English

رونمایی از سردیس پیشکسوتان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شیراز

طی مراسمی آیین نکوداشت و رونمایی از سردیس پیشکسوتانِ صنایع دستی و هنر‌های سنتی شیراز با حضور شهردار شیراز و معاون زیارت و گردشگری استانداری فارس و جمعی از اساتید حوزه صنایع دستی برگزار شد.

رونمایی از سردیس پیشکسوتان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شیراز

به گزارش خبرگزاری موج فارس، محمدحسن اسدی در آیین نکوداشت و رونمایی از سردیس پیشکسوتان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شیراز با اشاره به گذشت چهارمین روز از هفته نکوداشت شیراز، اظهار داشت: امید است توانسته باشیم بخشی از حق، نام و آوازه شهر شیراز را ادا کرده باشیم.

او با اشاره به اینکه آیین نقش ماندگار با هدف پاسداشت و تجلیل از اساتید و پیشکسوتان حوزه صنایع‌دستی برگزار و از شش نفر از اساتید برجسته شهر شیراز تجلیل و قدردانی شد گفت: در حاشیه این مراسم آیین رونمایی از سردیس شش استاد برجسته همچون گلریز خاتمی، بارغن، صدری، تجویدی، غلامی و منبتی در محل باغ جهان‌نما رونمایی می‌شود.

شهردار کلان‌شهر شیراز ادامه داد: شیراز را با یک آوازه می‌شناسند و این شهر یک نام و نشانی دارد و نمی‌توان گفت که شیراز تنها متعلق به ایران و یا آسیا است، بلکه شیراز متعلق به تمام جهان است.

اسدی به دلایل دستیابی شهر شیراز به این آوازه و شهرت اشاره کرد و افزود: مسؤولیت همه شهروندان و مجموعه شهرداری وظیفه سنگینی است تا بتوانیم آن‌ را به‌درستی مدیریت کرده و تا به این شهر مقدس خدمت‌رسانی شود.

او افزود: طی چندین سال است که به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی معرفی و دبیرخانه آن به شهرداری شیراز واگذارشده است و راه طولانی برای این حوزه در پیش دارد. چراکه صنایع‌دستی از دل فرهنگ، هنر، سنت و آداب و رسوم برگرفته‌شده است.

این مقام ارشد مدیریت شهری کلان‌شهر شیراز در این مراسم با اعلام آمادگی حمایت از دست‌ ساخته‌های هنرمندان و دانش هنرمندان عرصه صنایع‌ دستی، افزود: شهرداری پس از ۸۰ سال پس از اسکان در ساختمان قدیم خود در میدان شهدا به ساختمان جدید منتقل شد و ساختمان قدیم به موزه بلدیه تبدیل شد و این قول را می‌دهیم که بخشی از ساختمان این موزه به نمایش و ارائه آثار هنرمندان اختصاص یابد.

اسدی همچنین در این مراسم از معاون فرهنگی خود خواست تا به جد موضوع بهره‌برداری از فاز اول موزه بلدیه را تا پایان سال جاری دنبال کند.

او ادامه داد: شهرداری شیراز در یک دهه گذشته تلاش کرد و در بافت تاریخی و فرهنگی در محور سنگ سیاه بازارچه هنر را احداث کند.

شهردار شیراز اضافه کرد: این بازارچه هم‌اکنون با بیش از ۷۰ غرفه سنتی در بافت قدیمی و تاریخی ساخته و به اتمام رسید و پس‌ از آن شرکت دولتی توسعه گردشگری متولی سایر اقدامات شد تا در حوزه خدمات‌ رسانی موارد لازم را انجام دهد.

اسدی با تأکید بر اینکه بازارچه هنر تنها مختص به هنر و صنایع‌دستی است و نباید به دیگر حوزه‌ها اختصاص داده شود، گفت: طی یک دهه گذشته نیز باغ هنر و بخشی از آن به خانه هنرمندان تبدیل و اختصاص داده‌شده است.

این مقام ارشد شهری با بیان اینکه باید به دنبال ایجاد روز بازار و بازارچه‌های فصلی صنایع‌دستی در شهر شیراز باشیم، افزود: با توجه به بازارهای هفتگی و روزانه‌ای که در شهر شیراز برپا می‌شود، راه‌اندازی این بازارها مورد استقبال شهروندان قرار خواهد گرفت و نیاز است ایجاد یک فضای ساماندهی شده ویژه بازارچه‌های فصلی و روز بازارها در شیراز در دستور کار باشد.

اسدی تصریح کرد: باید در صنایع‌دستی همچون خاتم‌کاری، مس گری، منبت‌کاری که به اسم و منتسب به شیراز است چندین المان و نماد طراحی و در میدان‌ها و معابر اصلی شهر نصب شود و این در حالی است که در این موضوع به کمک اساتید حوزه صنایع‌ دستی نیازمند هستیم.

او با بیان اینکه این حداقل اقدامی است که برای اساتید می‌توان انجام داد، افزود: باید قدردان هنرمندان و پیشکسوتان باشیم که در این راستا یکی از ده‌ها برنامه‌ای که شهرداری شیراز در هفته شیراز جاری تدارک دید این برنامه بود.

شهردار شیراز با بیان اینکه امید است کلان‌شهر شیراز که به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی انتخاب و دبیرخانه آن به شهرداری واگذارشده است، گفت: امید که بتوانیم رسالت خود را در برابر تاریخ، مردم و تمام مواردی‌که امروز ما میراث دار آن‌ها هستیم نقش درستی ایفا شود.

اسدی همچنین درخصوص برنامه‌های حمایتی از آثار هنرمندان عرصه صنایع‌ دستی، گفت: با توجه به فضاهای ایجادشده برای تولید و عرضه محصولات صنایع‌دستی در مکان‌هایی همچون باغ هنر و بازارچه هنر در محلات تاریخی شیراز، وظیفه شهرداری است تا در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی در استان حمایت لازم از تولید آثار اساتید داشته باشند. 

اختصاص یک طبقه از ایستگاه مترو وکیل‌الرعایا به تولید و عرضه محصولات صنایع‌دستی از دیگر موضوعات مورداشاره شهردار شیراز در این جلسه بود.

 

تولید محصولات صنایع‌دستی عامه‌پسند باشد

 

در ادامه آیین نقش ماندگار، معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس با اشاره به رونمایی از سردیس اساتید برجسته حوزه صنایع‌دستی، عنوان کرد: رونمایی از سردیس اساتید برجسته حوزه صنایع‌ دستی در شیراز یکی از اقدامات فاخری بود که شیراز به آن نیاز داشت.

محمد فرخ زاده گفت: طی چند روز گذشته هیئت‌های مختلفی از سایر کشورهای جهان به فارس و شیراز سفرکرده که تأکید همه این نمایندگان انتقال فرهنگ از طریق رویکرد صنایع‌دستی بود.

او با اشاره به اینکه در شورای توسعه گردشگری استان مصوبات متعددی تدوین شد، افزود: راه‌اندازی مرکز توسعه و ترویج باز زنده سازی دست‌بافت‌های داری در دو محله بالا کفت و اسحاق بیگ شهر شیراز، احیای بافت تاریخی و تبدیل هر خانه به یک کارگاه سنتی که نوید و رونق آینده شهر شیراز را در بر خواهد داشت ‌و موضوع حمایت از صنایع‌دستی در ساخت‌وسازها و استفاده از ظرفیت این حوزه، راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع‌دستی، طراحی و ساخت المان‌های شهری و نام‌گذاری خیابان‌ها به نام صنایع‌دستی آثار هنرمندان و پرداخت اعتبارات و راه‌اندازی ازجمله اقداماتی است که در پی مصوبات شورای توسعه گردشگری در دستور کار است.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس همچنین به برپایی بازارچه‌های صنایع‌ دستی در ایام نوروز در سطح استان اشاره و عنوان کرد: بر اساس آمار ارائه‌ شده این بازارچه‌ها بیش از سه هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرد.

راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع‌دستی در جریان برگزاری بازی‌های جام جهانی در کشور قطر از دیگر موضوعات مورداشاره معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس بود و ادامه داد: این کار خاستگاه ارزشمندی دارد و ریشه در آداب و سنن و گذشته ما دارد و به‌عنوان یک امانت به آن نگاه می‌شود که باید به نسل آینده منتقل کرد و این‌یک وظیفه انسانی و ساختاری است که همه باید برای آن تلاش کنند.

فرخ زاده یادآور شد: کار هنر آسان نیست و به‌شدت طاقت‌فرسا، خلاق و نوآورانه است که دارای نگاهی کاملاً متفاوت بوده که درنهایت موجب خلق اثر، مسرت و نگاهی متفاوت در حوزه اجتماعی باشد.

این مقام حوزه گردشگری در فارس تأکید کرد: در شهر شیراز باید بتوان محصولات باکیفیت تولید کرد که عامه‌پسند باشد. از سوی دیگر صنایع‌دستی باید به سبد کالای خانوار و دکوراسیون منازل اضافه شود و این نکته حائز اهمیت است که آثار صنایع‌دستی به‌گونه‌ای طراحی و سطر بندی شود که برای تمام دهک‌ها قابل‌استفاده بوده و بتوان در سبد کالای فرهنگی خانوار از آن استفاده شود.

 

دبیر رویداد نقش ماندگار نیز بیان کرد: طی مدت ۳ سال است که شهر شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌ دستی انتخاب‌ شده است و اقداماتی را در دستور کار دارد تا این عنوان همواره بر این شهر بماند.

سلمان گورنگی در این مراسم به برخی از فهرست برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دبیرخانه شهر جهانی صنایع‌ دستی اشاره کرد و گفت: پیگیری و برنامه‌ریزی رونق سرمایه‌ گذاری در حوزه صنایع‌دستی و هنر، راه‌اندازی کارگروه اقتصاد هنر، راه‌اندازی گروه تخصصی حراج ملی و بین‌المللی صنایع‌دستی با اجرای دستورالعمل قانونی، برگزاری همایش چهره ماندگار در بخش صنایع‌دستی، برنامه‌ریزی جهت تعامل و همکاری با دستگاه‌های مختلف در حوزه صنایع‌دستی، برگزاری همایش چهره‌های ماندگار و نصب کاشی ماندگار بر سر در منازل اساتید حوزه هنر ازجمله این برنامه‌های دبیرخانه شهر جهانی صنایع‌دستی است.

هم‌زمان با چهارمین روز از هفته نکوداشت روز شیراز از پوستر نذر هنر که تمام عواید آن صرف آزادی زندانیان جرائم غیر عمد خواهد شد با موضوع فراخوان نخستین نمایشگاه هنرهای تجسمی رونمایی شد.

به‌صورت نمادین از پوستر کوچه کاشی هفت‌رنگ سازان رونمایی شد و این پوستر با الهام از کاشی مسجد نصیرالملک طراحی‌شده است.

در پایان این مراسم همچنین از غلام‌رضا تجویدی استاد و مفاخر برجسته کشوری حوزه نگارگری، استاد جلال غلامی از اساتید پیشکسوت حوزه خاتم‌کاری، استاد بهرام منبتی از مفاخر حوزه منبت‌کاری، استاد عبدالخالق گلریز خاتمی از اساتید برجسته حوزه خاتم‌کاری در شیراز، استاد علی صدری از اساتید ارزشمند و هنرمند رشته قلم‌زنی، محمود بارغن استاد حوزه مس گری تجلیل و قدردانی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه