English

معاون بهداشتی علوم پزشکی کرمانشاه:

مسمومیت به مدارس کرمانشاه نرسیده است/کرمانشاه مرجع آزمایشات تشخیص کرونا و آنفولانزا در غرب کشور است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد جمعیت استان دارای پرونده الکترونیک هستند و برنامه پزشک خانواده شهری از اردیبهشت ۱۴۰۲ اجرایی شود.

مسمومیت به مدارس کرمانشاه نرسیده است/کرمانشاه مرجع آزمایشات تشخیص کرونا و آنفولانزا در غرب کشور است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، ابراهیم شیکبا در نشست خبری با اعلام جمعیت ۲ میلیون نفری استان کرمانشاه، افزود: چهار هزار و ۵۸۷ نفر در حوزه بهداشت در استان مشغول به کار هستند و در ۱۴ شهرستان استان ۹۴۳ واحد بهداشتی درمانی فعال است.

وی اضافه کرد: در سطح شهرها و روستاها سعی کردیم استقرار رایانه و اتصال به اینترنت در تمام مراکز درمانی را داشته باشیم. ظرف این چند سال از ۴۵۰ روستای بدون دسترسی به اینترنت به ۸۳ روستا رسیده ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: با تمهیدات اندیشه شده و خرید تجهیزات و همکاری با مخابرات، تا شهریورماه ۱۴۰۲ تمام روستاهای استان به اینترنت متصل خواهند شد.

وی همچنین عنوان کرد: تمام کارهای زیرساختی در بحث پزشک خانواده شهری در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دیده شده و این طرح در سه مرحله در کشور انجام خواهد شد که کرمانشاه جزو شهرهای مرحله اول برای اجرا است.

شکیبا افزود: در بحث آزمایشگاه‌های آنفلوانزا و کووید، آزمایشگاه مرجع منطقه ای هستیم و بهترین دستگاه ها و فناوری ها در استان وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: ۲ پایگاه به صورت کانکس های مجهز در محلات جعفرآباد و آقاجان مستقر شده است. در این کانکس ها خدمات به افراد با رفتارهای پرخطر به صورت رایگان ارایه می‌شود.

وی اظهار داشت: طرح روستای سالم از سال ۹۴ آغاز شده است. در این طرح ۴۲ روستا در استان انتخاب و به نام روستای سالم نام گذاری شد تا با کمک مردم شرایطی فراهم کنیم که از محل زیست خود از نظر بهداشتی لذت ببرند. این کار باعث مهاجرت معکوس به روستاها شد. در تلاشیم تا چند ماه آینده چهار روستا به این طرح اضافه کنیم.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه همچنین با اشاره به برخی شایعات در فضای مجازی در خصوص مسمومیت دسته‌جمعی دانش‌آموزان در استان گفت: تاکنون هیچ موردی در این زمینه گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه گزارش‌هایی از مسمومیت دسته‌جمعی دانش آموزان مربوط به برخی استان‌های کشور گفت: این امر موجب شده که اگر ۲ تا سه دانش آموز دچار مسمومیت شوند که امری طبیعی است، برخی شایعه سازی کرده و آن را به این وقایع ارتباط دهند.

وی در ادامه گفت: پوشش ایمن‌سازی و واکسیناسیون کودکان زیر ۶ سال در استان ۹۹.۸ درصد است و پوشش واکسیناسون کرونا در دوز اول و دوم بالای ۹۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال انجام شده است و سه میلیون و ۶۵۰ هزار دوز نوبت یک تا چهار تاکنون تزریق شده است.

شکیبا با بیان اینکه از ابتدای پاندمی کرونا ۳۸۸ هزار نمونه پی سی آر (pcr) از جمعیت استان گرفته شده که حدود ۱۳۱ هزار واحد آن مثبت بوده است، افزود: تاکنون ۸۲ هزار نفر بستری و سه هزار و ۲۳۱ مورد فوتی داشتیم.

وی همچنین گفت: سه هزار و ۴۹ مورد بیمار از ابتدای برنامه اچ آی وی (hiv) شناسایی شده است که شیوع آن ۶.۲ در هر ۱۰ هزار نفر است و طرح شناسایی افراد مبتلا به این ویروس از سال ۷۶ آغاز به کار کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: افراد مبتلا به این ویروس با درمان به موقع و مستمر می‌توانند ازدواج کنند و صاحب فرزند سالم شوند، ۹۶ درصد افراد مبتلای شناسایی شده تحت پوشش درمان هستند و در این زمینه هر ساله رتبه اول یا رتبه دوم به کرمانشاه تعلق دارد.

وی اضافه کرد: از ابتدای برنامه شناسایی افراد مبتلا به این ویروس، ۱۳۲ مادر باردار شناسایی شدند که همگی تمامی نوزاد آنها سالم به دنیا آمدند. ۱۴ مادر باردار در سال جاری شناسایی شدند و تحت درمان قرار گرفتند که تاکنون ۹ نوزاد سالم به دنیا آورده‌اند.

وی همچنین گفت: در زمینه جوانی جمعیت در وضعیت مناسبی قرار نداریم و باید اقدامات عملی در این زمینه انجام شود. در سال ۹۹، tfa(میزان باروری کل) ۱.۴۴ در ۱۴۰۰ این عدد به ۱.۵۱ رسید و برای حفظ جمعیت حداقل باید به ۲.۱ برسد. کارهای خوبی در این زمینه در استان اتفاق افتاده و قرارگاه جوانی جمعیت در دانشگاه تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه ۴۶.۸ درصد جمعیت استان میانسال و ۱۱.۹ سالمند هستند؛ گفت: بیش از هشت تا ۹ سال دیگر وقت داریم تا کاری انجام دهیم. جوانی جمعیت یک شعار حکومتی نیست بلکه ملی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه