English

معاون استاندار کردستان:

فرش بر اساس نیاز بازار تولید شود

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کردستان گفت: فعالان حوزه فرش باید در تولیدات خود به نیاز بازار توجه داشته باشند چرا که در سسیتم اقتصادی وجود تقاضا در بازار بسیار مهم است.

فرش بر اساس نیاز بازار تولید شود

به گزارش خبرگزاری موج کردستان؛ حامد قادرزاده روز چهارشنبه در نخستین جلسه کمیته فرش دستباف استان کردستان در سنندج اظهار کرد: استان کردستان یکی از استان‌هایی است که در زمینه صنایع دستی بویژه فرش از جایگاه خاصی برخوردار است و این صنعت اقتصاد خانوار را نیز تا حدودی تحت پوشش قرار داده است.

وی افزود: در حال حاضر موضوع مورد تاکید ما در زمینه صنعت فرش، تکمیل زنجیره ارزش و تولید است و توجه به صنعت فرش، صرفا توجه به صنایع دستی نیست چرا که از این صنعت در زمینه‌های مختلف می توان بهره گرفت، بنابراین نیازمند توجه جدی است.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استاندار کردستان ادامه داد: در حوزه صنایع دستی بویژه فرش آنچه در خانوار تولید می‌شود کاهش دهنده هزینه‌های اجتماعی است لذاتوجه به جامعه فرشبافان توجه‌ای سرمایه‌ای و ثروت‌زایی است و این قشر باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی یادآور شد: ما اگر بخواهیم وضعیت اقتصادی بهتری در جامعه داشته باشیم باید فعالیت‌هایی که دارای ارزش جانبی مثبت است را مورد توجه قرار دهیم و زمینه را برای بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه فراهم کنیم.

 

بافت سالانه ۱۸۰ هزار متر مربع فرش در کردستان

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این جلسه گفت: هنر صنعت فرش دستباف از جمله کالاهای ایرانی قابل افتخار است و استان کردستان نیز ظرفیت‌های بسیار خوبی در این زمینه دارد.

بختیار خلیقی با بیان اینکه در حال حاضر در کردستان ۹۰ هزار بافنده فرش به صورت غیررسمی و ۵۰ هزار به صورت رسمی فعالیت دارند، گفت: تولید سالیانه فرش دستباف در استان، ۱۸۰ هزار متر مربع است، ضمن اینکه میزان تولید در سال گذشته ۱۰۰ هزار متر مربع بود.

وی به صدور پروانه‌های بهره‌برداری در این حوزه اشاره کرد و افزود: در استان ۱۹ پروانه بهره‌برداری و سه جواز تاسیس برای فعالان حوزه فرش دستباف صادر شده است.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: در سطح استان ۱۸۵ کارگاه فرش دستباف وجود دارد و سال گذشته۲۲ فقره مجوز و امسال سه فقره مجوز برای فعالان فرش دستباف در استان صادر شده است.

وی به بیمه قالیبافان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار نفر بیمه شده در استان داریم که تعداد قالیبافان بهره‌مند هشت هزار نفر است و برای بیمه ۱۰ هزار قالیباف جدید نیازمند تامین اعتبار هستیم.

خلیقی همچنین عدم حمایت از بافندگان فرش، عدم آشنایی و شناسایی سلایق و نیازهای بازار توسط تولیدکنندگان و نبود حمایت اصولی از تعاونی‌های فرش شهری و روستایی را از جمله مشکلات حوزه فرشبافی استان اعلام کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه