English

دبیر قرارگاه تعالی خانواده و جوانی جمعیت دانشگاه اصفهان:

اولویت برنامه‌ریزی‌های کلان کشور باید بر تقویت سلامت روانی و جسمانی زنان متمرکز باشد

مشاور امور بانوان و دبیر قرارگاه تعالی خانواده و جوانی جمعیت دانشگاه اصفهان گفت: رفاه اجتماعی، فرهنگی، معنوی، روحی و روانی همه افراد جامعه در گرو سلامت زنان است و باید اولویت جامعه، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان کشور به تقویت سلامت روانی و جسمانی زنان متمرکز باشد.

اولویت برنامه‌ریزی‌های کلان کشور باید بر تقویت سلامت روانی و جسمانی زنان متمرکز باشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، فقیهی در هفته سلامت زنان با تاکید بر اهمیت توانمندسازی زنان در توسعه و پیشرفت کشور گفت: ۵۰ درصد جمعیت جامعه ایران را زنان تشکیل می‌دهند؛ بنابراین رفاه اجتماعی، فرهنگی، معنوی، روحی و روانی همه افراد جامعه در گرو سلامت زنان است و باید اولویت جامعه، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان کشور به تقویت سلامت روانی و جسمانی زنان متمرکز باشد.

وی تصریح کرد: سلامت چه به صورت فردی و چه جمعی بی‌تردید از مهم‌ترین ابعاد مسائل حیات انسان است و از آنجا که زنان نسبت به مردان آسیب‌پذیرتر هستند، این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان اظهار کرد:  امروزه سلامت زنان که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، نه تنها به عنوان یک حق انسانی شناخته شده، بلکه تأثیر آن در سلامت خانواده و جامعه نیز اهمیت روزافزون یافته است.

وی افزود: سلامت زنان در برگیرنده رفاه جسمی، روانی، اجتماعی، فرهنگی، عاطفی و معنوی آنهاست و تحت تأثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قرار دارد.

 

توسعه فرهنگ سلامت خانواده توسط زنان

خانم فقیهی در ادامه تبیین کرد: تردیدی نیست که با توجه به جایگاه زن و مادر در خانواده، هنگامی که زنان و مادران در خانواده به لحاظ سلامت جسم و روان در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشند سایر اعضای خانواده به‌ویژه کودکان نیز از صحت و سلامت بهتری برخوردار خواهند بود. در واقع مادران و زنان، ضامن سلامت خانواده و موظف به مدیریت و برنامه‌ریزی سلامت همسر و فرزندان خود هستند و عنصر اصلی شکل‌گیری شخصیت و طبیعتا سلامت جامعه محسوب می‌شوند و لذا سلامت جامعه در گرو سلامت زنان است و زنان با ایفای صحیح این نقش بر سلامت عمومی اجتماع تأثیر مستقیم می‌گذارد. با درک این ضرورت و اینکه سلامت یک جامعه در گرو سلامت زنان است، داشتن خانواده‌های شاداب و به تبع آن جامعه بالنده و پویا با زنان سالم و شاداب امکان تحقق دارد.

 

برنامه‌های دفتر بانوان در حوزه سلامت زنان

وی افزود: دفتر امور بانوان دانشگاه اصفهان نیز با همین رویکرد، طراحی و اجرای برنامه‌هایی که عمدتا معطوف به آگاهی‌بخشی و دانش‌افزایی بانوان باشد را در دستور کار و اولویت اقدامات خود قرار داده  و در این راستا با معرفی کتب و نشر مقالات مرتبط با این حوزه در وب‌سایت و کانال قرارگاه تعالی خانواده و جوانی جمعیت در پیام‌رسان ایتا و نیز برگزاری دوره‌ها و همایش‌های آموزشی و پژوهشی با هدف ترویج ازدواج آسان و بهنگام، فرزندآوری، فرزندپروری و عفاف و حجاب که بر خلاف باور غلط نقش بسزایی در سلامت زنان دارد، همچنین برپایی کارگاه‌های مهارت افزایی همچون کارگاه «چالش‌های توازن کار و زندگی» که به لحاظ آشنا کردن بانوان شاغل در دانشگاه با حقوق آنها با استقبال خوبی روبه‌رو شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه