English

محل شهادت امیرکبیرتوسط دانش آموزان درباغ فین کاشان گلباران شد

مراسم گلباران همزمان با صد و هفتاد و دومین سالروز شهادت امیرکبیر و با حضور مسئولین شهرستان و دانش آموزان کاشانی برگزار شد.

محل شهادت امیرکبیرتوسط دانش آموزان درباغ فین کاشان گلباران شد
به گزارش خبرنگار اصفهان خبرگزاری موج

، فرماندار کاشان در این مراسم با اشاره به ضرورت شناساندن نامدارانی مانند امیرکبیر به دانش آموزان، و آشنا کردن آنان با مفاخر و میراث ناملموس گفت: راه‌اندازی کارخانه‌های چینی و بلورسازی، شکرریزی، پارچه‌بافی و چدن‌ریزی از جمله خدمات امیرکبیر به کشور بود.

 محمد شریف زارعی اعزام ایرانی‌ها به خارج از کشور به‌منظور کسب علم و انتقال تجارب، اصلاح امور مالی و تعدیل بودجه و توسعه تجارت داخلی و خارجی را نیز از دیگر اقدام‌های شایسته امیرکبیر در زمان وزارتش برشمرد میرزا تقی خان فراهانی ملقب به امیرکبیر، ستاره بی نظیر تاریخ ایران بود و به استقلال و آزادی و اقتدار ملت مسلمان ایران عشق می ورزید.

وی سیاستمداری  شیفته استقلال و زمامداری خیرخواه ملت بود که نه تنها در تاریخ دو هزار و چند صد ساله ایران بلکه در تاریخ جهان، کم نظیر و کمیاب است.

 اصلاحات داخلی در زمینه اعتلای فرهنگ، تنظیم اقتصاد و تطهیر عرصه سیاست کشور، اقدام در جهت احیای دین و بسط عدالت در سطح جامعه، مبارزاتش در جهت قطع نفوذ اجانب و استعمارگران و حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، ریشه کن کردن فقر که طی بیش از سه سال صدارت میرزا تقی خان امیر کبیر انجام گرفت، همه قابل تحسین است.

در حاشیه این مراسم رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان همچنین گفت:تأسیس دارالفنون، نشر علوم جدید، ترویج صنایع جدید،ترویج ترجمه و انتشار کتب علمی، ایجاد روزنامه ، مبارزه با فساد، ایجاد کارخانه‌های اسلحه‌سازی، اصلاح امور قضایی، تأسیس چاپارخانه، تاسیس بیمارستان و غیره اهم اقدامات امیرکبیر بود.

حجت الاسلام مهدی بصیرتی با اشاره به اینکه امیدوارم مدیران ما هم راه امیرکبیر را انجام دهندگفت:اقدامات انقلابی و ملی امیرکبیر، قهرمان مبارزه با استعمار، سبب شد که درباریان فاسد و خودخواه از بدگویی کنند تا این که فرمان عزل و قتل امیرکبیر را از ناصرالدین شاه خودکامه گرفتند و او را در حمام فین کاشان به شهادت رساندند.

وی افزود: سرانجام این صدراعظم لایق و با کفایت، در 20دی ماه 1230 در 43سالگی به قتل رسید و پیکرش را در کربلا به خاک سپرده شد.

گفتنی است؛ امیرکبیر در طول 4سال صدارتش، خدمات شایسته و فراوانی به ملت و حکومت کرد که از مهم ترین آنها می توان به تأسیس مدرسه دارالفنون، انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه، رسیدگی به وضع مالیه، حذف القاب و عناوین و سر و سامان دادن به ارتش اشاره کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه