English

سوزاندن پس چر مزارع آفتی برای طبیعت است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: سوزاندن پس‌چر مزارع (بقایای گیاهی به جا مانده در مزرعه ) توسط کشاورزان یکی از عوامل وقوع آتش سوزی‌های گسترده است.

سوزاندن پس چر مزارع آفتی برای طبیعت است

به گزارش خبرگزاری موج ایلام، پیرزادیان مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام سوزاندن پس‌چر مزارع (بقایای گیاهی به جا مانده در مزرعه ) توسط کشاورزان را یکی از عوامل وقوع آتش سوزی‌های گسترده دانست و اظهارکرد: با اینکه در مورد ممنوعیت سوزاندن پس‌چر مزارع هم در وزارت جهاد کشاورزی و هم مجلس شورای اسلامی قانونی وضع شده اما با توجه به برداشت محصول در مناطق گرمسیری و آماده کردن زمین برای کشت دوم، «پس چر» مزارع سوزانده می شوند که به علت همجواری با مزارع دیگر و جنگلها ومراتع ، عرصه‌های بسیاری را دچار حریق می‌کند و باعث بروز خسارت های بالا می شوند.

 پیرزادیان تاکید کرد: سوزاندن پس‌چر مزارع یکی از چالش‌های عمده ما محسوب می‌شود و علی رغم تذکرات بسیار به کشاورزان هنوز شاهد آن هستیم که با بی توجهی به خسارت های این کار، اتفاقات ناخوشایندی را رقم می‌زنند و باعث بروز خسارت‌ها می‌شوند، این درحالیست که کشاورزان می‌توانند با شخم زدن، زمین خود را برای کشت دوم آماده کنند.

اداره کل منابع طبیعی وابخیزداری استان ایلام به تعامل  با شهرداری‌ها، جوامع محلی، ‌دهیاری‌ها و تشکل‌های مردم نهاد به منظور کاهش آتش سوزی تاکید کرد: مقابله با آتش سوزی قطعا همیاری و همکاری مردم را می‌طلبد و لازم است در این زمینه فرهنگسازی از سوی رسانه‌ها انجام شود.

وی گفت: حتی اگر در کنار هر درخت یک فرد را برای مراقبت و حراست از آن بگذاریم ولی فرهنگ حفاظت و حراست از طبیعت در کشور نهادینه نشده باشد راه به جایی نمی‌بریم و به توفیقی دست نمی‌یابیم بنابراین لازم است در زمینه نیاز بشر به طبیعت آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی شود تا خسارت کمتری به طبیعت و منابع طبیعی وارد شود.

این مسئول افزود: آتش زدن پس چر محصولات در اراضی کشاورزی براساس ماده ۲۰ 'قانون هوای پاک' خلاف قانون است و مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان ایلام گفت: همچنین طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۴۵ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع مبنی بر آتش زدن نباتات درمزارع باغات یامجاورجنگل جرم محسوب می‌شود.

وی از کشاورزان خواست ادوات مکانیزه از قبیل تراکتور، گاوآهن و سمپاش خود را برای کنترل آتش سوزی احتمالی به صورت آماده باش در دسترس داشته باشند.

پیرزادیان یاداورشد: هر ساله به علت آتش زدن بقایای کشاورزی و در برخی موارد انتقال آن به زمین‌ها و جنگل‌های اطراف، خسارت‌های جبران ناپذیری به محیط زیست و کشاورزی مناطق وارد می‌شود.

وی گفت: از مهم‌ترین دلایل سوزاندن عمدی پس چر مزارع توسط کشاورزان آماده‌سازی سریع مزرعه برای کشت بعدی و یا نابودی آفات خصوصا حشرات جوانه‌خوار در فصل بهار می‌باشد، در حالی که آتش، نه تنها موجب کاهش حاصل‌خیزی خاک، افزایش فرسایش آبی و بادی، نابودی میکروارگانیسم‌های بسیار مفید و آلودگی‌های هوا می‌شود، بلکه با برهنه شدن سطح خاک، کاهش نفوذ آب باران، ایجاد رواناب‌های سطحی، افزایش تبخیر و نیاز به آبیاری بیش‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین این بقایا، نه تنها منابع غذایی مفیدی برای کشت بعدی محصول است بلکه می‌توان در صنایع مختلف از جمله صنعت چوب و کاغذ، صنعت پرورش گل و گیاه (قارچ)، صنعت تولید انرژی و خود صنعت کشاورزی استفاده گردند.

مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام خاطرنشان کرد: آموزش جامعه‌ کشاورزان، توسعه صنایع تبدیلی در روستاها، پژوهش‌های کاربردپذیر کردن بقایای کشاورزی و تقویت مشوق‌های دولتی از مهم‌ترین اقدامات لازم در این زمینه می­باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه