English

نماینده ولی فقیه دراستان مرکزی:

آیت الله دری نجف آبادی در رابطه با اعتکاف ۱۴۰۱ پیامی صادر کرد

آیت الله دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه دراستان مرکزی در رابطه با اعتکاف 1401 پیامی صادر کرد.

آیت الله دری نجف آبادی در رابطه با اعتکاف ۱۴۰۱ پیامی صادر کرد

به گزارش خبرگزاری موج مرکزی، آیت الله دری نجف آبادی در متن این پیام آورده است :

ِبسم اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ (سوره بقره/آیه 125)

و با ابراهیم و اسماعیل عهد بستیم که بیت و خانه مرا برای طواف کنندان و اعتکاف کنندگان ( و عبادتگران)و رکوع کنندگان سجده گزار از هرنوع پلیدی و شرکی پاک و پاکیزه کنند.

در آیه 124 و 125 خداوند متعال بر دو اصل بسیار پر برکت و محوری تأکید می‌فرماید:

اول اصل امامت است که مانند پایه پرگار برای جامعه اسلامی و محور وحدت ، عزت و خیر در دنیا و آخرت می ماند.

مسئله دوم اصل امنیت و اینکه خداوند خانه کعبه معظم را کانون امنیت و خیر و برکت برای همه بشریت قرار داده است.

 وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا

و آنگاه دستور به نماز پشت مقام ابراهیم علیه السلام را داده ودر حقیقت دستور تأسی به آن بزرگوار و حرکت در مدار امامت و ولایت را و آنگاه می‌فرماید : ما از ابراهیم و اسماعیل عهد گرفتیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و اعتکاف کنندگان و رکوع کنندگان سجده گزار پاک و پاکیزه کنند.

و البته بیت کانون خیر و برکت و وحدت و تعالی برای بشریت است و همه انسانها باید بر مدار اصل امامت حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام و شریعت مقدسه آنحضرت و کانون توحید و عبادت و معرفت یعنی مکه مکرمه و کعبه معظمه و بیت الله الحرام حرکت نمایند. و این اصول باید برای همیشه ثابت و پایدار و ستون فقرات جامعه بشری را تشکیل دهد و راه ابراهیم و ملت ابراهیم و شرایع توحیدی باید فصل شاخص جوامع انسانی تا قیامت باشد ودر حقیقت توحید وامامت دو اصل بسیار نورانی و حیات بخش و فصل ممیز جامعه توحیدی و ابراهیمی علیه السلام نسبت به آئین های دیگر و شرایع بشری است. و این مسیر، طریق حیات طیبه الهی و راه رشد و پویایی و عزت و کرامت در جوامع انسانی و عبودیت و بندگی خداوند متعال و سیر بر اساس فطرت الهی است.

 عبادت و نیاز انسان به تربیت الهی:

1 نیاز انسان به برنامه های تربیتی و عبادی

2 عبادت برای تربیت انسانهاست.

3 انسان در سایه سیر و سلوک بر قله های معنوی و الهی وصول می نماید.

4 برنامه عبادت و انس با خداوند و ذکر الهی و پرهیز از آلودگی ها وکلید حیات طیبه انسانهاست.

5 برنامه نماز و روزه و شب زنده داری و سحر خیزی عالیترین برنامه های تربیتی والهی است .

6 برنامه دعا و زیارت و حج بیت الله الحرام و عمره و تلاوت قرآن کریم و سحرخیزی و شب زنده داری و احیای شبهای قدر

7 یکی از برنامه های بسیار ارزشمند و سنت های حسنه و برنامه های عبادی فراموش شده که بواسطه انقلاب اسلامی احیا شده و موجب استقبال گسترده جوانان و نوجوانان و خواهران و برادران مکرم قرار گرفته برنامه اعتکاف است .

امام راحل و جمهوری اسلامی ایران منشأ احیای بسیاری از سنت های الهی از احکام مقدس اسلامی و یا فراموش شده و یا نیمه فراموش شده مانند نماز جمعه ، زکات ، عمره ، سفره احسان و نیکی و نیکوکاری ، جهاد ، شهادت حج واقعی، راهپیمایی اربعین حضرت ابا عبدالله الحسین علیه آلاف التحیة و الثنا و قرض الحسنه و بسیاری دیگر از کارهای خیر و پر برکت شده که از آن جمله آئین عبادی معنوی ، تربیتی و اخلاقی و اجتماعی اعتکاف است .

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه اعتکاف در قم در مسجد مقدس امام حسن عسکری صلوات الله علیه توسط تعدادی از طلاب و جوانان علاقمند در حدّ محدودی برگزار می شد و حقیر نیز در دوران طلبگی توفیق این حضور معنوی و روحانی را در مسجد مذکور داشتم لیکن بسیار محدود بود .چه بسا در نجف اشرف و مراکز دیگر و مسجد کوفه و یا مسجد سهله نیز برنامه اعتکاف با تعداد انگشت شماری از علاقمندان برگزار شده اما اینکه بصورت یک برنامه بسیار گسترده و معنوی انجام پذیرد ،خیر. چنین خبری نبود .الحمدلله پس از انقلاب و با پیگیری های علاقمندان به این عبادت معنوی شاهد تحولی چشمگیر در این برنامه ارزشمند و انسان ساز هستیم که اشاره شد قرآن کریم در این رابطه می‌فرماید:

وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ   

ونیز در آیه 187 نیز دستور دیگری در این رابطه ارائه می‌فرماید.

اساس این عبادت بر حداقل سه روز روزه و حضور و لزوم در مسجد در مدت یاد شده و خودداری از ارتباط با همسران نسبت به اشخاص متأهل و رعایت آداب اعتکاف و تمرکز بر عبادت و مراقبت و ذکر و انس و دعا و توسل و تلاوت قرآن و زیارت و توجه قلبی و حضور عابدانه و عارفانه و عاشقانه در محضر محبوب است . و البته این شیوه خود نوعی تمرین عبودیت و اخلاص و صفا و حضور قلب و مراقبت واقعی و باطنی نسبت به جان انسان و کشیک نفس را کشیدن و خود را در محضر خداوند و اولیای بزرگوار الهی دیدن است. از امیرالمؤمنین علیه آلاف التحیة و الثنا روایت شده که فرمودند: اعتکاف باید در مسجدو همراه با ذکر خداوند و تلاوت قرآن و نماز باشد و سخن از دنیا و جلوه های آن به میان نیاید و شعر انشاد نکند و خرید و فروش ننماید ودر تشییع جنازه و عیادت بیمار نیز شرکت نکند و با همسرش خلوت ننماید و سخن از روابط جنسی و مانند آن بمیان نیاورد و مراء و جدال نکند و هر آنچه از سخن گفتن با مردم خودداری کند به نفع است (بحار ج 94 صفحه 130)

این معنا خود نوعی چله نشینی است که مراقبت مستمر لازم دارد و مرحله ای از مَن اخلَصَ للّه اربعین صباحاً ظهرت ینابیع الحکمة من قلبهِ علی لسانهِ است با این تفاوت که در اعتکاف حضور در مسجد لازم است و حداقل آن نیز سه روز است البته می‌تواند ماه و سال و چهل روز هم باشد امادر چله گرفتن روزه گرفتن و در مسجد بودن شرط آن نیست مانند حضور حضرت موسی کلیم الله در کوه طور برای دریافت الواح تورات وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍکه نوعی مراقبت چهل شبانه روزی برای دریافت الواح تورات است .

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) همه ساله ده روز آخر ماه شریف رمضان المبارک را در مسجد مدینه معتکف می شدند و یکسال 20 روز آخر ماه شریف رمضان ،عمل اعتکاف را انجام دادند. و حکمت آن این بود که سال قبل و رمضان  زمان جنگ بدر بود و فرصت برای انجام عمل اعتکاف نبود لذا سال بعد حضرت آن را قضا فرمودند.

الحمدلله در فضای نورانی جامعه ما و پس از دوسال که امکان اعتکاف عمومی بخاطر کرونا فراهم نشد در سال جاری و پس از حوادث دلخراش دو سه ماهه اخیر بار دیگر عشق علوی و فاطمی در کشور امام زمان عج ا... تعالی فرجه و کشور حضرت ثامن الائمه علیه السلام تجلی یافت و دلداده گان و دوستداران اهل البیت علیهم السلام در یک اعتکاف فراگیر و پر معناحضور یافتند و مخصوصاً جوانان و نوجوانان دبیرستانی و دانشگاهی و طلبه اعم از خواهران و برادران عزیز مساجد و مراکز آماده اعتکاف را با همت بلند خود به کانون عبادت و خیر و برکت تبدیل کردند و وفاداری خود را به اسلام و قرآن و اهل البیت علیهم آلاف التحیة و الثنا و امام رضوان ا... تعالی علیه و انقلاب نشان دادند و با همت بلند خود نقشه های شیطانی بیگانه را نقش بر آب کردند و نشان دادند که دهه هشتادی ها و نودی ها و هفتادی ها نیز با تمام وجود عاشق اسلام و امام و رهبری و انقلاب و شهیدان هستند و البته اعتکاف به ماه رجب اختصاص ندارد. انتخاب ماه شریف و سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه شریف رجب المرجب فرصت طلائی برای ترکیب اعتکاف و اعمال شریفه ام داود در این سه روز مبارک است و چه تقارن مبارک و ارزشمندی و استفاده حکیمانه  ای از دو عنوان عبادی اعتکاف و اعمال ام داود در این روز و جمع هر دو در این ایام مبارک و ماه شریف و افتخارآمیز به ویژه روز سیزدهم و ولادت حضرت مولی الموحدین علی علیه السلام و روز و شب پانزدهم ماه رجب و یکی از بهترین ایام سال و ماه و آن هم اشتغال به صیام و قیام و قرآن و دعا و ذکر و انس و عبادت.

 الحق فرصت بسیار طلائی و با برکتی است و خداوند به همه توفیق کرامت فرماید.

مطلبی را که در اینجا باید تأکید کنم آن است که اساس کار باید بر مراقبت و مواظبت و محاسبه نفس و بیداری دل و حبِّ الی الله و تحصیل رضای الهی و اخلاص و وفاداری نسبت به اولیای الهی باشد و چه زیبا و نیکوست که این مراقبت و مواظبت از دوران جوانی و نوجوانی و آغاز زندگی باشد نه آخر عمر و پایان زندگی! و چه زیباست که انسان ها از اولیای الهی درس بیاموزند و زندگی و سیره مردان الهی و بانوان مکرم ربانی چراغ راه ایشان و شاخص حیات طیبه آنها باشد .

زندگی مریم عذرا سلام الله علیها آن چنان که قرآن کریم در سوره ه های آل عمران و مریم و تحریم می‌فرماید و زندگی حضرت یوسف صدیق علیه السلام آنچنان که در سوره مبارکه یوسف علیه السلام می‌فرماید دو الگوی بسیار ارزشمند و اسوه حسنه اند نمونه های بزرگ و گرانسنگ در اسلام فراوان است ودر رأس همه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم صلوات الله است ودر انقلاب اسلامی نیز جوانان غیور و شجاع ما از خود گسستند و به حق پیوستند و عزّت آفریدند ودر جوار رحمت واسعه الهی مأوی گزیدند.

اکنون نیز بر ماست تا یاد وراه آن عزیزان را زنده نگه داریم و با پیروی از پاکان و راکعان و ساجدان و طائفان در راستای رضایت خداوند و خشنودی قلب ولی عصر عج ا... تعالی فرجه تلاش نمائیم و در این امر دین و ولایت ثابت قدم بمانیم و جوانان عزیز ما و فرزندان نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی الگویی عزت آفرین و خدمتگزاران صادق و امین برای کشور عزیزمان و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشند و باشیم.

دو امام بزرگ انقلاب اسلامی، خود دو شاهد زنده در عصر ما برای عبودیت و صفا و اخلاص و جهاد و اجتهادند و دو شهید بزرگوار بین المللی اسلامی، شهید سلیمانی و شهید ابومهدی (رض) خود نمونه های دیگری از فرزندان امام و رهبری و دلداده گان اردوگاه ولایت و محبت اهل البیت علیهم آلاف التحیة و الثنا اند و البته که راه جهاد همه جانبه در راه حق و شهادت در راه خداوند و فداکاری در صراط مستقیم ایمان و قرآن و امامت از زیباترین و آموزنده ترین کلاسهای حب در راه حق و حضور در بارگاه قدسیان خواهد بود.

و قرآن کریم می فرماید : یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلى رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی

خداوند به همه ما توفیق حضوری آگاهانه کرامت فرماید و روح امام راحل و شهدا را از ما خشنود فرماید. ان شاء ا...

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه