English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

از الگوی تک فرزندی تا سندرم آشیانه خالی/آسیب‌های تک فرزندی برای خانواده‌های گیلانی تبیین می شود

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه بسیاری از خانواده‌های تک فرزند در این استان مشکل اقتصادی ندارند، گفت: زنگ خطر و آسیب‌های تک فرزندی باید برای خانواده ها در این استان تبیین شود و همه دستگاه‌ها باید به وظایف خود در موضوع جوانی جمعیت کاملا عمل کنند.

از الگوی تک فرزندی تا سندرم آشیانه خالی/آسیب‌های تک فرزندی برای خانواده‌های گیلانی تبیین  می شود

به گزارش خبرگزاری موج گیلان، از نگاه اندیشمندان و نخبگان الگوی رفتارها و پدیده های اجتماعی اجزاء مستقل و بخشی نیستند و درک و تحلیل هر یک از آنها مستلزم تحلیل‎ ها و پژوهش هایی شبکه ای است. در نمونه ای روشن و قابل تامل می توان به رابطه بسیار بدیهی فیمابین رفتار  فرزندآوری زوجین و شیوع پدیده ای تحت عنوان « سندرم آشیانه خالی » اشاره کرد.

الگوی تک فرزندی که رفتار رایج بخشی از زوجین ایرانی است در نگاه نخست یک رفتار شخصی و تصمیم خانوادگی است که حتی با استدلال راحتی، ارتقای کیفیت رفاهی زندگی زوجین و تامین بهتر آتیه تک فرزند و والدین محقق می شود، غافل از اینکه طی دهه گذشته همین الگوی غیرعلمی و غیربومی فرزندآوری زوجین ایرانی، باعث بروز و شیوع محسوس پدیده‎ایی روحی و روانی در دوره میانسالی زوجین ایرانی شده است تحت عنوان؛ سندروم آشیانه خالی.

فرزندان به هر دلیلی مثل ازدواج، تحصیل یا جستجوی استقلال ممکن است خانه را ترک کنند و زندگی خود را مستقل از والدین شکل دهند. والدین در این شرایط احساس غم و اندوه و افسردگی را تجربه می کنند. سندروم آشیانه خالی به احساسی از تنهایی اطلاق می شود که با ترک خانه توسط فرزندان در والدین اتفاق می افتد. والدین که عادت کرده بودند با فرزندان خود تعامل کنند و وقت بگذرانند حالا مجبور می شوند تعامل کمتری داشته باشند و زمان کمتری کنار آن ها باشند. وقت پدر و مادر در طول روز خالی می شود و نمی دانند در آن زمان چه کاری به جز تعامل با فرزند خود می توانند داشته باشند. همچنین کاهش تعاملات و دوری از فرزندان و همچنین تنهایی ناشی از ترک خانه توسط آن ها احساسی از غم و اندوه را ایجاد می کند. معمولا سندروم آشیانه خالی مادران را بیشتر از پدران تحت تأثیر قرار می دهد.

وقتی زوجین الگوی تک فرزندی را پیش می‎گیرند، بطور طبیعی ضریب ابتلاء به تنهایی زودرس و پیامدهای روحی و روانی آن اعم از افسردگی، اضطراب و اختلال شخصیت اجتماعی را در خانواده خود افزایش می دهند.
 
 

ضرورت اطلاع‌رسانی مناسب آسیب‌های تک فرزندی 

اسدالله عباسی، استاندار گیلان ، عصر روز سه‌شنبه در ستاد جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گیلان در سالن غدیر استانداری اظهار کرد: در صورت عدم تبیین و اطلاع‌رسانی مناسب آسیب‌های تک فرزندی و کاهش جمعیت همه آسیب خواهند دید.

نماینده عالی دولت در استان با تاکید بر اینکه ابتدا باید با بیان عواقب تک‌فرزندی خانواده‌ها را حساس و دغدغه‌مند کنیم، خاطر نشان کرد: آن وقت باید در حوزه فرهنگ‌سازی به طور جدی کار کرد و همه در این زمینه به وظایف خود بپردازند.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در موضوع جوانی جمعیت اظهار کرد: همانطوری که رهبر فرزانه انقلاب در سال‌های اخیر به مسائل اقتصادی تاکید کردند در زمینه فرزندآوری و جمعیت نیز بیانات و تاکیداتی داشتند که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه تمامی ظرفیت ها باید برای جوانی جمعیت و فرهنگسازی در این حوزه استفاده شود، خاطرنشان کرد: مبلغان دینی، معلمان، نخبگان، افراد تاثیرگذار در این ارتباط و فرهنگسازی نقش مهم و موثری دارند.

وی با بیان اینکه متولیان فرهنگی به کناری ایستاده و تنها نصیحت می کنند، اضافه کرد: مسائل مربوط به جمعیت نباید دستوری و حاکمیتی باشد بلکه ابتدا باید دغدغه ایجاد و بعد فرهنگ‌سازی شود.

عباسی در ادامه سخنانش با اشاره به نقش کمرنگ بهورزان در روستاها و ضرورت پررنگ شدن نقش و فعالیت آنان اضافه کرد: مسئولان علوم پزشکی در گیلان باید از طریق سازمان امور استخدامی و مدیریت برنامه ریزی این موضوع را پی‌گیری کنند.

وی با گلایه از کم کاری‌های گذشته مسئولان گیلان در این رابطه اظهار کرد: افرادی به رغم برخورداری از مسئولیت، تعهدی نسبت به این استان نداشتند از این رو ما میراث‌دار شرایط ناگوار و تلخی هستیم که نباید برای آیندگان بگذاریم.

 

فرصت پنج ساله گیلان برای جوان‌سازی جمعیت

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه ما در آستانه چاله جمعیتی هستیم و با تلنگر و غفلتی به این چاله فرو خواهیم رفت، گفت: طبق مطالعات انجام شده گیلان تنها پنج سال فرصت جوان سازی جمعیت را دارد.

 محمدتقی آشوبی اظهار کرد: تمام مشکلات و چالش‌های سلامت‌محور حوزه جمعیتی از جمله زادآوری و سالمندی، مراقبت‌ها، درمان‌ها و نیازمندی‌های این حوزه احصا و برای استمداد کمک در قرارگاه مرکزی جوانی جمعیت وزارت بهداشت مطرح شده است.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری همه دستگاهای اجرایی و نهادهای متولی در راستای تحقق جوانی جمعیت و تحکیم نهاد خانواده افزود: از ۷۳ قانون جوانی جمعیت تنها ۲۳ قانون مربوط به نظام بهداشت و درمان است و این نشان می‌دهد همه دستگاه‌های اجرایی باید در حوزه جمعیت جهادی عمل کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی گیلان با هشدار از تهدید نسل گیلک در استان خاطرنشان کرد: در صورت غفلت در حوزه جمعیتی تا ۵۰ سال آینده نژادی به نام گیلک در نژاد ایرانیان پیدا نخواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه