English

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان ایران در گفتگو با خبرگزاری موج:

دولت اگر می‌خواهد مشکل مسکن را حل کند باید با بخش خصوصی بیعت کند

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان ایران گفت: اگر دولت واقعاً می‌خواهد مشکل مسکن مردم به‌خصوص قشرهای ضعیف جامعه را به‌صورت ریشه‌ای حل کند باید با بخش خصوصی بیعت کند.

دولت اگر می‌خواهد مشکل مسکن را حل کند باید با بخش خصوصی بیعت کند

علی صالحی تبار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، با تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت سرور و سالار شهیدان آقا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش اظهار کرد: بعد از رکود سنگین بهار سال گذشته بازار مسکن به‌خصوص در شهر اصفهان و شاهین‌شهر به نظر می‌رسد این خواب همچنان ادامه‌دار است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی و مرکز آمار نیز انتشار آمار را متوقف کردند و نمی‌توان بر اساس داده‌های دقیق صحبت کرد، افزود: یکی از دلایل افت تقاضا در حوزه ساخت به دومرحله‌ای شدن صدور پروانه‌های ساخت بر می‌گردد.

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان ایران تصریح کرد: آنچه که هم اکنون به‌صورت چکیده و جمع‌بندی‌شده در بازار مسکن شاهد آن هستیم این هست که شرایط ساخت‌و‌ساز در چند ماه از سال 1402 که می‌گذرد تفاوت قابل اعتنایی با سال‌های قبل نداشته و رشد تولید نیز صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان ساخت: ما به‌عنوان بخش خصوصی  به بخش زیادی از قانونی که کام کارگران ساختمانی را شیرین می‌کند اعتقاد و باور داریم؛ اما از یک طرف دیگر انتظار داشتیم که در مقابل، شرایط پروانه‌های ساختمانی برای انبوه‌سازان سهل‌تر شود، اما این‌طور نشد.

صالحی تبار ادامه داد: به همین دلیل رکود در بخش ساختمان ادامه‌دار شده است. امروز که در کمرکش تابستان هستیم هنوز تولید مسکن شرایط خوبی ندارد و حتماً اگر یک روز آمار‌ها منتشر شود این گفته بنده را تایید خواهند کرد.

وی تصریح کرد: هر سال شهرداری‌ها بر اساس بودجه تنظیمی مبالغ عوارض را افزایش می‌دهد. وقتی عوارض شهرداری ۵۰ درصد رشد می‌کند، به این معنی است که تورم انتظاری در بخش مسکن را شورا‌های شهر که نمایندگان مردم هستند، تأیید و ایجاد می‌کند و این اتفاق روی افزایش قیمت مصالح ساختمانی تأثیر 100 درصدی دارد.

عضو کانون سراسری انبوه‌سازان ایران تأکید کرد: الان فرصت برنامه هفتم را برای اعمال سیاست‌های حمایتی از رونق‌گرفتن بازار مسکن در پیشروی خود دارم همان گونه که در برنامه دوم و سوم توسعه سیاست‌های تشویقی برای ساخت‌وساز دیده شده بود و اثرات آن را نیز در بازار و خانه‌دارشدن مردم مشاهده کردیم، لازم است که همین سیاست‌ها را در برنامه هفتم از سوی مجلس و دولت مردان دنبال شود.

وی با بیان اینکه بیش از 300 کسب‌وکار به‌صورت مستقیم به مسکن وابسته‌اند، یادآور شد: مسئله مهم مسکن و قیمت آن تقریباً در همه بخش‌های اقتصادی دیگر نیز نفوذ دارد. در اقتصاد کلان، مسئله مسکن حوزه‌ای مهم است در ایران نیز به طور تقریبی می‌توان گفت که بیش از ۴۰ درصد اقتصاد ایران به مسکن وابسته است.

صالحی تبار با بیان اینکه هم اکنون شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار مسکن هستیم، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که هیچگاه در ۵۰ سال گذشته هرگز قیمت مسکن کاهش نیافته است؛ هر چند در مقاطعی دچار رکود شده، اما هرگز دچار کاهش نشده است و این نشان می‌دهد که قیمت‌ها همواره در این بخش همچون فنری است که جمع شده باشد و ناگهان و در زمان تورم رها شده است.

وی با بیان اینکه در یک برآورد کلی می‌توان گفت که به طور معمول قیمت مصالح تا ۶۰ درصد، زمین تا ۳۰ درصد، و دیگر هزینه‌ها مجموعاً در نهایت تا ۱۰ درصد می‌توانند بر قیمت مسکن تأثیر بگذارند.  اظهار کرد:  با افزایش قیمت دلار به‌سرعت قیمت مسکن نیز افزایش‌یافته و هم‌زمان با افزایش قیمت دلار، تقاضا برای خرید مسکن نیز افزایش پیدا می‌کند.

عضو انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان با بیان اینکه ثبات در نرخ ارز بر روی ساخت‌وساز تأثیرگذار است، گفت: حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت ساختمان بسیار مهم و ضروری است، اما سیاست حمایتی دولت از این شرکت‌ها بسیار ضعیف است؛ گویا وضعیت فعلی صنعت ساختمان مورد رضایت دولت است.

وی با اشاره به اینکه بازار مسکن نیاز به تحول جدی دارد، گفت: زمانی که دولت هیچ اعتقاد و اطمینانی به بخش خصوصی ندارد، ظرفیت‌های موجود در بحث صنعتی‌سازی نیز به‌راحتی دچار فرصت‌سوزی می‌شود و اگر دولت واقعاً می‌خواهد مشکل مسکن مردم به‌خصوص قشرهای ضعیف جامعه را به‌صورت ریشه‌ای حل‌وفصل کند باید با بخش خصوصی بیعت کند چرا که طرح‌هایی همچون نهضت ملی مسکن نمی‌تواند پاسخگوی این همه حجم بازار تقاضا که دلیل اصلی آن کم‌کاری‌های مدیران در گذشته بوده باشد.

صالحی تبار با بیان اینکه بازار مسکن اصفهان همچون سایر اقصی‌نقاط کشور این روزها در رکود به سر می‌برد، بیان داشت: الان بازار رهن و اجاره مسکن در اصفهان بیش از سایر نیازهای اولیه امروزه برای مردم به یک چالش تبدیل شده است و به‌شدت هم دولت و هم مجلس باید با تصویب، اجرا و نظارت قوانین مستحکم بیش از این اجازه ندهند به قشر متوسط و ضعیف جامعه فشار وارد شود.

عضو انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان اضافه کرد: اکثریت انبوه‌سازان به‌خاطر چالش‌های زیست محیطی از جمله وضعیت بد آب‌وهوا، صنایع آلاینده و فرونشست زمین دیگر رغبت چندانی به سرمایه‌گذاری یا ادامه فعالیت ساخت‌وساز در کلان‌شهر اصفهان ندارند، دولت و کارشناس مربوطه اگر در این زمینه چاره‌اندیشی نکنند بدون شک در آینده نچندان دور اصفهان خالی از سکنه شود دور از واقعیت نخواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه