English

یزد اولین دارنده نمایندگی موسسه کیفیت رضوی در ایران/ مراکز تولیدی و خدماتی برای دریافت " نشان طیب" تلاش کنند

موسسه کیفیت رضوی به عنوان موسسه ای که در همه زمینه های تولیدی و خدماتی به دنبال حیات طیبه است ابتدا در مشهد شکل گرفت و اولین نمایندگی تود را در یزد تاسیس کرد تا با ارزیابی و ترغیب تولید کنندگان و دستگاه های خدمت رسان، نشان طیب را به مرحله اجرایی برساند.

یزد اولین دارنده نمایندگی موسسه کیفیت رضوی در ایران/ مراکز تولیدی و خدماتی برای دریافت " نشان طیب" تلاش کنند

محمد علی شجاع نماینده موسسه کیفیت رضوی در استان یزد در گفت و گو با خبرگزاری موج یزد درباره ماهیت و اهداف این موسسه بیان کرد: موسسه کیفیت رضوی یکی از شرکت های اقتصادی آستان قدس رضوی است که اولین نمایندگی این مؤسسه در کشور به استان یزد واگذار شده است.

وی با تذکر اینکه "نشان ملی و بین المللی طیب" مخصوص مؤسسه کیفیت رضوی است، افزود: استاندارد سازی و ارتقاء کیفیت سبک زندگی یکی از مهمترین اهداف موسسه کیفیت رضوی است و یک نشانی است که در سطح ملی و بین المللی ثبت شده و با پنج اصل حلّیت، سلامت، آراستگی، جذابیت، برکت و اصالت به حوزه خدمات، اصناف، سازمان ها و محصولات اعطا می شود.

شجاع در اشاره به نحوه دریافت "نشان طیب" با بیان اینکه سامانه ارزیابی کیفیت خدمات و محصولات را مورد ارزیابی قرار داده و سپس نشان کیفیت رضوی به کالا یا خدمات اعطا می شود، عنوان کرد: برای رتبه بندی و امتیاز بندی که هرکس بفهمد کجای این پازل کسب و کار و سبک زندگی قرار دارد، سه نوع امتیاز داده می شود که از ۱۰۰ امتیاز، ٢۰ امتیاز را خود ارائه کننده خدمت یا تولیدکننده محصول طبق اطلاعاتی که دارد به خودش امتیاز می دهد و ٢۰ امتیاز دیگر را مصرف کننده محصول یا دریافت کننده خدمت، بر اساس آن پنج شاخص ثبت می کند و ۶۰ امتیاز باقی مانده را ارزیابان تخصصی مؤسسه کیفیت رضوی که معمولاً از خادم یاران امام رضا(ع) هستند و دوره های تخصصی مدل تعالی کیفیت و زیست بوم را گذرانده اند، اختصاص می دهند.

شجاع با توضیح اینکه نظام رتبه بندی خدمات و کالا نشانگر این است که ما در کجای زیست بوم متعالی قرار داریم، تصریح کرد: برای مثال بین ادارات یا بین صنف لبنیات یکی از همه بالاترین امتیاز را می گیرد و نکته اش این است که خودش و مردم، هر کدام فقط به اندازه 20 درصد تأثیردارند چون اطلاعات دقیق و تخصصی ندارند. ارزیابان تخصصی با آزمایشگاه و با بررسی مواد اولیه و جوانب کار امتیاز می دهند.

وی گفت: تاکنون به هیچ کس نشان طیب که بالاترین امتیاز مؤسسه کیفیت رضوی است، تعلق نگرفته و اولین کسی که در ایران توانسته فقط گواهی فعالیت در زیست بوم را بگیرد، فروشگاه آفتاب گستر یزد است که حتی به این فروشگاه هم نشان طیب تعلق نگرفته است.

شجاع اظهارداشت: اگر در طی بازبینی ها و ارزیابی هایی که به صورت دوره ای دو تا چهار بار در سال انجام می شود امتیاز کسب شده، حفظ شود و یا ارتقا یابد  اینبار نشان طیب به آن کالا یا خدمات تعلق می گیرد.

نماینده موسسه کیفیت رضوی در یزد درباره ابداع طرح نشان طیب و مؤسسه کیفیت رضوی، عنوان کرد: این ایده از سال ۱۳۹۲ از دانشگاه علوم صنایع غذایی مشهد شروع شد و حجم گطترده ای از کالا و خدمات را شامل می شود.

وی گفت: کشور مالزی ۵٢ سال پیش ایده "نشان حلال" را شروع کرد که فقط اصل حلّیت مواد غذایی را بررسی می کند ولی " نشان طیب " علاوه بر محصولات غذایی وارد سایر محصولات، خدمت ها، اصناف، کارخانه ها، دامداری و... شده است؛ چون اعتقاد بر این است در سبک زندگی سالم همه ابعاد و جوانب باید در نظر گرفته شود و تاکنون در دنیا هیچ مدل تعالی، استاندارد و ایزو به این تکامل وجود ندارد.

شجاع درباره لازمه ورود به زیست بوم حیات طیب بیان کرد:  برای کسب نشان طیب ابتدا باید حداقل های لازم و قانونی کشور ایران و سایر کشورها به طور مثال در مواد غذایی، باید علامت استاندارد و سیب سلامت وزارت بهداشت را اخذ کرده باشند تا وارد قدم های بعدی برای کسب نشان طیب شوند.

وی گفت: این مدل تعالی چتری در بالای سر همه مدل های تعالی که تاکنون وجود داشته و کاملترین آن می باشد.

شجاع توضیح داد: این مؤسسه یکی از مؤسسات اقتصادی آستان قدس رضوی با مرکزیت مشهد است که در تهران، یزد، بجنورد و اصفهان هم دفتر دارد و چون در شروع کار و قدم های اول هستیم سایر استان ها نیز به تدریج به این جرگه افزوده خواهند شد.

وی افزود: از سال ٩٧ اولین کارگزار مؤسسه کیفیت رضوی در کشور، استان یزد بوده است و هم اکنون جزء دومین یا سومین نماینده هایی است که در کشور مشغول به کار می باشد.

شجاع با بیان اینکه شورای طیّب استان شکل گرفته است و به طور فصلی تشکیل جلسه می دهد، گفت: این جلسات در استانداری با حضور تمام مؤثرین در این امر از جمله ادارات صمت، ادارات علوم پزشکی، جهاد کشاورزی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و... تشکیل می شود.

نماینده موسسه کیفیت رضوی در استان یزد  یادآور شد: چون مالکیت صد در صد مادی و معنوی مؤسسه کیفیت رضوی و نشان طیب، متعلق به امام رضا(ع) و آستان قدس رضوی است و یزدی ها نیز ارادت ویژه ای به امام رضا(ع) دارند، در استان یزد خیلی استقبال ویژه ای شده است و ما داریم این کار را به تدریج توسعه می دهیم.

وی اظهار امیدواری کرد در سه الی چهار سال آینده، بیش از ۷۰ درصد کل اصناف، کارخانه ها و دامداری ها و ادارات تحت پوشش سامانه ارزیابی کیفیت رضوی قرار گیرند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه