English

نابغه مازندرانی کشتی جهان:

ببر مازندران ۹۲ ساله شد

امامعلی حبیبی نابغه کشتی جهان معروف به «ببر مازندران»، 92 سالگی خود را در کنار خانواده و دوستان و پیشکسوتان این رشته ورزشی در زادگاهش شهرستان بابل جشن گرفت.

ببر مازندران 92 ساله شد

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، امامعلی حبیبی که در پنجم خرداد سال 1310 در روستای «درزیکلا آخوندی» در 3 کیلومتری جنوب شهر بابل متولد شده است، شمع 92 سالگی خود را در حالی که تعدادی از هم دوره‌ای‌ها و نسل‌های بعد از او حضور داشتند، فوت کرد.

در این دورهمی خصوصی خاطراتی از وضعیت کشتی در سال‌های گذشته تا به حال توسط گوش شکسته‌های نسل‌های طلایی کشتی ایران صحبت به میان آمد و کیک 92 سالگی امامعلی حبیبی برش زده شد.

امامعلی حبیبی بعد از فوت پدر و مادرش در سن هشت سالگی به شهر قائمشهر نزد خواهرش رفت و ورزش را با کشتی محلی «لوچو» شروع کرد.

وی پس از آن در سال 1331 در زمان انجام خدمت ضرورت در پادگان گرگان، یادگیری فنون کشتی را شروع کرد و در مسابقات مختلف از جمله انتخابی‌های استان در سال 1332 موفق به قهرمانی شد.

امامعلی حبیبی

امامعلی حبیبی پس از آن در مسابقات رسمی زیادی شرکت کرد که مهم‌ترین آن در مسابقات جهانی تهران در سال ۱۹۵۹ بود که دو تن از بزرگان کشتی دنیا «بالاوادزه» از شوروی سابق و «اسماعیل اوغان» از ترکیه را در مجموع در کمتر از سه دقیقه ضربه فنی کرد و به سریع‌ترین کشتی‌گیر جهان در شکست دادن حریفان معروف شد.

وی دو سال بعد در مسابقات جهانی یوکوهاما ژاپن برای دومین بار به نشان طلا دست یافت و تیم ملی ایران نیز با درخشش حبیبی قهرمانی جهان را کسب کرد.

نابغه کشتی ایران درسال 1962 در مسابقات جهانی « تولیدو» هم در کنار نامداران وزن خود صاحب گردن آویز طلا شد و با این افتخار تشک کشتی و دوبنده را بوسید و برای همیشه از دایره طلایی کشتی خداحافظی کرد.

جهان پهلوان امامعلی حبیبی با کسب نخستین نشان طلای ایران در المپیک و چهار طلای جهان، موفق به کسب طلای بازی‌های آسیایی 1958 توکیو نیز شد.

حبیبی پس از پایان دوره قهرمانی مدتی به مربیگری پرداخت ولی پس از آن وارد عالم سیاست شد و در دوره‌ای هم به عنوان نماینده مردم بابل در مجلس شورای ملی حضور داشت.

امامعلی حبیبی به واسطه کشتی‌های سریع و فنون مختلفی که در جریان مسابقات کشتی اجرا می‌کرد، با فنون معروف «یک دست و یک پا و سرته یکی» مشابه حمله‌های ببر به طمعه، به ببر مازندران در عرصه کشتی لقب گرفت و معروف شد.

فدراسیون جهانی کشتی فیلا در مسابقات جهانی ۲۰۰۷ آذربایجان، لوح مشاهیر فیلا را به واسطه افتخارآفرینی‌های امامعلی حبیبی به او داد.

در مازندران نیز از سال 1389 مسابقات کشتی بین المللی جام امامعلی حبیبی و از دو سال گذشته نیز جام عبدالله موحد دیگر کشتی‌گیر مازندرانی برگزار می‌شود.

این کشتی گیر در حال حاضر در شهرستان بابل و مزرعه باغی‌اش در شهرستان قائمشهر زندگی می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه