English

معاون امور اقتصادی استاندار کردستان:

سهم کشاورزی در اقتصاد کردستان ۲۵ درصد است.

معاون امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: سهم کشاورزی در اشتغال و اقتصاد استان قریب به 25 درصد و این رقم در میانگین کشوری 11 درصد است.

سهم کشاورزی در اقتصاد کردستان 25 درصد است.

به گزارش خبرگزاری موج کردستان، حامد قادرزاده پیش از ظهر امروز در کنفرانس علمی توت فرنگی که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: درآمد ناخالص استان از بخش کشاورزی جای تعامل دارد و به هیچ عنوان به معنی پیشرفت نیست.

وی گفت: سهم کشاورزی در اشتغال و اقتصاد استان قریب به 25 درصد و این رقم در میانگین کشوری 11 درصد است.

معاون امور اقتصادی استاندار کردستان با بیان اینکه سهم بالای کشاورزی در این بخش بیانگر این است که باید در توسعه حوزه های مختلف استان به صورت جهادی کار شود، افزود: سهم بالای اشتغال و تولید ناخالص استان در بخش کشاورزی نشان از عدم توسعه یافتگی ما در کردستان دارد.

قادرزاده اضافه کرد: در کشورهای توسعه یافته بخش کشاورزی 1.5 تا 3 درصد از اشتغال و درآمد را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: اگر امروز گرد هم آمده‌ایم که در خصوص یافته‌های نوین توت فرنگی صحبت کنیم یکی از گام‌های است که در مسیر توسعه همه جانبه برداشته و در این راستا باید به بخش کشاورزی به عنوان بخش پیشرو توجه داشته باشیم.

معاون اقتصادی استاندار کردستان عنوان کرد: بخش کشاورزی به عناوین مختلف بستر تسهیل توسعه در سایر بخش ها را در کردستان فراهم می سازد و باید به صورت ویژه به آن نگاه کنیم.

قادرزاده اضافه کرد: در حالی که کشاورزی یک فعالیت فصلی است، زمانی تصور بر این بود که بیکاری موجود در این بخش بیکاری پنهان است و این دیدگاه باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی در زمان کاشت و برداشت با محدودیت زمانی فراوانی مواجه است، گفت: به همین دلیل ما در زمان برداشت محصولی مانند گندم و سیب زمینی و به کارگران وارداتی از سایر استان‌ها داریم.

معاون امور اقتصادی استاندار کردستان عنوان کرد: هر ساله یافته های پژوهش‌های کشاورزی و منابع طبیعی در دانشگاه کردستان برگزار می شد اما متاسفانه متوقف شد که باید دوباره احیا شود.

قادرزاده اذعان کرد: ایجاد امنیت غذایی با صرف توجه به تولید غذا از نظر کمی تسهیل کننده پیشرفت پایدار نخواهد بود و در این راستا نیاز به برنامه ریزی های اساسی داریم.

وی با بیان اینکه دانشگاه کردستان می‌خواهد با همه استان‌های کشور و حتی دانشگاه‌های همسایه ارتباطات بیشتری با برگزاری این دست همایش‌ها برقرار کند، افزود: در حوزه ارتباطات با خارج از دانشگاه موضوع ارتباط گیری بیشتر در اعزام و پذیرش دانشجویان از داخل کشور به بیرون و بیرون کشور مورد توجه قرار گرفته است.

رییس دانشگاه کردستان اضافه کرد: رسیدن به مرزهای دانش که از دستور مقام معظم رهبری است با برنامه ریزی‌های مختلف در دانشگاه کردستان به صورت ویژه دنبال خواهد شد.

قادرزاده با بیان اینکه امروز کیفی‌سازی در فعالیت ها به جای توجه صرف به کمیت به عنوان یک اولویت بسیار مهم در دانشگاه کردستان دنبال می‌شود، عنوان کرد: در بحث پذیرش دانشجو به تنوع پذیرش در رشته و جذب دانشجو از کشورهای مختلف توجه ویژه صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: با شناخت می‌توانیم بهر‌ه‌وری زمان را به حداکثر برسانیم می‌خواهیم با تعامل هرچه بیشتر بهره‌وری زمان را برای خود و سایر جاهایی که به آنها تعامل داریم ارتقا ببخشیم.

وی تعامل هرچه بیشتر با حریم کردستان را از اولویت‌های دانشگاه کردستان خواند و گفت: امیدواریم با تعامل و همراهی هرچه بیشتر بتوانیم در مسیر تحقق اهداف و چشم اندازها گام‌های اساسی برداریم.

سحر حسین حمه رشید رییس دانشگاه پلی تکنیک سلیمانیه عراق هم در این کنفرانس اظهار کرد:  برگزاری چنین گردهمایی هایی موجب همکاری های بیشتر علمی و آموزشی بین دانشگاه پلی تکنیک سلیمانیه و دانشگاه کردستان می شود.

وی خاطرنشان کرد: آداب و رسوم مشترکی بین مردم کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق وجود دارد که می تواند منجر به تقویت ارتباطات طرفین شود.

وی با بیان اینکه سنندج قطب تولید توت فرنگی در ایران و اقلیم کردستان عراق است، افزود: این ظرفیت جنبه علمی کنفرانس را ارتقا می دهد و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

رییس دانشگاه پلی تکنیک سلیمانیه عراق با اشاره به اینکه این کنفرانس سومین همکاری مشترک ما با دانشگاه کردستان است عنوان کرد: در اجرای همایش های علمی و هم تبادل دانشجو تجربه مطلوبی داریم و  برگزاری این کنفرانس علمی بستری برای همکاری بیشتر ما نه تنها در مورد محصول توت فرنگی بلکه بستری برای توسعه کشاورزی ۲ منطقه شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه