English

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان:

تخصیص ۵/۸۸ درصد از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به کردستان

خوشبختانه 5/88 درصد از اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به استان کردستان تخصیص یافته است.

تخصیص  ۵/۸۸ درصد از اعتبارات سفر ریاست جمهوری به کردستان

به گزارش خبرگزاری موج کردستان؛ ارسلان ازهاری در  نخستین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه کردستان که در سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به ریاست استاندار کردستان تشکیل شد، با بیان اینکه اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به استان 4 هزار و ۹۶ میلیارد تومان است افزود: 5/88 درصد از این میزان اعتبارات تا کنون تخصیص یافته است. 

وی با بیان اینکه 8 هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی مصوب کردستان در سال گذشته بود، اظهارداشت: 2/72 درصد اعتبارات عمرانی استان تخصیص یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: سهم تخصیص اعتبار استان در سال ۱۴۰۰، 3/67 درصد آن اسناد خزانه و معادل 7/33 درصد آن نقد بوده و این میزان در سال گذشته به 75/22 درصد اسناد خزانه و 25/77 درصد نقد که این مهم تحولی در اجرای برنامه‌ها و پروژه‌ها است. 

وی بیان کرد: ۱۲ جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه سال گذشته با ۲۴ دستورکار و ۱۱۰ مصوبه در ارتباط با موضوعات مهم و کلیدی استان تشکیل شد. 

ازهاری افزود: افزون بر توزیع اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای که یکی از برنامه های سازمان است تصمیمات مطلوبی در ارتباط با مباحث اشتغال و سرمایه گذاری اتخاذ شده است.

وی اظهارداشت: ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸قانون بودجه قرار بود در استان جذب شود که خروجی آن ۱۴۰میلیارد تومان شد. 

 

ستاد تسهیل فعالیت های تجاری بین سلیمانیه و کردستان تشکیل می شود

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان نیز بیان داشت: در راستای تقویت تجارت و سرمایه گذاری های متقابل با سلیمانیه درصدد تشکیل ستاد رفع موانع و تسهیل فعالیت های تجاری خواهیم بود. 

وی به ارائه گزارشی از سفر مسئولان استان در ۲ روز گذشته به استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق پرداخت و اظهار کرد: این سفر، سفری اجرایی و علمیاتی و در راستای شرکت در همایش سرمایه گذاری استان سلیمانیه بود. 

زارعی کوشا با اشاره به اینکه در این سفر ظرفیت های و آمادگی های استان مطرح شد، افزود: اشتراکات فرهنگی از جهت زبانی و قومی بین کردستان و سلیمانیه وجود دارد که بهترین ظرفیت و فرصت برای تقویت روابط طرفین است. 

استاندار کردستان با بیان اینکه بخشی از موضوعات کاری مهم در زمینه صادرات و مبادلات تجاری به روابط ما با استان سلیمانیه بر می‌گردد، گفت: طی ادوار مختلف توافق نامه ها و تفاهم نامه های زیادی بین طرفین به امضا رسیده که اجرایی نشده است بنابراین کمیته کاری مشترک بازنگری با نگاه عملیاتی کردن مفاد این تفاهم نامه ها قرار شد تشکیل شود. 

زارعی کوشا ادامه داد: مدیریت واحد در مرز باشماق اقلیم کردستان عراق وجود دارد و این مزیت بزرگ آنها است که ما هم به ایجاد آن نیاز داریم. 

وی بیان کرد: در راستای تقویت تجارت و سرمایه گذاری های متقابل با سلیمانیه درصدد تشکیل ستاد رفع موانع و تسهیل فعالیت های تجاری خواهیم بود. 

استاندار کردستان اظهار کرد: در موضوع دیپلماسی اقتصادی فقط هدف ما اقلیم کردستان نیست و کشورهایی هم چون ارمنستان، روسیه و سوئد و غیره را هم مدنظر داریم. 

 

تشکیل اردوهای راهیان پیشرفت در کردستان

زارعی کوشا در بخش دیگری از سخنانش مهار تورم و رشد تولید را نیاز و ضرورت امروز جامعه خواند و گفت: امیدواریم با تشکیل وزارت بازرگانی شاهد تغییرات مثبتی در حوزه بازار باشیم و بی شک بهبود نظارت بر بازار و رشد تولید روی تورم اثرگذار خواهد بود. 

وی یادآور شد: سال گذشته امنیت و اقتصاد کردستان هدف دشمنان قرار گرفت و مدتی بازار استان تعطیل شد که این منجر به بیکاری جمعی از مردم استان شد که در جمع آوری آمار مربوطه در سطح کشور این مسائل در نظر گرفته نشد. 

استاندار کردستان ادامه داد: بخش زیادی از اقتصاد و اشتغال استان مربوط به بخش کشاورزی است که کشاورزان ما در فصل های پاییز و زمستان بیکاراند ولی از نقدینگی لازم برخوردار هستند. 

زارعی کوشا با بیان اینکه انجام کار جدی و اجرای پروژه های مهم و تاثیرگذار از مهم ترین اهداف ما است، گفت: پروژه راه آهن همدان-سنندج نیاز به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد تا به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه اقدامات مطلوبی در اجرای پروژه های مهم و نیمه تمام در استان شده است، ادامه داد: این فعالیت ها آنگونه باید و شاید تاکنون اطلاع رسانی نشده و لذا نیاز است اردوهای راهیان پیشرفت در خصوص پروژه ها تشکیل شود.

 

تخصیص زمین ۲۰ هزار واحد مسکن تا پایان خرداد

استاندار کردستان بیان کرد: اجرای ۱۲ پروژه در حوزه راه استان با اعتبار ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان فعال شده است که تا اربعین بخش زیادی از آنرا تکمیل خواهیم کرد.

زارعی کوشا به اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: براساس پالایش انجام شده افزون بر ۵۰ درصد ثبت نام کنندگان طرح نهضت ملی در شهرستان دیواندره را روستاییان تشکیل دادند.

وی اعلام کرد: تا پایان خرداد امسال زمین مورد نیاز ۲۰ هزار واحد مسکونی در استان تخصیص داده می شود و این میزان تا پایان شهریور به ۵۹ هزار واحد خواهد رسید.

استاندار کردستان با بیان اینکه بازخورد خدمات انجام شده در این استان چندین برابر استان های دیگر کشور است، اظهار کرد: حاشیه بازی و حاشیه سازی، افراد را از اهداف و برنامه های مهم دور می سازد و بی شک درگیر شدن مدیران با حاشیه بازی کفران نعمت بوده و منجر به کم کاری آنها خواهد شد.

زارعی کوشا بیان کرد: مدیران و کارشناسان ضعیف و افرادی که باعث ایجاد یاس و ناامیدی می شوند باید کنار گذاشته شوند.

وی با بیان اینکه مسئولان تا زمانی که مسئولیت دارند باید با تعهد کار کنند،ادامه داد: ارزیابی فرمانداران و مدیران استان را در طول یک سال و نیم اخیر انجام خواهیم داد. 

 

۵۸ درصد از ظرفیت تبصره ۱۶ هنوز در کردستان جذب نشده است

بازرس کل کردستان نیز در این جلسه گفت: برنامه سراسری در خصوص میزان اجرایی کردن شعار سال در دستگاه های اجرایی توسط سازمان بازرسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

عیسی هواسی ادامه داد: نحوه اجرای قانون رفع موانع تولید، قانون بهره‌وری کشاورزی و ممنوعیت خرید کالای خارجی که نمونه داخلی دارد توسط هیات بازرسان مورد بازرسی قرار خواهد گرفت. 

وی ادامه داد: عملکرد تسهیلات تکلیفی در دستور کار قرار دارد و آمارهای متفاوتی در استان در این خصوص به ما اعلام شده که بر این اساس عملکرد بانک ها و دستگاه‌های متولی رضایت بخش نیست. 

بازرس کل کردستان با اعلام اینکه ۵۸ درصد از ظرفیت تبصره ۱۶هنوز در استان جذب نشده است، گفت: سه بانک در استان که کمترین عملکرد را در این رابطه داشتند شامل بانک ملت که ۷۷ درصد را هنوز جذب نکرده و بانک‌های صادرات و مهر ایران هم بیش‌از ۶۰درصد را نتوانستند تاکنون جذب کنند.

 

پیش بینی تولید سه میلیون و ۳۸۲ هزار تن محصولات کشاورزی 

رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان در این جلسه به ارائه برنامه های عملیاتی بخش کشاورزی در راستای تحقق شعار سال پرداخت و اظهارداشت: با اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها نهاده‌های دامی تا ۱۰ برابر افزایش قیمت پیدا کرد و مشکلاتی در تولید گوشت بویژه گوشت مرغ در سطح کشور ایجاد شد. 

پیمان اسکندری با اشاره به اینکه برخی کالاهایی که در استان تولید نمی شود به دلیل افزایش هزینه های حمل، قیمت نهایی آن بیشتر خواهد بود، افزود: نرخ کالاهایی همچون گوشت قرمز و سفید که در استان تولید می شود، نسبت به سایر استان های کشور کمتر عرضه شده است. 

وی با بیان اینکه با افزایش تولید باید تورم مهار شود، ادامه داد: پیگیری افزایش سهمیه های اختصاصی کالای تنظیم بازار برای ایجاد تعادل نسبی در عرضه و تقاضا از جمله اقدامات این سازمان برای کنترل تورم بوده که در این راستا تاکنون بیش از ۶ هزار تن از این کالاها در بازار استان توزیع شده است. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان اجرایی کردن فعالیت سامانه "ستکاوا" برای توزیع هوشمند و الکترونیکی محصولات اساسی کشاورزی را از دیگر برنامه های مهار تورم خواند و گفت: تقویت، توسعه و حمایت از تشکل های تخصصی و توسعه کشت قراردادی و پیگیری تامین و تخصیص به موقع نهاده های تولید در راستای استمرار تولید از دیگر اقدامات و برنامه های این سازمان است. 

وی با بیان اینکه در راستای رشد تولید تکمیل و توسعه زیرساخت‌های تولید در بخش کشاورزی مدنظر است، افزود: تکمیل و بهره برداری از ۱۶ هزار و ۸۱۰ هکتار شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در اراضی پایاب سدها و تجهیز یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آبی و باغات به سیستم های نوین آبیاری و احداث ۲ هزار مترمکعب استخرهای کشاورزی از جمله برنامه های این سازمان برای رشد تولید است. 

اسکندری با بیان اینکه برآورد شده تا پایان سالجاری تولید محصولات باغی استان ۲۰ هزار تن افزایش یابد، بیان کرد: سطح زیرکشت گلخانه ای به میزان ۸۰ هکتار و تولید هم در این حوزه ۲۰هزار تن تا پایان سال افزایش خواهد یافت. 

وی بیان کرد: براساس برآوردها و برنامه ریزی انجام شده میزان تولید بخش کشاورزی استان تا پایان امسال به سه میلیون و ۳۸۲هزار تن خواهد رسید.

 

سهمیه بیش‌از ۶ هزار نفر اشتغال در بخش صنعت و معدن کردستان 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این جلسه تصریح کرد: یک‌هزار و ۲۷ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد که از این تعداد ۶۶۶ واحد فعال و ۱۶۲ واحد هم غیرفعال هستند. 

بختیار خلیقی مهمترین تولیدات صنعتی استان را شمش طلا، پلی اتیلن و لاستیک خودرو خواند و گفت: انواع محصولات لبنی، لوله های پلی اتیلن و پولیکا، محصولات غذایی و خوراک دام و انواع لوازم خانگی از جمله محصولات دارای ظرفیت صادرات در استان است. 

وی محورهای توسعه بخش صنعت کردستان را شامل تقویت و حمایت از صنایع کوچک، توسعه صنایع صادرات محور و جذب سرمایه گذاری خارجی ذکر کرد و اظهارداشت: مهمترین معادن استان هم طلا، سنگ آهن و سنگ مرمر و باریت است. 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان سهمیه اشتغال امسال این اداره کل را ۶ هزار و ۸۳ نفر ذکر کرد و گفت: از جمله برنامه های این اداره کل برای رشد تولید در بخش صنعت شامل پیگیری و حمایت از طرح های صنعتی پیشران، تعریف طرح های صنعتی اشتغالزا و اولویت دار و فعال سازی واحدهای صنعتی راکد و غیرفعال است. 

رئیس شورای هماهنگی بانک های کردستان نیز در این نشست بیان کرد: سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی واجد شرایط و با رعایت الزامات قانونی توسط بانک‌های استان پرداخت شده است. 

علی اشرف یوسفی قیاسی ادامه داد: تسهیلات تبصره ۱۶، در جزء یک بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد جذب شد ولی در جزء۲ به دلیل اینکه دیر ابلاغ شد درصد جذب کم بوده است. 

وی بیان کرد: ۳۷ روز کاری فرصت برای جذب این تسهیلات داریم و امکان جذب کامل آن وجود ندارد پس می طلبد یا درخواست برای تمدید و یا به سهمیه سال ۱۴۰۲ اضافه شود.

رئیس شورای هماهنگی بانک های کردستان در ارتباط با انتقال حساب بانکی واحدهای بزرگ استان، گفت: بیشتر بانک های استان پاسخی در این راستا که آیا واحدهای بزرگ استان اقدام به ایجاد و انتقال حساب های خود کردند، نداده‌اند. 

وی ادامه داد: تنها سه واحد پتروشیمی، لاستیک بارز و طلای زرکوه اقدام به بازگشایی حساب در بانک های استان کردند ولی این حساب ها مربوط به فروش آنها نبوده است. 

دستور کارهای این جلسه شامل تبیین و تشریح برنامه های سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل صمت استان در خصوص شعار سال مهار تورم و رشد تولید و تشریح آخرین تخصیص های ابلاغی سال گذشته و وضعیت نیروی کار در استان واولویت بندی پروژه های عمرانی استان و ارائه طرح میانکار بیجار است. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه