English

نمایشگاه نسخ خطی منتخب قرآن کریم در حرم مطهر شاهچراغ(ع) افتتاح شد

طی آئینی و با حضور تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، امام جمعه شیراز و دیگر مسئولان نمایشگاه نسخ خطی منتخب قرآن کریم با عنوان «نگین آفتاب» در این آستان مقدس افتتاح شد.

نمایشگاه نسخ خطی منتخب قرآن کریم در حرم مطهر شاهچراغ(ع) افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری موج فارس، امروز جمعه ۱۸ فروردین ۱۴۰۲، نمایشگاه نسخ خطی منتخب قرآن کریم با عنوان «نگین آفتاب» با حضور حجت الاسلام والمسلمین کلانتری تولیت آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز و جمعی از مسئولین استان، در طبقه دوم موزه حرم مطهر افتتاح شد.

در این نمایشگاه قریب ۱۲۰ نسخه ی خطی بی همتای قرآن کریم، با قدمتی در گستره ی قرون ۴ تا ۱۴ هجری به نمایش گذاشته شده اند که برخی از این نسخ نیز ثبت ملی شده اند.

انواع هنرهای تزیین کتاب های قرآنی که محصول مساعی جمعی نگارگران، خطاطان، وراقان، مذَهِّبان و صحافان بوده و در زمره هنر اسلامی به شمار می رود، در مجموعه آثار این نمایشگاه دیده می شوند.

افتتاح موزه قرآن شیراز

از آثار شاخص این نمایشگاه، به این موارد می توان اشاره کرد: قرآن با خط کوفی مربوط به سده چهارم، قرآن هایی خاص با جلدهای منحصر به فرد ضربی، مطلا و ...، قرآن با ترجمه فارسی حاوی لغات و ترکیبات زیبای ادبی در دو مجلد مربوط به قرن ۸ و ۹،  قرآن هایی با خطوط اعلای نسخ، ثلث، نستعلیق، ریحان، محقق و....، قرآن هایی با خطوطی از نسخه نویسان معروف تاریخ همچون: میرزا احمد نیریزی معروف به سلطانی، حاج سید ابراهیم، درویش علی کازرونی، حاجی پیر محمد و ... و قرآن های تذهیب شده مربوط به اواخر دوره تیموری با ته رنگ آبی(لاجورد)، با افزایش چشمگیر رنگ طلایی در مجاورت رنگ لاجوردی و کاربرد رنگ سرخ با جلوه های پرشکوه و در عین حال سرزنده که توسط هنرمندان ایرانی تزیین شده اند.

شایان ذکر است نمایشگاه «نگین آفتاب» تا ۲۲ فروردین ماه دایر است و در طول این مدت ۵ روز، تمامی بازدیدها از موزه ی حرم مطهر، رایگان می باشد.

افتتاح موزه قرآن شیراز

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی