English

رئیس کل دادگستری استان مرکزی :

۶۱۰ زندانی درهفته قوه قضائیه در استان مشمول ارفاق می شوند

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: زندانی درهفته قوه قضائیه در استان مشمول ارفاق می شوند.

 610 زندانی درهفته قوه قضائیه در استان مشمول ارفاق می شوند

به گزارش خبرگزاری موج مرکزی، حجت‌السلام عبدالمهدی موسوی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضائیه ضمن گرامیداشت یاد شهدای قوه قضائیه، اظهار داشت: هفته قوه قضائیه یادآور شهادت معمار نوین دستگاه قضا و قانون جمهوری اسلامی شهید بهشتی و 72 تن از یاران و همراهان انقلاب اسلامی و امام امت است که گرامی داشته می‌شود، به همین جهت 35 برنامه در راستای هفته قوه قضائیه در استان با شعار «برای مردم و در راه عدالت» برگزار می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی با بیان اینکه،610  زندانی در هفته قوه قضاییه در استان مشمول ارفاق می‌شوند، گفت: ۴۳۸ هزار پرونده سال گذشته به محاکم قضایی استان وارد شد که نسبت به سال قبل از آن پنج درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: سال گذشته ابلاغ الکترونیک یک درصد نسبت به سال از آن رشد داشته و اکنون ۹۴ درصد ابلاغات به شکل الکترونیکی انجام می‌شود.

حجت الاسلام موسوی کمبود نیروی انسانی را یکی از مهمترین مشکلات دستگاه عدلیه استان مرکزی عنوان کرد و افزود: ۷۵ درصد قضات استان غیربومی هستند.

رییس کل دادگستری استان مرکزی گفت: ۳۴ درصد پرونده‌های قضایی با کمک مشاوران منجر به صلح و سازش شده است.

حجت‌الاسلام موسوی افزود: دادرسی الکترونیکی جلوه هوشمندسازی از فعالیت دستگاه قضایی است و در برخی جلسات قضا و محاکم ۱۰۰ درصد به شکل الکترونیک برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته مردم استان در زمینه‌های مختلف، دستگاه قضا را همراهی کردند و دادگستری استان علی‌رغم کمبود منابع انسانی نسبت به سایر دادگستری‌های کشور قابل مقایسه نیست، اما جزو 120 استان برتر کشور در زمینه ساخت عتبات عالیات بوده است و همکاری بسیار خوبی با دستگاه قضایی وجود داشت و اگر موفقیتی کسب شده محصول همکاری و هم‌افزایی مجموعه استان است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: سال گذشته سال پر کاری بود و نسبت به سال ماقبل افزایش 5 درصدی در ورودی‌های دادگستری وجود داشته و علی‌رغم اینکه منابع انسانی افزایش نداشته، اما با تلاش همکاران اقدامات بسیار خوبی انجام شده است‌، بیش از 438 هزار پرونده وارد دادگستری و شوراهای حل اختلاف استان شد که حکایت از کار سنگین این مجموعه دارد و همکاران تا پاسی از شب مشغول فعالیت و رسیدگی به‌ امور مردم بودند.

موسوی بیان کرد: 75 درصد قضات استان غیربومی هستند که این مشقت را برای خانواده آنها بیشتر می‌کند، سال گذشته ابلاغات الکترونیک یک درصد افزایش داشته و بالای 94 درصد ابلاغات به صورت الکترونیک انجام شده است و حوزه صلح و سازش نیز افزایش داشته و بیش از 34 درصد وارده‌های شورای حل اختلاف منجر به صلح و سازش شده است.

وی دامه داد: دادرسی الکترونیک از دیگر جلوه‌های هوشمندسازی است، سال گذشته حدود 97 درصد دادرسی‌ها به صورت الکترونیک انجام شد و به طور کلی 100 درصد دادرسی زندانیان به صورت الکترونیک انجام شده است. درصد هستیم دادرسی الکترونیک را برای اشخاص حقیقی نیز افزایش دهیم.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی بیان کرد: در حوزه اطاله دارسی، روزهای رسیدگی به پرونده‌ها و غیره اقدامات خوبی انجام شده که قابل تقدیر است.

موسوی عنوان کرد: در حوزه رضایت‌های پرونده قصاص، سه موضوع از پنج موضوع پیرامون اختلافات در حوزه خانوده است، در حوزه مصالحه قتل 5 فقره مصالحه و 12 فقره مشروط شده است که در این راستا نیاز به همراهی و همکاری مردم است‌.

وی ادامه داد: در حوزه عفو مجموعه استان بهره‌برداری خوبی از عفو مقام معظم رهبری داشته است به طوری که از تیرماه سال گذشته تاکنون 734 نفر از محکومین مواد مخدر و 4 نفر از محکومین اعدام مواد مخدر و و 144 نفر از جرایم عمومی مواد مخدر مشمول عفو رهبری شدند، همچنین 464 نفر از محکومان اغتشاشات محکوم به عفو شدند و 610 نفر از زندانیان در هفته قوه قضائیه امسال مشمول ارفاقات می‌شوند.

مدیرکل دادگستری با اشاره به اقدامات در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: سال گذشته 90 واحد صنعتی در شرف تعطیلی بودند که با حمایت دستگاه قضا احیا شدند که از بیکاری 12 هزار و 975 نیرو جلوگیری شد، 8 واحد نیمه تعطیل احیا شد، 1300 اشتغال جدید ایجاد شد و در این راستا 149 جلسه در قالب اقتصاد مقاومتی برگزار شده است، همچنین 82 بازدید از واحدهای صنعتی استان و 436 مورد ملاقات با فعالان اقتصادی انجام شد و 225 درخواست ثبت و اقدام شده است.

موسوی نقدینگی از دیگر مشکلات استان برشمرد و افزود: در راستای رفع مشکل نقدینگی صنایع استان مکاتباتی انجام شد تا نقدینگی بانک‌ها، کمک حال صنایع باشد در همین راستا فشار امور مالیاتی، بیمه‌ها و غیره از صنایع را کم کردیم و در برخی از مواقع بدهی‌ها فریز شدند، چرا که احساس کردیم خط تولید از این اجراییه متضرر می‌‌شود‌، مقرر شد یک مجتمع ویژه اقتصادی در راستای حل مشکلات این قشر راه‌اندازی شود. حدود 70 درصد مشکلات اقتصادی در ساوه منجر به مصالح می‌شود و 6 هزار میلیارد ریال بدون هزینه دادرسی مصالح شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه