English

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

دولت سیزدهم طرح الگوی کشت را اجرایی کرد

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی قم گفت: دولت سیزدهم در راستای مدیریت تامین امنیت غذایی مردم و در ادامه رسیدن به جایگاه اقتدار غذایی، طرح الگوی کشت را تصویب و اجرایی کرد.

دولت سیزدهم طرح الگوی کشت را اجرایی کرد

به گزارش خبرگزاری موج قم، سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی قم در آیین رونمایی از سند الگوی کشت و امضا توافق‌نامه دهکده پردیس کشاورزی قم بیان داشت: امروز نقطه عطفی در بخش کشاورزی قم به‌شمار می‌رود، در این مراسم از سند الگوی کشت استان رونمایی شد که بیش‌از نیم قرن در کشور ما دغدغه بوده‌است و همچنین دهکده فناوری و نوآوری بخش کشاورزی استان به‌بهره‌برداری می‌رسد که منشا تحول دانش‌بنیانی در بخش کشاورزی خواهد بود.

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی به موضوع امنیت غذایی توجه ویژه‌ای دارند و ما هم از نظر شرعی و قانونی مکلف هستیم که فرمایش‌های معظم‌له را در خصوص پایداری امنیت غذایی دنبال کنیم؛ اکنون موضوع امنیت غذایی را روی میز مسئولان کشورهای مختلف قرار داده‌است.تا سال ۲۰۵۰ قیمت مواد غذایی تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند و این گونه نیست که شما پول داشته باشید بتوانید به آسانی غذا بخرید.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های پس از انقلاب اسلامی همواره تاکید بر این بود که در تولید محصولات راهبردی خودکفا شویم، ادامه داد: اکنون بهترین موقعیت برای تحقق این هدف در چارچوب سند الگوی کشت فراهم شده‌است،‌ دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه همکاری خوبی با یکدیگر دارند. در طول سال‌های بعد از انقلاب در بعد حمایت معنوی چنین شرایطی را نداشتیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در گذشته می‌گفتند امنیت غذایی این است که یک کشور بتواند غذای مردم خود را تامین کند، اما امروز مولفه‌هایی همچون فراهم بودن، دسترسی، سلامت ، مصرف ، ثبات و پایداری نیز در این تعریف مورد توجه قرار می‌گیرد، ما در امنیت غذایی وضعیت خوبی داریم اما می‌توانیم شرایط را بهبود دهیم.

وی افزود: در سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان بیش از ۹ میلیارد خواهد شد، شرایط آینده دنیا سخت و قیمت غذا هم افزایش پیدا خواهد کرد. امروز غذا حکم یک سلاح را دارد و به عنوان ابزار تسلط در دنیا استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی جمعیت کشور ما حدود ۸۷ میلیون و توان تولید بخش کشاورزی ما سالانه بیش از ۱۲۵ میلیون تُن است، پیش‌بینی جمعیتی ما با روند رشد فعلی ۱۰۳ میلیون نفر در سال ۱۴۳۰ است،‌ و با این رشد جمعیت باید بتوانیم ۵۵ میلیون تُن به میزان تولید محصولات کشاورزی حال حاضر اضافه کنیم و آن را به ۱۸۰ میلیون تُن برسانیم.

خیام نکویی گفت: برخی اعتقاد دارند که متناسب با توان اکولوژیک کشور باید سطح تولید محصولات کشاورزی را کاهش داد و حجم قابل توجهی از محصولات را وارد کرد اما این دیدگاه با آنچه ما در موضوع تامین امنیت و اقتدار غذایی به دنبال آن هستیم،‌ همخوانی ندارد، ما معتقد علی‌رغم محدودیت‌ها در بخش کشاورزی می‌توانیم نیازهای کشور را تامین کنیم، نگاه ما این است که باید تغییرات در کشاورزی رخ دهد که میزان تولید در واحد سطح افزایش یابد.

وی افزود: سالانه حجم قابل توجهی ارز از کشور خارج می‌کنیم که برخی از محصولات کشاورزی را وارد کنیم،‌ در حالی که می‌شود خودمان در این خصوص به خودکفایی برسیم، حتی ما موضوع اقتدار غذایی را دنبال می‌کنیم یعنی شرایطی به وجود آید که علاوه بر پاسخ به نیاز غذایی مردم ایران،‌ بتوانیم در این خصوص صادرات هم داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید نظام نوآوری را در بخش کشاورزی ایجاد کنیم تا بتوانیم این هدف را محقق کنیم، ما تصورمان این بود که در امنیت غذایی یک وزارتخانه داریم به نام جهاد کشاورزی که متولی امنیت غذایی است اما در دنیا نظام نوآوری در بخش کشاورزی بازیگران بسیاری دارد، جهاد کشاورزی عمود خیمه امنیت غذایی است اما باید همه دست اندرکاران در این خصوص نقش آفرینی داشته باشند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این که یکی از ابزارهای تحقق امنیت غذایی، بحث الگوی کشت است، گفت: یکی از بزرگترین اتفاق‌ها در دولت سیزدهم این بود که سند الگوی کشت با نگاه کارشناسی تهیه و با حضور رییس جمهور مصوب شد، بر این اساس رییس اجرای الگوی کشت در سطح کشور معاون اول رییس جمهور و در استان‌ها استاندار خواهند بود.

وی افزود: در الگوی کشت باید میزان تولید در واحد سطح افزایش یابد و شاهد انقلاب بهره‌وری باشیم؛ امروز میانگین برداشت ما در گندم آبی بیش از ۲ و نیم برابر شده‌است و سال گذشته نزدیک به ۱۲ میلیون تُن گندم در این کشور تولید شد که میزان قابل توجهی است؛ ما با افزایش میانگین یک تُن در هکتار می‌توانیم که به کشور صادر کننده گندم تبدیل شویم. من اعتقاد دارم این کار شدنی است اما اهتمام سازماندهی و هماهنگی می‌خواهد.

وی با اشاره به این که برای تهیه سند الگوی کشت داده‌ها و اطلاعات لازم را در اختیار داشتیم، ادامه داد: یکی از دستاوردهای الگوی کشت این است که آمار بخش کشاورزی ما در سامانه‌ها دقیق می‌شود. به دنبال این هستیم که سطح زیر کشت را با فناوری‌های نوین محاسبه کنیم و مبنای برنامه‌ریزی قرار دهیم.

خیام نکویی همچنین به موضوع لزوم پرهیز از اسراف و اصلاح سبک زندگی اشاره کرد و گفت: اگر هر ایرانی روزی یک قاشق برنج نیز هدر دهد،‌ حجمی به وسعت غذای ۵۰۰ هزار نفر می‌شود؛ در مصرف روغن نیز بسیار بیش از میانگین دنیا این محصول را استفاده می‌کنیم و شاهد تبعات منفی آن از جمله انواع بیماری‌ها و سکته‌ها هستیم.

وی افزود: به دنبال تبدیل کردن بحث الگوی کشت به عنوان یک گفتمان رایج در میان مسئولان و بهره‌بردارن بخش کشاورزی هستیم چرا که اعتقاد داریم با اجرای این طرح علاوه بر کاهش قابل توجه مصرف آب در بخش کشاورزی و بدون نیاز به افزایش سطح زیر کشت، میزان تولید محصول در بخش کشاورزی حتی در صورت به وجود نیامدن شرایط ایده‌آل، افزایش مطلوبی خواهد یافت.

رییس پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور نیز در این جلسه گفت: شاهد ورود گسترده شرکت‌های دانش‌بنیان به مباحث کشاورزی هستیم و در این رابطه امکانات و تسهیلات خوبی نیز برای شرکت‌هایی که در دهکده‌های پردیس کشاورزی مستقر شوند، در نظر گرفته‌ شده‌است.

محسن جهانشاهی با اشاره به حمایت‌های دولت سیزدهم و اختصاص ۱۵۰ هکتار برای ایجاد پارک‌ها و دهکده‌های پردیس کشاورزی افزود: در این مدت تعداد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی بیش از ۶۰ درصد رشد داشته‌است که این موضوع نشان می‌دهد استفاده از ظرفیت این شرکت‌هان در حوزه کشاورزی جدی گرفته شده‌است؛ همچنین ۲ هزار میلیارد ریال فروش شرکت‌های دانش‌بنیان ذیل کشاورزی بوده‌است که امیدواریم استان قم هم در این زمینه موفق باشد.

گفتنی‌است در راستای سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغ شده توسط رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تاسیس و توسعه شهرک‌ها و پارک‌های علم و فناوری، مجموعه پردیس فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی قم با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی برای تسهیل فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی استان راه‌ اندازی شد.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در استان قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه