English

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی فرح آباد خبر داد؛

فرهنگ‌و‌هنر مازندران در پایگاه میراث‌فرهنگی فرح‌آباد روایت می‌شود

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی فرح‌آباد از روایت فرهنگ‌و‌هنر مازندران در قالب برنامه‌های نوروزی در این پایگاه خبر داد.

فرهنگ‌و‌هنر مازندران در پایگاه میراث‌فرهنگی فرح‌آباد روایت می‌شود

به‌ گزارش خبرگزاری موج مازندران، محمد‌آرمان ارشادی در حاشیه برگزار آیین نوروزخوانی، اظهار داشت: با توجه به اعلام برنامه‌های نوروزی توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اداره‌کل امور پایگاه‌های ملی و جهانی، امسال پایگاه میراث‌فرهنگی فرح آباد به‌ عنوان پایلوت‌ محل برگزاری برنامه‌های نوروزی در استان مازندران است.

وی در خصوص برگزاری آیین نوروزخوانی در شهر تاریخی فرح‌آباد و پایگاه میراث‌فرهنگی، ادامه داد: مراسم نوروزخوانی برای نخستین بار در این شهر تاریخی با هماهنگی این پایگاه و شهرداری این شهر تاریخی برگزار شد.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی فرح آباد با اشاره به این که نوروز به‌عنوان یک اثر میراث ناملموس در ۴ اسفند ۱۳۸۸ در یونسکو به ثبت رسیده است، تصریح کرد: سازمان ملل متحد به افتخار این سنت دیرین ایرانی، عید نوروز را به عنوان روز بین‌المللی نوروز و فرهنگ صلح در جهان به رسمیت شناخته است، در همین راستا این پایگاه نیز برای معرفی ثبت جهانی نوروز، نوروزخوانی را در شهر تاریخی فرح آباد برگزار کرد.

وی در خصوص برنامه‌های قابل اجرا در نوروز ۱۴۰۲ در محل پایگاه گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده با اداره‌کل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی برنامه‌هایی همچون نوروزخوانی، آیین شاهنامه‌خوانی به مناسبت پایان سرایش شاهنامه، آیین پاک‌سازی آثار و محوطه‌های تاریخی با مشارکت جوامع محلی، برپایی سفره هفت سین، تهیه بسته‌های افطاری و موسیقی سنتی برای گردشگران اجرا می‌کند.

شهردار فرح آباد نیز در مراسم نوروزخوانی شهر تاریخی فرح‌آباد با اشاره به اینکه برای نخستین بار جشن استقبال از نوروز را با کاروان نوروزخوانی در این شهر تاریخی برگزار شد، اظهار کرد: فلسفه این مراسم برای استقبال و پیشواز از نوروز بوده که گروه‌های مختلف با لباس‌های محلی در کوچه و‌ محلات با نواختن موسیقی و آواهای مازنی و سرودن اشعار ، رسیدن بهار را پیشاپیش جشن می‌گیرند.

سید مهدی فاطمی هدف از برگزاری این مراسم‌ را استقبال از نوروز و ایجاد شادی و نشاط در بین مردم عنوان کرد و در خصوص برنامه‌های نوروز ۱۴۰۲، عنوان داشت: با توجه به اینکه شهرداری‌ها همانند تمام دستگاه‌های اجرایی وظیفه پاسداشت و آماده‌سازی شهر را برای استقبال از نوروز باستانی دارند، شهر را برای ورود مسافران و گردشگران آماده کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه