English

رئیس کمیسیون ویژه‌ آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان :

درباره زاینده‌رود بر اساس انصاف عمل نشد/ فریاد العطش اصفهان بالا است

رئیس کمیسیون ویژه‌ آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از سال ۷۸ نسبت به دخل آب اصفهان درخواست‌هایی مطرح شد که نتیجه‌ای در بر نداشت و بر اساس انصاف عمل نشد که نتیجه آن، بحران امروز این کلان‌شهر است.

درباره زاینده‌رود بر اساس انصاف عمل نشد/ فریاد العطش اصفهان بالا است

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، مجید نادرالاصلی در خصوص وضعیت آب اصفهان اظهار کرد: اصفهان در حال حاضر درگیر مجموعه معضلاتی است که ناشی از جاری نبودن زاینده‌رود است و این بزرگترین معضل برای اصفهان است که در فضاهای مختلف برای آن ایجاد شده است؛ فریاد العطش اصفهان بالا است، زیرا رودخانه زاینده‌رود آنچنان زبان خشک خود را نشان مردم می‌دهد که فریاد آن کمتر از «العطش» نیست.

وی افزود: بسیاری اصفهان را زیاده‌خواه و خودخواه دانستند و برخی نیز گفتند «چو دخلت نیست، خرج آهسته‌تر کن» اما مردم اصفهان در تاریخ هفت هزار ساله خود ثابت کردند که دخل اصفهان نه تنها بسیار پر است، بلکه از این دخل به‌قدری برکت آمده که دیگران را نیز بهره‌مند کرده است. این موضوع را می‌توان در جغرافیای اصفهان مشاهده کرد زیرا یکی از مراکز اصلی لجستیک کشور است.

رئیس کمیسیون ویژه‌ آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برای زاینده‌رود از قدیم برنامه‌ریزی کردند و اگر همان زاینده‌رود باقی می‌ماند ما کمبود آب نداشتیم. در سال جاری حجم آب موجود پشت سد زاینده‌رود نسبت به سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۱ اگر بیشتر از دو برابر نباشد، کمتر نیست اما مردم اصفهان امروز از بی‌آبی شرب، فریاد العطش سر می‌دهند.

وی ادامه داد: زاینده‌رود زیر سر اصفهان است اما سوءمدیریت‌ها موجب شده است که مردم ما آب برای شرب و نظافت نداشته باشند؛ شاید بتوان با بی‌برقی روزگار گذراند اما با بی‌آبی نمی‌توان زندگی کرد.

نادرالاصلی گفت: از سال ۷۸ نسبت به دخل آب اصفهان درخواست‌هایی مطرح شد که نتیجه‌ای در بر نداشت و بر اساس انصاف عمل نشد که نتیجه آن، بحران امروز این کلان‌شهر است؛ البته سوءمدیریت‌ها در مجموعه مدیریت شهری نیز به این بحران دامن زد.

وی بیان کرد: بارندگی‌ها در فصول بارندگی در اصفهان کم نبوده است و می‌توانستیم با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و سرمایه‌گذاری در راستای هدایت آب‌های سطحی از شدت این بحران بکاهیم؛ ۴۰۰ سال پیش برای این منظور در اصفهان مادی‌هایی ایجاد کردند اما ما نتوانستیم امروز این جریان آب جاری در خیابان‌ها را به مادی‌ها و رودخانه شهر هدایت کنیم، بنابراین درمی‌یابیم که به مجموعه‌ای از مسائل توجه نشده است، همچنین مصارف آب بالادست کنترل نشده است اما برای اصفهان همه‌چیز باید قانونی عمل شود.

رئیس کمیسیون ویژه‌ آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اصفهان رتبه دوم صرفه‌جویی مصرف آب در کشور را دارد که نشان می‌دهد نسبت به دخل خود کنترل دارد و این در حالی است که این کلان شهر از بی‌آبی رنج می‌برد، بنابراین مطالبه‌گری جدی از مدیریت آب کشور لازمه استفاده از ظرفیت‌های استان برای تأمین است.

وی با بیان اینکه اگر تونل سوم که ۲۴ کیلومتر است، بهره‌برداری شود، نیاز به سد دارد، این در حالی است که زمین مورد نیاز آن را از مردم خریداری کردیم، اما مجوز ساخت سد صادر نمی‌شود، افزود: سپس طرح بهشت‌آباد را مطرح کردند و ۲۴ سال مدیریت‌های مختلف روی طرح بهشت‌آباد تمرکز کردند اما وقتی می‌دانستیم انتهای راه بن‌بست است، باید مسیر جایگزین پیش‌بینی می‌شد. اکنون دوستان ما پشت دیوار ایستاده‌اند و می‌گویند بهشت‌آباد باید اجرایی شود.

نادرالاصلی خاطرنشان کرد: مدیریت فعلی استان اصفهان علاوه بر اینکه این راه را باز می‌کند، به راه‌های دیگر نیز توجه خواهد کرد، البته استاندار سابق اصفهان تاکید داشت تنها راه برون‌رفت اصفهان از مشکلات آبی دسترسی به آب دریا است اما تا قبل از سال ۱۴۰۰ هیچ اقدامی درباره انتقال آب دریا به اصفهان انجام نشده است.

وی گفت: استاندار اصفهان و رئیس شورای پنجم شهر اصفهان روزهای ابتدایی فعالیت مدیریت شهری ششم تاکید کردند که تنها راهکار برون‌رفت از مشکلات آبی اصفهان انتقال آب دریا است اما وقتی سوال کردیم چرا اقدامی انجام ندادید؟، گفتند نتوانستیم.

رئیس کمیسیون ویژه‌ آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مدیران قبلی استان طی ۲۴ سال گذشته برای نجات اصفهان از این شرایط، طرح انتقال آب از دریا به اصفهان و آب بهشت‌آباد را مد نظر داشتند اما در این زمینه نیز اقدام خاصی صورت نگرفت، بنابراین مدیریت فعلی استان علاوه بر استفاده از آب دریا، راه‌های جدید برای احیای زاینده‌رود را دنبال و مطالبه‌گری بحق و عاقلانه می‌کند و خود را پشت دیوار بتنی گرفتار نکرده است.

وی افزود: به‌رغم استفاده از روش بازچرخانی آب در صنعت اصفهان به‌ویژه در فولاد مبارکه که در حد بالایی است، در حال حاضر نیاز آبی صنعت را از زاینده‌رود تأمین می‌کنیم، در حالی که با استفاده از آب دریا سالانه بین ۳۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز صنعت اصفهان که وابسته به زاینده‌رود است، از این طریق تأمین خواهد شد.

نادرالاصلی بیان کرد: منظور ما این نیست که نگاهمان را از بهشت‌آباد برداریم اما دیوار بتنی جلوی راه ما قرار دارد، بنابراین باید راه‌های جایگزین را مد نظر قرار دهیم. صنعت نیاز به آب دارد و می‌فهمد آب زاینده‌رود را از حیات مردم این شهر می‌گیرد و برای صنعت مصرف می‌کند؛ هر چند بازچرخانی آب در صنعت اصفهان به‌ویژه فولاد مبارکه به‌عنوان یک صنعت سبز در سطح بالایی است.

وی ادامه داد: موضوع انتقال آب دریا از ۹ ماه پیش تاکنون در حال انجام بوده و بیش از نیمی از مسیر طی شده است که مدیریت شهری در این شرایط، نقشی حمایتگر، جریان‌ساز، رسانه‌ای و همگرا داشته است.

رئیس کمیسیون ویژه‌ آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در این راستا به آن‌هایی که در بوق مخالفت می‌دمیدند، گفتیم راه‌های دیگری نیز وجود دارد؛ اینکه در استان اصفهان در شرایط کم‌آبی ۱.۲ میلیارد متر مکعب تا دو میلیارد متر مکعب در شرایط پرآبی، آب داریم و این عدد، حداقل میزان آب استان است و اگر مدیریت خوبی داشتیم وضعیت آبی منطقه غرب استان خوب بود.

وی اضافه کرد: البته بخشی از مشکلات کم‌آبی مربوط به نبود مدیریت صحیح مصرف است و بخش دیگر رفتن آب به سمت کارون و خلیج فارس است و ما نتوانستیم این مشکل را مدیریت کنیم اما در مقابل راه‌های دیگری پیدا کردیم، در دولت‌های گذشته به‌رغم اینکه استان‌های دیگر مطالعات را انجام داده‌اند اما برای اصفهان هیچ‌کسی توجه نکرد.

نادرالاصلی گفت: در زاگرس به عنوان منطقه دامپروری و آبخوان‌داری کشور، این امکان وجود داشت که فرصت‌های بهتری را با بسیج امکانات برای رشد و توسعه این منطقه فراهم آورد اما انجام نشد، هر چند اتفاقات خوبی نیز در این زمینه افتاده است اما همچنان شاهد مهاجرت از این منطقه به سمت اصفهان هستیم.

وی بیان کرد: مدیریت استان در حال حاضر نمی‌تواند اعتراضی نسبت به برداشت آب از زاینده‌رود داشته باشد، از این‌رو باید به دنبال منابع جایگزین برای آن باشیم؛ مدیریت امروز استان اصفهان در اقدامی شجاعانه راه‌هایی برای برون‌رفت از مشکلات آبی پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون ویژه‌ آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هرچند انتقال آب دریا به اصفهان مشکل زاینده‌رود، محیط زیست شهر و آب شرب و اشتغال را رفع نمی‌کند اما معتقدیم مُسکنی است تا آب را به صنعت برسانیم و آبی که صنعت از زاینده‌رود استفاده می‌کند را جدا کنیم.

وی ادامه داد: همچنین طرح‌های آبی مصوب اما معطل مانده این استان در یک اقدام شجاعانه، راه‌های جایگزین و جدیدی را پیدا کرده است، چراکه راه‌حل استفاده از آب دریا تنها مُسکن برای استفاده صنعت در این استان است و مشکلات زیست‌محیطی، اشتغال، شرب و کشاورزی آن را رفع نخواهد کرد.مدیریت استان با حمایت‌های معنایی و بی‌دریغ خود، طرحی که اجرا نشده بود را اجرا می‌کند.

نادرالاصلی گفت: مسئله بعدی نگاه به درون استان است که می‌تواند برای اصفهان بسیار نجات‌بخش و مؤثر باشد؛ مدیریت استان با ارائه امتیازاتی به مدیریت شهری در ازای کمک مالی آن به استان نیز یک فرصت طلایی برای اصفهان را رقم خواهد زد تا بتوان این کلان‌شهر را از شیب تند مشکلات زیست‌محیطی، درمانی، کمبود آب شرب و از همه مهم‌تر پدیده فرونشست نجات داد.

عضو شورای شهر اصفهان اظهار کرد: استان اصفهان برای تأمین آب هیچ‌گونه منابع استانی و منبع درآمدی ملی ندارد و باید در خصوص اینکه در این استان ظرفیت‌های خوبی برای تأمین وجود دارد، یک مطالبه‌گری جدی از مدیریت آب کشور داشته باشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه