English

معاون استانداری قم:

نوروز امسال، قم پذیرای ۴.۵ میلیون زائر بود/افزایش پنج درصدی ماندگاری مسافران در شهر قم

معاون زائران استانداری قم گفت: نوروز امسال استان قم پذیرای ۴.۵ میلیون مسافر از شهرهای مختلف کشور بود که نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش ماندگاری و ورود به استان و شهر قم را شاهد بودیم.

نوروز امسال، قم پذیرای ۴.۵ میلیون زائر بود/افزایش پنج درصدی ماندگاری مسافران در شهر قم

به گزارش خبرگزاری موج قم، ابوالقاسم مقیمی معاون زائران استانداری قم گفت: امسال با تمهیدات صورت گرفته علاوه بر اقامتگاه‌های رسمی، آماده‌سازی بوستان‌ها و کمپ‌ها توسط شهرداری و مدارس توسط آموزش‌وپرورش و سالن‌های ورزشی و کمپ‌های امامزاده شاه جمال و امامزاده غریب در اختیار مسافران قرار گرفت.

وی اضافه کرد: همچنین با تمهیدی که تولیت حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران داشت تعداد قابل توجهی از زائران هم در این اماکن مقدس مشرف شدند و اسکان پیدا کردند.

به گفته وی، در این مدت در مجموع ۳۵۸ هزار و ۹۷۷ تخت اسکان در اختیار زائران قرار گرفت.

مقیمی خاطرنشان کرد: با توجه به ماهیت عبوری بودن استان قم در ایام سفرهای نوروزی، استان قم پرترددترین استان کشور در ایام نوروز محسوب می‌شود که علی‌رغم این تردد قابل توجه، کمترین میزان تلفات جاده‌ای را شاهد بودیم.

انجام ۱۰ هزار و ۱۵۲ بازرسی از اصناف

وی در ادامه گفت: با توجه به ضرورت خدمات‌رسانی به زائران و مجاوران حضرت معصومه(س)، مجموعه تیم‌های بازرسی برای ارایه خدمات مناسب و ارزان قیمت با قیمت‌های مصوب به زائران تشکیل شد که تیم‌های مختلف در اداره‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، صمت، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، اتاق اصناف، مرکز بهداشت و تعزیرات به بررسی‌های میدانی به‌صورت روزانه پرداختند.

وی افزود: مجموعا ۱۰ هزار و ۱۵۲ بازرسی تا پایان روز ۱۲ فروردین‌ماه انجام شد که متخلفان حدود یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان جریمه شدند.

معاون استاندار قم اضافه کرد: از ابتدای طرح در ۲۳ اسفندماه سال گذشته تاکنون، ۲۰ واحد متخلف توسط اداره کل تعزیرات و ۱۴ واحد توسط مرکز بهداشت پلمب شده است و سردر ۲۵ واحد متخلف دیگر نیز پارچه متخلف بودن نصب شده است.

افزایش پنج درصدی ماندگاری مسافران در شهر قم

وی گفت: با توجه به حلول ماه مبارک رمضان و تهدیدهای اخلاقی و امنیتی مختلف، ستادهای مختلفی در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعال شد و همین‌طور با اطلاع‌رسانی به‌موقع و در دسترس بودن امکانات برای همه زائران از تزاحم و تردد بی‌جا پیرامون حرم مطهر جلوگیری شد.

وی افزود: از سوی دیگر با راهنمایی درست از سردرگمی زائران در شهر مقدس قم جلوگیری شد که این دو اتفاق باعث شد امسال نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش ماندگاری و ورود به استان و شهر قم را تجربه کنیم و رضایت نسبی زائران را از راهنمایی‌های لازم داشته باشیم.

مقیمی اضافه کرد: اطلاع‌رسانی سامانه «قم زائر» آمار قابل توجهی از زائران را به سمت مراکز خدماتی، گردشگری قم و بوستان‌های دارای خدمات و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی راهنمایی کرد که جزو اتفاقات خوب نوروز امسال محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: استقرار ستاهای اطلاع‌رسانی در مبادی ورودی شهر، مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه(س) و نصب مجموعه المان‌ها و مولفه های شهری که به زیبایی شهر کمک کردند، از اقدامات امسال دستگاه‌های اجرایی استان بود.

نوروز امسال قم پذیرای ۴.۵ میلیون زائر با پنج درصد افزایش ماندگاری نسبت به سال گذشته بود

برپایی طرح آرامش بهاری در ۲۷ بقعه

وی، برپایی ۲ نمایشگاه موزه عبرت و ماه مبارک رمضان در اطراف حرم توسط مجموعه شهرداری، برقراری تورهای قم گردی و آماده‌سازی غرفه‌های فرهنگی در میدان بزرگ امام خمینی(ره) و بوستان‌ها با اجرای برنامه‌های شاد و مفرح و نمایش‌های خیابانی و تئاتر خیابانی در مکان‌های تجمع زائران را از دیگر خدمات شهرداری عنوان کرد.

مقیمی برپایی طرح آرامش بهاری در ۲۷ بقعه توسط سازمان اوقاف را از دیگر خدمات عنوان و بیان کرد: مبلغان در این بقعه‌ها، با برپایی خیمه‌های معرفت و غرفه‌هایی مثل مشاوره، پاسخگویی به سوالات، برنامه‌های کودک، چندرسانه‌ای، حجاب و عفاف به ترویج وقف و عرضه محصولات و خدمات‌رسانی پرداختند.

وی گفت: باید از مجموعه قرارگاه‌های ۱۹ دی که اقدامات مبسوطی با حضور آمران به معروف و طلاب مبلغ و همین‌طور حضور مجموعه یگان‌های مختلف بسیج در بوستان‌ها و مراکز خرید که توانستند فضای خوبی را در حوزه عفاف و حجاب فراهم کنند و اقدامات فرهنگی خوبی از کافه گفت‌وگو تا غرفه‌های فرهنگی و مشاوره در بوستان‌ها و مناطق مختلف ایجاد کنند، قدردانی کرد.

وی افزود: مجموعه این اقدامات باعث شد فضای قابل قبولی در حوزه عفاف و حجاب و رعایت حرمت ماه رمضان در شهر قم ایجاد شود که در مقایسه با شهرهای گردشگری و زیارتی دیگر شاهد آسیب‌های بسیار کمتر و آرامش بصری و معنوی در فضای شهر قم به‌ویژه اطراف حرم و مسجد جمکران بودیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه