English

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان خبرداد؛

بهره‌برداری از خط ۲ متروی اصفهان تا سال ۱۴۰۴

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان از بهره‌برداری از خط ۲ متروی اصفهان تا سال ۱۴۰۴ خبرداد.

بهره‌برداری از خط ۲ متروی اصفهان تا سال ۱۴۰۴

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، سیدمحسن واعظی‌فر گفت: امیدواریم نخستین بهره‌برداری از خط دو مترو را در سال ۱۴۰۴ داشته باشیم و در حال تلاش هستیم با تمهیدات خاصی بخش شمال شرقی این خط را قبل از این تاریخ به بهره‌برداری برسانیم.

وی بیان داشت: خط دو قطار شهری اصفهان ۲۴.۷ کیلومتر طول دارد که از ایستگاه دارک در محدود شمال شرقی شهر آغاز می‌شود و با گذر از مرکز شهر، در میدان شهدای خمینی‌شهر خاتمه می‌یابد و در طول این مسیر ۲۳ ایستگاه در نظر گرفته شده است.

 این مقام مسئول ادامه داد: طبق تکلیفی که شورای اسلامی شهر بر عهده سازمان قطار شهری اصفهان قرار داده و تلاشی که برای تأمین منابع مالی این پروژه در حال انجام است، امیدواریم نخستین بهره‌برداری از خط دو مترو را در سال ۱۴۰۴ داشته باشیم و در حال تلاش هستیم با تمهیدات خاصی بخش شمال شرقی این خط را قبل از این تاریخ به بهره‌برداری برسانیم.

 مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در پاسخ به اینکه چرا روند بهره برداری از خط دو مترو به حدود 8 سال رسیده است، توضیح داد: با توجه به اینکه ایران به‌تازگی به اجرای خطوط مترو وارد شده است و نخستین شهری که پس از انقلاب اسلامی قطار شهری در آن احداث شد تهران بود، مشاوران و پیمانکاران این بخش پختگی لازم را نداشتند و با توجه به تحریم‌های ظالمانه و ناتوانی برای استفاده از پیمانکاران خارجی، نتوانستیم حفاری و اجرای خطوط متروی اصفهان را به‌صورت ایده‌آل اجرا کنیم.

او ادامه داد: به‌عنوان مثال در اصفهان تی.بی.ام جبهه شمال شرقی در ایستگاه لاله اورهال شد، در حالی که مسافت‌های کمتر از این در سایر کشورها با یک دستگاه حفار انجام می‌شود و حتی تا 8 دستگاه حفار مکانیزه نیز برای احداث تونل خطوط مترو فعال می‌شود تا بتواند از چند نقطه حفاری کند. علاوه بر این، به دلیل کمبود منابع مالی و تحریم‌ها مجبور بودیم برای احداث خط دو از دو دستگاه حفار استفاده کنیم.

 واعظی‌فر با بیان اینکه حفاری تونل برای احداث خطوط مترو به‌رغم زمان‌بر بودن پیش‌نیاز دیگر اقدامات است و هم‌زمان با حفاری نمی‌توان دیگر مراحل احداث را عملیاتی کرد، خاطرنشان کرد: طبق اعلام شورای سازمان قطار شهری در صورت تأمین منابع مالی، جابه‌جایی به‌موقع تأسیسات و آزادسازی املاک، خط دو مترو را می‌توان در مدت هفت سال اجرا کرد، اما مشکلاتی همچون کمبود منابع مالی و تحریم‌ها مانعی برای تحقق این هدف بوده است.

به گفته او، بعضی موارد همچون تأمین فاینانس ۵۹۴ میلیون یورویی برای تأمین تجهیزات خط دو در دست مدیران شهری نیست و مربوط به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور است که در صورت تأمین، چه بسا زودتر از موعد بتوان این خط را به بهره‌برداری رساند.

 واعظی فر با بیان اینکه طبق آمار جهانی احداث هر کیلومتر خط مترو حدود ۵۰ میلیون یورو هزینه دارد، اعلام کرد: سازمان قطار شهری اصفهان اعلام آمادگی می‌کند در صورت تأمین منابع مالی ۷۵۰۰ میلیارد تومانی توسط مدیریت شهری و دولت، در سال آینده برای اجرای بخش‌های مختلف خط دو، برنامه داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه