English

خبرگزاری موج خراسان رضوی گزارش می دهد؛

ارادت هیات‌های عزاداری کاشمر به سرور وسالار شهیدان +تصاویر

بنا به رسمی قدیمی روز پنجم محرم، در تمامی هیات‌های عزاداری در بیان مصیبت شهادت سفیر امام حسین (ع) یعنی حضرت مسلم بن عقیل (ع) مراسم عزاداری برگزار می‌شود در این روز حسینیه بزرگ حیدری میزبان دیگر هیات‌ها است.

ارادت هیات‌های عزاداری کاشمر به سرور وسالار شهیدان +تصاویر

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، یکی از مراسمی که در دهه اول محرم در کاشمر برگزار می‌شود، حرکت رسمی و کلی دسته‌های سینه‌زنی از روز پنجم تا یازدهم ماه محرم است که این برنامه نیز بر اساس توافقی که از سالیان دور بین مسئولان و هیات‌های عزاداری از جمله ۶ حسینیه قدیمی حیدری، علی‌اکبری، علی‌اصغری، مهدیه، حسینی و ابوالفضلی شکل‌گرفته است اجرا می‌شود.

همچنین هر روز یکی از هیات‌های بزرگ شهرستان میزبان دیگر هیات‌ها بوده و عزاداران هم بر اساس برنامه‌ای که توسط نیروی انتظامی کاشمر تنظیم می‌‌شود با حرکت از تکیه خود، راهی حسینیه میزبان شده و رأس ساعت مقرر عزاداران به اجرای مراسم سینه زنی و زنجیرزنی، مداحی و نوحه خوانی می‌پردازند.

بنا به رسمی قدیمی روز پنجم محرم، در تمامی هیات‌های عزاداری در بیان مصیبت شهادت سفیر امام حسین (ع) یعنی حضرت مسلم بن عقیل (ع) مراسم عزاداری برگزار می‌شود در این روز حسینیه بزرگ حیدری میزبان دیگر هیات‌ها است.

یکی از مداحان هیات حیدری در خصوص این مراسم گفت که اگرچه زمان دقیقی از راه‌اندازی حسینیه‌های قدیمی کاشمر در دست نیست، ولی بزرگان قدیمی، عمری بیش از ۲۰۰ سال برای حسینیه حیدری عنوان می‌کنند.

مکان اولیه حسینیه حیدری در سالن حسینیه قدیمی بوده با این تفاوت که حسینیه بدون سقف و دارای دیوار‌های مستحکم و قطورتری در دوطبقه به‌صورت صوفه ساخته شده بود که ماه محرم با نصب تیر چوبی قوی وسط هیات روی آن را چادر کشیده و مردم به عزاداری می‌پرداختند.

ارادتمندان به اهل‌بیت در هر منطقه از شهر و روستا بسیارند، اما می‌توانم از خدمتگذاران اهل‌بیت در آن زمان در حسینیه حیدری از آقای ملاحسین‌علی (پدربزرگ آقایان بهرامی)، مرحوم حاج‌آقای شامکوئیان، کربلایی علی سرکشیکی و حاج‌آقای فرشچی و آقای متولی و دیگر بزرگان یاد کنیم، ادامه داد: در ۶۰ سال قبل حرکت دسته‌جات عزاداری در شب انجام می‌گرفت و فقط در تاسوعا و عاشورا طی روز مراسم عزاداری برگزار می‌شد.

ولی حدود سال‌های ۱۳۴۵ تصمیم گرفته شد، رفت و آمد هیات‌ها به‌صورت رسمی در روز‌ها با حضور دسته‌جات عزاداری مردان انجام گیرد و شب‌ها نیز مراسم سخنرانی و مداحی با حضور زنان و مردان در داخل حسینیه‌های قدیمی و جدید برگزار شود.

شاید کسی الان باور نداشته باشد، ولی اگر امروز مردم می‌بینند که روز‌های پنجم تا یازدهم محرم ، هیات خاصی میزبان عزاداران می‌شود، بر اساس قرعه‌کشی این مسئله و رویداد تعیین شد به‌گونه‌ای که دو بار قرعه‌کشی کردند و روز پنجم محرم قرعه به نام هیات حیدری افتاد و نسبت به هیات‌های دیگر هم این‌چنین بود.

اگر باور داشته باشیم که عزاداری برای امام حسین (ع) قله رفیعی از عبادت پروردگار است و این عزاداری‌ها و برپایی مراسم عزا برای سید الشهدا موجب رشد و اعتلای بسیاری در جامعه شده و آثار و برکات فراوانی دارد.

برگزاری مراسم سوگواری در کنار شور حسینی می‌تواند شعور هم به همراه داشته باشد و چه بسا به برکت اهل بیت ایام عزای آنها، شهری مثل کاشمر پذیرای فرزندان خود می‌شود حتی آن‌هایی که سال‌هاست از شهر مهاجرت کرده‌اند در تاسوعا و عاشورا به آغوش شهر برمی گردند.

هیات‌های عزاداری کاشمر

هیات‌های عزاداری کاشمر

هیات‌های عزاداری کاشمر

هیات‌های عزاداری کاشمر

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه