English

معاون شهردار قم تاکید کرد؛

فرجه ده روزه برای ساماندهی کلیه غرف سطح شهر در حوزه سماومنظر

معاون خدمات شهری شهرداری قم گفت: در یک بازه زمانی یک هفته یا ده‌روزه آینده کلیه غرف از لحاظ سیماومنظر، رنگ‌آمیزی، حذف زوائد باید انجام شود.

فرجه ده روزه برای ساماندهی کلیه غرف سطح شهر در حوزه سماومنظر

به گزارش خبرگزاری موج قم، مهدی اصفهانیان‌مقدم در جلسه ساماندهی و انتظام بخشی به غرفه‌ها، کیوسک‌ها و دکه‌های سطح مناطق و بوستان‌های شهری قم اظهار داشت: در جهت این ساماندهی سه برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت، بلندمدت را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

به گفته وی، در برنامه نخست و کوتاه‌مدت طبق این جلسه با محوریت سازمان‌ها و متولیان امر در قسمت‌های مختلف، پارک‌ها و فضای سبز، پایانه‌ها، ترافیک، میادین، پسمان بحث سامان‌دهی، انتظام‌بخشی، بهبود سیما ومنظر، حذف زوائد بصری، حذف سد معبر، رعایت اصول و موازین ایمنی و ترافیکی در محوطه مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم تصریح کرد: آنچه که امروز مطالبه جدی در شورای شهرداران شهرداری به شمار می‌رود، رسیدگی به نابسامانی، ناهمگونی و رها بودن و عدم نظارت کافی و وافی بر عملکرد این دکه‌هاست.

وی با تأکید بر اینکه در این دکه‌ها نابسامانی به‌گونه‌ای است که یکی دخانیات می‌فروشد و دیگری غذای لبنی عرضه می‌کند و نظارتی که بایسته و شایسته است انجام نمی‌شود، عنوان کرد: این در حالی بوده که در فاز نخست باید نظارت و ساماندهی مورد توجه قرار بگیرد.

اصفهانیان‌مقدم با اشاره به فاز دوم از این برنامه‌ریزی‌ها مطرح کرد: باید فهرستی از دکه‌ها و غرفه‌ها تحت هر عنوانی در بوستان‌ها، میادین، شبکه معابر به ما ابلاغ شود تا ببینیم کدام قانونی بوده و مجوز دارد و کدام فاقد مجوز است.

وی با اشاره به اینکه سازمان‌های متولی اخطارهای سامان‌دهی، انتظام‌بخشی، بهبود سیما و منظر، رفع سد معبر را داده‌اند و برای آخرین بار باید آن را ابلاغ کنند، گفت: همچنین به انضمام لیست اخطارها و لیست غرف در سطح معابر، بوستان‌ها و میادین به ما ارائه شود و اگر نیاز به اقدام قضایی دارد، مجوزها را بگیریم و درصورتی‌که نیاز به پاک‌سازی دارد، انجام شود.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم اضافه کرد: در یک بازه زمانی یک هفته یا ده‌روزه آینده کلیه غرف از لحاظ سیماومنظر، رنگ‌آمیزی، حذف زوائد باید انجام شود، البته در مورد فاز دوم؛ سازمان سیماو منظر و فضای سبز اقدام خوبی انجام داده و یک طراحی انجام داده‌اند که نوع آن متفاوت است و سازه‌های ثابتی چون عرصه عیان برای خودمان ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه این سازه‌ها در حدود چهل مورد بوده و پانزده مورد را احیا کردند و برای بقیه نیز برنامه دارند که ارائه می‌دهند، افزود: مناطق با ارائه نقطه‌نظرات می‌توانند بخش زیادی از این مشکلات را در ساماندهی غرفه‌ها در پیاده‌روها و بوستان‌ها رفع کنند،

اصفهانیان‌مقدم تصریح کرد: در شبکه معابر، پایانه‌ها و حمل‌ونقل و ترافیک و سازمان میادین و سامان‌دهی شهری باید مشاور بگیرند و سه طرح مقرون‌به‌صرفه از لحاظ اجتماعی ایجاد کنند.

وی در مورد فاز سوم اجرای این طرح اظهار داشت: همچنین در ایجاد آن، مکان‌یابی که کجا غرفه باشد و در کدام بخش حذف شود و یا باقی بماند و در کدام بخش ایجاد شود و اینکه به چه دلیل مناطقی مثل منطقه پنج اصلاً غرفه‌ای نداشته باشد یا در منطقه‌ای 30 مجوز داده شود و فراوانی  توزیع یکنواخت نیست، باید بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: همه این مسائل در یک کمیته زمانی که طرح‌ها را برای تصویب آماده کرده، مصوب و ابلاغ می‌کنیم تا پس‌ازاین همه این‌ها در یک بازه زمانی بعد از اتمام قراردادشان احیا و ساماندهی شوند.

وی با بیان اینکه باید قرارداد این غرفه‌ها و دکه‌ها مشخص باشد و از سوی معاونین خدمات شهری شناسنامه داشته باشند، خاطرنشان کرد: دراین‌باره اقدامات خوبی آغازشده و یک همت و هم‌افزایی و هم‌فکری نیاز است تا بتوانیم نتیجه مطلوب و مناسب را داشته باشیم و به‌طورجدی در مورد دکه‌ها انتظام‌بخشی و سامان‌دهی را مبنا قرار داده‌ایم و هدف توزیع عادلانه خدمات در سطح مناطق هشت‌گانه است.

اصفهانیان‌مقدم مطرح کرد: قرار نیست همه ریحان‌ها در منطقه چهار و یا همه غرفه‌ها و دکه‌ها در مبادی ورودی منطقه سه مستقر باشند و در منطقه پنج هیچ دکه‌ای نباشد؛؛ رویکرد مجموعه بازنگری در وضعیت استقرار دکه‌ها و توزیع در مناطق است.

وی اظهار داشت: باید در سطح بوستان‌ها، شبکه معابر و میادین و در سازمان‌ها، بررسی‌های لازم را در جهت نظارت بر دکه‌ها و غرفه‌ها انجام می‌دهیم.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: در حال حاضر چهار پارکینگ مناسب در هسته مرکزی قم و بلوار شهید سلیمانی فعال است، در مناطق و در پارکینگ حاشیه‌ای می‌بینیم که هر بهره‌بردار یک غرفه مستقر کرده و هر کدام از سازه‌ای متفاوت بهره گرفته‌اند، دراین‌باره پیمانکاران باید از طرح یک تیپ استفاده کنند تا زیبنده شهر باشد.

وی با تأکید بر اینکه همه منصوبات در میادین و شبکه معابر یک‌ساله هستند و به‌شرط رضایت تا سه سال با افزایش میزان معین در مزایده تمدید می‌شوند، یادآور شد: همچنین این منصوبات باید قابل‌انتقال باشد، چون در شبکه معابر نمی‌توان سازه‌ای را احداث کرد و باعث تغییر در معابر شد و به‌جای غرفه، کیوسک و کانکس نمی‌توان ابنیه ساخت.

اصفهانیان‌مقدم با اشاره به آنکه برای ساخت ابنیه، قوانین و مقررات حاکم بر آن متغیر است و سرقفلی و حق کسب تعلق نمی‌گیرد، چون عرصه و عیانش باید برای شهرداری باشد، افزود: باید تا 50 غرفه برسانیم و این کانکس‌ها نیز طرح تیپ شکیل داشته باشند.

وی عنوان کرد: در فاز نخست سامان‌دهی از قبیل رفع سد معبر، بهبود سیمامنظر، رنگ‌آمیزی، حذف منصوبات غیرمجاز، را در دستور کار طرح کوتاه‌مدت‌ برای انتظام‌بخشی داریم و از ظرفیت اداره کل تخلفات، نظارت مناطق هم استفاده می‌شود.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم تصریح کرد:اصل مقوله نظارت مغفول واقع‌شده است و مناطق به امید سازمان هستند، چون می‌گویند من کجای این قرارداد هستم، سازمان هم به  امید مناطق است و اداره کل تخلفات هم قطعاً به خاطر موضوعات قانونی که وجود دارد تا حال ورود نکرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه