English

دبیر اتحادیه میوه و تره بار رشت خبر داد:

اعطای پروانه کسب به میوه فروشان سیار/واگذاری زمین به میدان تره و بار بزرگ رشت سریع تر جانمایی شود

دبیر اتحادیه میوه و تره بار رشت، با بیان اینکه به میوه فروشان سیار اعم از دست فروش و ماشین داران و مغازه داران جواز کسب اعطا می شود، از مسئولان استان خواست تا سریع تر واگذاری زمین جدید به میدان تره و بار بزرگ رشت را جانمایی کنند.

اعطای پروانه کسب به میوه فروشان سیار/واگذاری زمین به میدان تره و بار بزرگ رشت سریع تر جانمایی شود

به گزارش خبرگزاری موج گیلان، ایوب یاقوتی، دبیر اتحادیه و رئیس مجمع میوه و تره بار میدان ولیعصر(عج) شهر رشت، در گفت و گو با خبرگزاری موج با اشاره به مشکلات و چالش‌های فعالان اقتصادی میوه و تره بار در دو میدان ولیعصر(عج) و آزادی، اظهار داشت: نخستین گام برای حل مشکلات فعالان اقتصادی در میدان میوه و تره بار رشت ساماندهی و تجمیع دو میدان بار ولیعصر(عج) و آزادی است.

 وی نبود یک میدان بزرگ وعلمی برای فعالان این عرصه در گیلان را از عمده ترین مشکلات این صنف دانست و تصریح کرد:

با توجه به فرسودگی و قدمت ۵۰ ساله میدان‌های تره بار ولیعصر (عج) و آزادی رشت، قرار شد برای اجرای طرح نوسازی از سوی استانداری گیلان زمینی به مساحت 69 هکتار در جاده تهران به این امر اختصاص یابد که هنوز این تصمیم در هاله ای از ابهام قرار دارد.

ایوب یاقوتی رئیس مجمع میوه و تره بار میدان ولیعصر رشت در گفتگو با خبرگزاری موج

رئیس مجمع میوه و تره بار میدان ولیعصر(عج) شهر رشت، با بیان اینکه حلقه اقتصادی میوه و تره بار در استان گیلان هر روز رو به گسترش است؛ ادامه داد: رشت می تواند به یکی از بازارهای اقتصادی اروپا با توجه به امکانات زیربنایی که در طرح توسعه استان اتفاق افتاده است؛ متصل شود.

وی با اشاره به اینکه براحتی می توان خدمات جامعه میوه و تره بار را که پس از گذشت 40 سال دیده نشده بود را با احداث یک میدان تره بار بزرگ و علمی به جامعه معرفی کنیم، ابراز داشت: فعالان اقتصادی میوه و تره بار در همه ساعات شبانه روز در حال خدمات دهی به افراد جامعه هستند ولی تاکنون زحمات آنها به خوبی دیده نشده است.

یاقوتی با ارائه آمار از تعداد فعالان این عرصه در کلانشهر رشت افرود: در رشت حدود 250 بارفروش و حدود 170 الی 200 کسبه مجوزدار در حال فعالیت هستند در حالی که جامعه فعالان اقتصادی میوه و تره بار در رشت از چند هزارنفر بیشتر است ولی بدون مجوز و غیرقانونی در حال کسب و کار و فعالیتند در حالی که آنها در حال پرداخت مالیات نیزهستند و وظیفه شان را نسبت به دولت به خوبی انجام می دهند و دولت نیز باید در قبال آنها خدمات مناسب ارائه دهد.

به گفته ی وی این فعالان اقتصادی خورده فروش، حق دارند در ازای مالیاتی که پرداخت می کنند جایگاه مناسبی مانند راه اندازی بازارچه برای آنها فراهم شود، تا بدون دغدغه های فکری در این راستا دیگر چالش برخورد با ماموران شهرداری و سد معبر را نداشته باشند.

دبیر اتحادیه میوه و تره بار رشت به فعالیت کسبه ثابت دراین صنف و بازرسی ها و پرداخت جرایم سنگین به دلیل نداشتن پروانه کسب اشاره و خاطر نشان کرد: متاسفانه در رشت در حال حاضر مغازه داران مجوز دار ما زیر 200 نفر است در حالی که باید حداقل بالای دو هزار نفر باشند.

 

اعطای پروانه کسب به میوه فروشان سیار

وی ضمن تشکر از مدیر کل صمت گیلان ادامه داد: مدیر کل صمت گیلان در خرداد 1402 اعلام کرد تا به حجره دارانی که حتی مالک یک دانگ از حجره هایشان هستند نیز پروانه کسب جداگانه، اعطا شود تا بتوانند از سایر مزایای مجوزشان مانند اخذ تسهیلات بانکی و غیره نیز بهره مند شوند که این اتفاق مهم به یاری خدا برای نخستین بار در استان گیلان انجام شد.

یاقوتی با اشاره به تبصره یک، ماده سه نظام صنفی، مبنی بر اینکه کلیه کسبه سیار( با ماشین وانت و یا ثابت کنار خیابان یا حاشیه شهر) در سطح رشت، طبق قانون وظیفه می تواند برای دریافت کد اقتصادی و پروانه کسب 5 ساله اقدام کنند، یادآور شد: این قانون نیز برای نخستین بار در گیلان اورشت اجرایی می شود تا افراد بتوانند با این پروانه مالیات منصفانه پرداخت کرده و از مزایای تسهیلات بانکی و سایر امتیازات مجوزشان نیز بهره مند شوند.

وی هدف از اجرای این طرح را ساماندهی کسبه سیار در حاشیه شهر و کاهش بار ترافیکی به ویژه ورودی شهر در مسیر جاده فومن به رشت عنوان کرد و گفت: این افراد می توانند با کسب مجوز خود و خانواده های خود را زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی ببرند.

دبیر اتحادیه میوه و تره بار رشت در پاسخ به این پرسش که چرا مردم خرید از دستفروشان را به دلیل قیمت های مناسب تر در الویت خود قرار می دهند، ادامه داد: هدف همه فعالان اقتصادی صنف میوه و تره بار فروش دسترنج کشاورزان است.

ایوب یاقوتی رئیس مجمع میوه و تره بار میدان ولیعصر رشت در گفتگو با خبرگزاری موج

فروش مستقیم محصولات استان های دیگر در رشت نظارت می شود

وی به فعالیت فروشندگان سیاری که برای فروش مستقیم محصولات خود با ماشین از استان های همجوار و یا سایر استان ها به رشت می آیند اشاره کرد و گفت: گاها دیده می شود به طور مثال در فلکه فرزانه رشت، فعالان سیاری از کردستان برای فروش انگور و یا فعالان اردبیلی برای فروش سیب زمینی، به طور مستقیم حضور دارند که بدون اینکه به میدان بار مراجعه کنند به صورت مستقیم محصولات خود را به شهروندان می فروشند که برخلاف قوانین نظام صنفی بوده و در ایجاد بی نظمی نرخ ها در بازار تاثیرگذار است.

 یاقوتی با بیان اینکه خرید و فروش محصولات کشاورزی از استان های دیگر باید از فیلتر بهداشت عبور کند، افزود: با نظارت بر این افراد محصولاتشان از نظر بهداشتی رسیدگی می شود.

وی با تاکید براینکه محصولات کشاورزی باید از نظر بهداشتی بررسی شده و از میادین میوه و تره بار عبور کرده تا به دست مصرف کننده برسد؛ خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی باید در چهارچوب نظام صنفی از فیلتر بهداشت و میادین میوه و تره بار عبور کرده و سپس به دست مصرف کننده برسد.

 

میدان های میوه و تره بار در رشت در شان مردم نیست

دبیر اتحادیه میوه و تره بار رشت و نماینده دو میدان بار در این شهر، با اشاره به قدمت هر یک از میدان های میوه و تره بار این شهر تصریح کرد: میدان بار آزادی از سال 1371 و میدان بار ولیعصر(عج)از سال 1359 به مردم رشت خدمات دهی دارند که با احتساب جمعیت شهر رشت در ان سال ها، توان خدمت به 200 الی250 هزار نفر جمعیت  و 500 تا 600 هزار نفر گردشگر در تابستان و تعطیلات رسمی را دارند در حالی که جمعیت امروز شهر بین یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 500 هزار نفر در روزهای عادی و 4 تا 5 میلیون نفر در تعطیلات است.

وی با بیان اینکه دراین راستا به عنوان دبیر اتحادیه با استانداران پیشین و کنونی و برخی مسئولان مرتبط دیگر نشست هایی برای رسیدگی به این مشکل، برگزار شده است، اظهار کرد: یک زمین 69 هکتاری جنب آرامستان در جاده تهران کوچه شهید حق وردیان جانمایی شد که 20 هکتار آن برای احداث سردخانه در نظر گرفته شده بود و مساحت باقی مانده برای احداث میدان بار، که گویا در حال حاضر به طرح احداث مسکن ملی تخصیص یافته است که به نمایندگی از فعالان دو میدان، درخواست تسریع در جانمایی مجدد یک زمین با متراژ بالا برای احداث و تجمیع و انتقال دو میدان بار رشت را دارم.

یاقوتی با اشاره به فرسودگی این ۲ میدان، نبود فضای مناسب برای حمل و نقل و تردد ماشین‌های سنگین و در نتیجه، افزایش قیمت تمام شده محصول برای عرضه به مشتریان، نبود شرایط برای توسعه این میادین مانند ساخت سردخانه برای نگهداری بار اضافی را از مشکلات عمده این ۲ میدان میوه و تره بار در شهر رشت عنوان کرد.

دبیر اتحادیه میوه و تره بار رشت مشکل انباشت پسماند را از دیگر مشکلات موجود عنوان کرد و افزود: در فصل گرم روزانه حدود ۶ تن زباله و در روزهای عادی و گرم 3 الی 4 تن زباله و در روزهای معمولی بالغ بر یک تن زباله در ۲ میدان میوه و تره بار رشت تولید می‌شود که انتظار داریم به این مشکل بزودی به همت مسئولان استان رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه در میدادین بار استانداردی که در سایر شهرها مانند اصفهان و ... ساخته شده صنایع تبدیلی نیز رونق گرفته است ادامه داد: ما در استان گیلان یک کارخانه تولید رب  و کمپوت نداریم که حداقل  از مازاد میوه و تره بار در آنجا استفاده شود و یا حتی جایگاهی برای سرخ کردن پیاز و امثالهم وجود ندارد، که توجه به این مسایل می تواند به ایجاد اشتغال برای عده ای موثر باشد.

 

میوه فروشی کسب و کاری حلال اما پر زحمت

یاقوتی با اشاره به اینکه میوه فروشی شغلی شریف و حلال محسوب می شود، گفت: بسیاری از مردم به دلیل نداشتن اشتغال مناسب، به میوه فروشی و دست فروشی روی آورده اند تا با ایجاد شغلی حلال از شرمندگی زن و بچه  شان بیرون بیایند که افرادی بسیار با غیرت هستند که شبانه روز در حال فعالیتند.

وی با اشاره به اینکه رانندگان ماشین های سنگین نیز از این قاعده مستثنی نیستند ادامه داد: دستور استاندار در این راستا بر زمین ماندهاست در صورتی که زمین جانمایی شده و میدان بزرگ و علمی و در خور شان مردم رشت احداث شود برای رانندگان نیز می توان محل اقامت و استراحت در نظر گرفت زیرا بسیاری از انها از راه های دور و نزدیک بار می اورند و بر اثر خستگی و انتظارتا تخلیه ماشین هایشان در همان ماشین خود می خوابند که البته خدای نکرده خواب الودگی ازمهمترین عامل تصادفات جاده ای محسوب می شود.

این مسئول با اشاره به بازدید رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران بزرگ برای سومین بار از میادین میوه و تره بار رشت ضمن تشکر از وی تصریح کرد: اخیرا حاج مصطفی دارایی نژاد، به عنوان یکی از بزرگترین پیشکسوتان میوه و تره بار در بازید از میادین رشت از استاندار گیلان خواستار رسیدگی به موضوع انتقال میادین میوهو تره بار در رشت شده بود.

وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی در دو میدان رشت با یکدیگر روابط تجاری و تعامل خوبی در این زمینه دارند افزود: همه انها به راه اندازی کی میدان بزرگ و جدید با انکانات بهتر اعتقاد دارند و همنظر هستند.

یاقوتی با بیان اینکه فعالیت جامعه فعالان اقتصادی میوه و تره بار را باید به آحاد جامعه شناساند ادامه داد: بعد از 42 سال در میدان ولیعصر(عج) رشت، کارهایی مانند اخذ مجوز آب شرب، نصب باسکول، احداث پارکینگ، نصب دستگاه عابر بانک، نصب تابلوی بزرگ، ایجاد محلی برای دفع زباله و ...انجام شد و بسیاری از بارفروشان و نگهبانان نیز بیمه شدند.

دبیر اتحادیه میوه و تره بار رشت، شناساندن فعالیت فعالان اقتصادی میوه و تره بار به مسئولان را در ایجاد امکانات بهتر برای انها موثر دانست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه