English

امام جمعه اصفهان:

قضات برای احقاق حق مردم، تلاش و جدیّت داشته باشند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با بیان اینکه خداوند از قاضی حمایت می‌کند تا زمانی که به صورت عمدی حق کشی نکند، گفت: کار قضاوت، حساسیت زیادی دارد و قضات باید برای احقاق حق مردم، تلاش زیادی انجام دهند و در کار خود جدّیت داشته باشند.

قضات برای احقاق حق مردم، تلاش و جدیّت داشته باشند

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار با رئیس دادگستری استان اصفهان با گرامیداشت هفته قوه قضائیه و یاد و خاطره شهید بهشتی و یارانش، وحدت و انسجام دستگاه قضایی با سایر دستگاه‌ها را مثال زدنی دانست و اظهار داشت: هنگامی که خلوص در کار باشد، کارها نتیجه‌بخش خواهد بود بنابراین قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان در خدمت‌رسانی به مردم، کارها را با نیت الهی انجام دهند.

وی با بیان اینکه در قضاوت کردن، انسان در مرز بهشت و جهنم حرکت می‌کند، افزود: کار قضاوت بسیار حساس است بنابراین لازم است قاضی تمام تلاش خود را انجام دهد تا احقاق حق صورت گیرد به عنوان مثال قاضی به این فکر نباشد که اگر حکم اشتباه شد، دادگاه تجدید نظر حکم را تغییر می‌دهد بلکه تمام تلاش خود را برای کشف حقیقت انجام دهد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرمایند بهترین آدم‌ها، قضاتی هستند که به حق قضاوت می‌کنند؛ همچنین در روایات آمده است که خداوند از قاضی حمایت می‌کند تا زمانی که به صورت عمدی حق کشی نکند.

وی بیان کرد: رئیس دستگاه قضا گفته‌ است که تا قاضی مجبور نیست نباید کسی را زندان کند اما بازهم شاهد هستیم کسانی که مالیات زیادی بدهکار هستند زندانی می‌شوند و از مجازات جایگزین استفاده نمی‌شود.

آیت‌الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه تنبیه و تعزیرات در اسلام برای اصلاح مجرمین است؛ خاطرنشان کرد: چرا قاضی، حکمی را صادر می‌کند و فرد را زندانی می‌کند و در آینده، خانواده این زندانی، به فساد کشیده می‌شوند و آسیب‌های اجتماعی زیادی بر جامعه تحمیل می‌شود؛ بهتر است مجازات جایگزین در نظر گرفته شود تا افراد به ویژه کسانی که خلاق و کارآفرین هستند، در جای دیگری، به عنوان مجازات، خدماتی را به کشور ارائه دهند.

وی عنوان کرد: خلاف اسلام است که یک کارخانه‌دار که کارخانه‌اش در این سرزمین است و می‌تواند کار کند و اقتصاد کشور را بچرخاند، در زندان، حبس باشد ؛این فرد یک تولیدکننده با تجربه است اما خطایی داشته است و می‌تواند مجازات دیگری داشته باشد.

امام جمعه اصفهان یادآور شد: بنی‌عباس و بنی امیه زندان داشتند این حکومت‌ها هرچند چهره اسلامی داشتند اما پادشاهی بودند اما در حکومت پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) زندانی وجود نداشت، آیا شنیده‌اید که در مدینه، زندان وجود داشته باشد؟

وی با تأکید بر مدارا کردن با مردم تصریح کرد: رهبر انقلاب فرمودند با قاچاق مبارزه کنید که این سخن به این معنا است که کالاهایی که از خارج کشور بدون مجوز وارد می‌شود را برخورد کنید نه اینکه فردی که از اصفهان به شهر بانه می‌رود و جنسی را می‌آورد را برخورید کنید و بگوید قاچاق است، نیروی انتظامی به جای برخورد با این فرد، به فکر برخورد با قاچاق در مبدأ باشد. 

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام اسد‌الله جعفری، رئیس دادگستری استان اصفهان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دادگستری استان اصفهان اظهار داشت: بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور برطرف کردن مشکلات این شرکت‌ها و معرفی سامانه‌های مجازی در راستای تسهیل در رسیدگی پرونده‌ها به عموم جامعه از جمله برنامه‌های دادگستری اصفهان در هفته قوه قضائیه است.

وی افزود: سال گذشته، 700 کارگاه مهارت‌آموزی و پیشگیری از جرم با همکاری دستگاه‌های مختلف برگزار شد که برگزاری این کارگاه در کاهش میزان پرونده‌های ورودی به دادگستری مؤثر است.

رئیس دادگستری استان اصفهان عنوان کرد: یکی از سیاست‌های محوری ما کاهش پرونده‌های قضایی است که در این راستا تلاش شده تا شوراهای حل اختلاف بیش تر شوند، همچنین به کارگیری قضات آموزش دیده جدید در دستور کار است و وضعیت استان اصفهان، هر هفته توسط رئیس دستگاه قضا دنبال می‌شود.

امام جمعه اصفهان و دادگستری

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه