English

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز هشدار داد؛

خطر مصرف خودسرانه دارو برای درمان حساسیت‌های فصلی

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به مصرف خودسرانه دارو برای درمان حساسیت‌های فصلی در فصل بهار هشدار داد و گفت: حساسیت فصلی در بیشتر موارد مشکلات پایداری برای افراد مبتلا ایجاد نمی‌کند و بهبودی حتی در صورتی که بیمار اقدامی برای درمان این بیماری نکند، بعد از طی مدتی رخ می دهد.

خطر مصرف خودسرانه دارو برای درمان حساسیت‌های فصلی

به گزارش خبرگزاری موج فارس، محمدجواد راعی با بیان اینکه بیماران باید برای مصرف داروهای آلرژی و حساسیت‌های فصلی از پزشک و داروساز مشاوره بگیرند، گفت: برخی افراد پس از ابتلا به حساسیت‌هایی در ناحیه چشم، بینی و دستگاه تنفسی، برای رفع این علائم اقدام به مصرف خودسرانه داروهایی نظیر کورتون و ضد حساسیت‌ها می‌کنند که به صورت گذرا باعث کاهش علائم در افراد می شود، اما بیماری به طور کامل درمان نمی‌شود و همین مصرف مداوم و خودسرانه آنتی هیستامین‌ها و کورتون‌ها خطرناک بوده و عوارض متعددی برای افراد در‌ پی دارد.

او اظهار کرد: هر کدام از داروهای ضد حساسیت پس از مصرف مداوم، برای مدتی اثر اولیه و اثربخشی خود را از دست می‌دهد و بیمار ناچار می شود داروی دیگری استفاده کند که همین امر باعث بروز عوارض و مشکلاتی می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه برخی افراد که دارای علائم شدید‌تری هستند، برای بهبود علائم این بیماری اقدام به تزریق داروهای کورتون از قبیل «دگزامتازون» و «بتامتازون» می کنند، افزود: این داروها نیز به نوبه خود عوارض خطرناک تری می تواند به همراه داشته باشد.

راعی افزایش قند خون، پوکی استخوان، خواب آلودگی، خشکی دهان، سرگیجه، اضطراب و تپش قلب را از جمله عوارض جانبی مصرف کورتون ها و داروهای ضد حساسیت برشمرد و گفت: بیماران می توانند در صورت بروز هرگونه عوارض ناخواسته ناشی از مصرف داروها، با سامانه تلفنی ۱۹۰ تماس بگیرند.

او همچنین از بانوان در دوران بارداری و دوران شیردهی خواست تا برای مصرف دارو، با پزشک خود مشورت کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه