English

با اعلام نرخ بیکاری از سوی مرکز آمار؛

کرمانشاه این بار به نایب قهرمانی بیکاری رضایت داد

گزارش های مرکز آمار حکایت از این دارد که سمنان, ایلام وبوشهر کمترین نرخ بیکاری و کردستان, کرمانشاه و چهارمحال بختیاری بیشترین نرخ بیکاری را دارند.

کرمانشاه این بار به نایب قهرمانی بیکاری رضایت داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، مطابق گزارش های ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران از آخرین وضعیت اشتغال در زمستان ۱۴۰۱, جمعیت شاغلین ۱۵ساله و بیشتر در این فصل ۲۳ میلیون و ۴۳۶هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۶۳هزار نفر افزایش داشته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در زمستان ۱۴۰۱، بخش خدمات با ۵۳.۷ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۳.۲ درصد و کشاورزی با ۱۳.۰ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵تا ۲۴ساله حاکی از آن است که ۲۴.۲ درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان ۱۴۰۱بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ۱۴۰۰) ۱.۱ درصد افزایش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸تا ۳۵ساله نیز نشان می‌دهد که در زمستان ۱۴۰۱، حدود ۱۷.۴ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به زمستان ۱۴۰۰، به میزان۰.۸درصد افزایش یافته است.

اما بررسی وضعیت بیکاری در استان های کشور بیانگر این است که پس از استان سمنان۵.۷ ، استان‌ ایلام با ۶.۸درصد در رتبه دوم کمترین نرخ بیکاری زمستان ۱۴۰۱ قرار دارد و سپس استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویراحمد به طور مشترک نرخ بیکاری ۷.۳ دارند.

 بیشترین نرخ بیکاری مطابق گزارش های مرکز آمار برای کردستان ۲۰.۵ و کرمانشاه ۱۵.۱ و چهارمحال و بختیاری ۱۳.۵ می باشد.

شکاف بیکاری استان‌ها نشان دهنده فاصله بالاترین نرخ بیکاری با پایین‌ترین نرخ بیکاری استان‌ها در یکسال است که این شاخص از تفاضل بالاترین نرخ بیکاری با پایین‌ترین نرخ به دست می‌آید.

 

کم شدن نرخ بیکاری امید آفرین است ، ولی تلاش باید مضاعف گردد

محمدطیب صحرایی در نشست شورای اداری اخیر، کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه در فصل زمستان را یک رویداد امید آفرین دانست و اظهار کرد: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان در زمستان سال ۱۴۰۱ به ۱۵.۱ درصد رسیده که پایین‌ترین نرخ طی سال‌های گذشته و باید با یک تلاش مضاعف این روند مثبت را در فصل بهار و تابستان همچنان حفظ کنیم.

وی به الزامات چهارگانه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: رهبر انقلاب در سخنرانی اخیر خویش برای تحقق شعار سال الزامات مدیریتی چهارگانه را ترسیم کردند که این موارد در دستور کار همه مدیران استانی است.

استاندار کرمانشاه نخستین الزام را همکاری و تعامل دستگاه‌ها با یکدیگر معرفی کرد تصریح کرد: افزایش تولید، کنترل تورم و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید نیازمند همکاری و همراهی تمامی دستگاه‌های استان است.

صحرایی ادامه داد: داشتن اولویت‌های کاری دومین الزام مدیریتی استان است و مدیران باید با دوری از کارهای پراکنده، به دنبال تحقق اهداف و اولویت‌های اصلی مجموعه خویش باشند.

وی پیگیری را دیگر الزام تحول آفرین مدیریتی دانست و گفت: گذراندن یک مصوبه خوب به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باید با پیگیری‌های مداوم به دنبال به ثمر نشستن آن باشیم.

استاندار کرمانشاه افزود: مردمی سازی یکی دیگر از الزامات موفقیت در کارهاست و باید زمینه حضور و مشارکت مردم را در همه عرصه‌ها فراهم کنیم.

 

چرا بیکاری دست از سر کرمانشاه بر نمی دارد؟

یوسف محمدی فر استادیار گروه کارآفرینی دانشگاه رازی میزان نرخ بیکاری در جهان را حدود ۱۰ درصد اعلام کرد و گفت: در ایران میزان نرخ بیکاری حدود ۱۲ درصد است که در جایگاه حدود ۸۱ کشورهای دنیا از این نظر قرار می گیریم.

وی با بیان اینکه بیکاری نه تنها در کرمانشاه و ایران، بلکه در دنیا هم به عنوان یک چالش بین المللی شناخته می شود، افزود: پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ روند آمار بیکاری در دنیا روندی صعودی داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی به وضعیت بیکاری کرمانشاه هم اشاره کرد و گفت: طی ۱۵ و ۱۶ سال گذشته کرمانشاه همواره از نظر اشتغال در رتبه های انتهایی جدول استان ها قرار داشته و درحالی که نرخ بیکاری در کشور حدودا ۱۲ درصد است، این نرخ در کرمانشاه و چند استان دیگر بالاتر است.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری کرمانشاه سال ۱۳۸۴ حدود سه درصد و سال ۱۳۹۶ حدود ۶.۵ درصد بالاتر از میانگین نرخ بیکاری کشور بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بیان راهکارهایی برای کاهش نرخ بیکاری استان پرداخت و گفت: در ابتدا باید موضع مدیران استانی نسبت به مقوله بیکاری از شرایط عادی به شرایط خاص تغییر کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی تدوین برنامه جامع عملیاتی برای بحث بیکاری، لزوم داشتن نگاه چند بعدی به مقوله بیکاری با توجه به اینکه حدود ۵۰ پدیده در بروز آن دخیل است، ایجاد گفتمان مشترک بین ذی نفعان و تدوین برنامه جامع فرهنگ کار را از دیگر راهکارها خواند.

 

بیشتر بخوانید:

رکورد داران بیکاری کشور کدامند؟

 

ما کرمانشاهی ها تنبل هستیم؟

وکیل احمدی استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه رازی به یک باور و شائبه رایج بین مردم کرمانشاه پاسخ گفت.

وی در خصوص این باور رایج که فرهنگ کار در کرمانشاه ضعیف است، گفت: متاسفانه طی یک دهه اخیر این شائبه در محافل عمومی و علمی مدام تکرار می شود، درحالی که طبق تحقیقات صورت گرفته، اینگونه نیست.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه به باور بسیاری یکی از علل بالا بودن آمار نرخ بیکاری در استان نداشتن فرهنگ کار بین مردم کرمانشاه است، افزود: براساس پژوهشی که سال ۱۳۹۶ با نمونه گیری از ۸۰۰ نفر افراد ۲۵ تا ۶۵ ساله در شهرستان های مختلف استان انجام شد، فهمیدیم که میزان فرهنگ کار بین مردم کرمانشاه پایین نیست.

وی افزود: طبق مطالعات میزان سخت کوشی، اراده گرایی، انگیزه پیشرفت، پشتکار، اخلاق حرفه ای، خرد ورزی و ... بین مردم کرمانشاه بالاست.

شیما فتحی

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه