English

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خبر داد؛

آغاز سم‌پاشی مرحله دوم شبانه درختان در شهر اصفهان

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: مرحله دوم عملیات سم‌پاشی عمومی شبانه درختان شهر در خردادماه بر اساس شرایط آب و هوایی و شدت فعالیت آفات انجام می‌شود.

آغاز سم‌پاشی مرحله دوم شبانه درختان در شهر اصفهان

مجید عرفان‌منش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، بیان داشت: مرحله اول عملیات سم‌پاشی عمومی شبانه مبارزه با آفات فضای سبز در سال‌های مختلف با محاسبه درجه حرارت تجمعی (Degree-day) برای تعیین دقیق زمان ظهور و فعالیت آفات، از نیمه فروردین‌ماه آغاز شد و تا نیمه اردیبهشت‌ماه ادامه داشت.

وی افزود: در مرحله نخست، سم‌پاشی قسمت‌های تنه، شاخه‌های اصلی و تاج تمام درختان نارون علیه آفات برگ‌خوار، شته، شپشک خونی، سوسک چوب‌خوار شاخک‌بلند و پروانه زنبورمانند، همچنین سم‌پاشی تاج درختان اقاقیا، بید و کاج علیه آفت شته در مکان‌های آلوده مدنظر است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: در مرحله دوم عملیات سم‌پاشی عمومی شبانه درختان نیز سم‌پاشی قسمت تاج تمام درختان نارون، چنار، زبان‌گنجشک، بید، اقاقیا و انواع گونه‌های سرو مبتلا به آفت کنه تارعنکبوتی به‌وسیله یکی از سموم کنه‌کش مورد تأیید سازمان حفظ نباتات، در خردادماه با توجه به شرایط آب و هوایی و شدت فعالیت آفات انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هر دو مرحله عملیات سم‌پاشی با استفاده از دستگاه‌های سم‌پاش توربولاینر به‌منظور صرفه‌جویی در میزان سم مصرفی و افزایش کیفیت و سرعت انجام عملیات در مسیرهایی که امکان‌پذیر باشد، انجام می‌شود.

عرفان‌منش با بیان اینکه در مواقع دیگر، سم‌پاشی موضعی در نقاط بحرانی و آفت‌زده به‌جای سم‌پاشی عمومی مورد تأکید است، گفت: با توجه به اهمیت و تأثیر شست‌وشوی درختان و درختچه‌ها سطح شهر در طراوت و شادابی آن‌ها به لحاظ پاک شدن سطح برگ‌ها از گرد و غبار و آلاینده‌های محیطی، همچنین افزایش میزان فتوسنتز و صرفه‌جویی در میزان سم مصرفی و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی به‌واسطه کنترل نسبی برخی آفات روی برگ‌ها، شست‌وشوی تمام درختان و درختچه‌های واقع در معابر اصلی و فرعی سطح مناطق و سازمان‌های وابسته با استفاده از محلول آب و صابون مخصوص درخت‌شویی (صابون پتاسیم) یا ماده شوینده معمولی به میزان دو در هزار، حداقل دو نوبت در تابستان به‌صورت عمومی توصیه می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه سم‌پاشی موضعی بدون ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی و تحمیل هزینه‌های سنگین سم‌پاشی، موجب خشک شدن جلد بدن آفات نرم‌تن و از بین رفتن آن‌ها می‌شود، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر عملیات شست‌وشوی درختان موجب کاهش حداقل یک نوبت سم‌پاشی عمومی درختان سطح شهر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه