English

وزیر علوم:

ایران از افزایش همکاری‌های علم و فناوری دولت‌های اکو استقبال می کند

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:بنیاد علمی اکو، سیزدهمین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد و در این مدت جمهوری اسلامی ایران با اعضای این سازمان برقرار کرده و میزبانی دو نشست هیات علمی در ۴ سال اخیر نشان دهنده توجه ایران به اهمیت درحوزه علم و فناوری است.

ایران از افزایش همکاری‌های علم و فناوری دولت‌های اکو استقبال می کند

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، محمدعلی زلفی‌گل امروز در نشست هیات امنای بنیاد علمی اکو ضمن خوشامد به اعضای بنیاد علمی اکو اظهار داشت: وقوع زلزله مصیبت‌بار را در کشورهای دوست و برادر، ترکیه و سوریه را تسلیت می‌گویم و امیدوارم خداوند به بازماندگان صبر عنایت کند.

وی افزود: در دولت سیزدهم، سیاست‌های حسن همسایگی در اولویت بوده و سیاستی کلیدی است و سازمان همکاری‌های اقتصادی در راستای همین سیاست جایگاه قابل توجه دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: وزارت علوم ایران با پیگیر‌ی‌های مجدانه پس از چند سال موفق شد بنیاد علمی اکو را وارد فهرست گروه اول عضویت دولت جمهوری اسلامی کند.

وی با بیان اینکه اکو به‌عنوان سازمانی منطقه‌ای متشکل از ۱٠ کشور با مساحت تقریبی ۸ میلیون کیلومتر مربع و جمعیتی معادل ۵٠٠ میلیون نفر ظرفیت گسترده‌ای برای همکاری میان ملل منطقه است، اظهار کرد: اکو اقتصادی است که برای رشد، توسعه و پیشرفت کشورهای منطقه متولد شده اما در سه دهه فعالیت خود علاوه بر اقتصاد و تجارت، وارد همکاری در دیگر بخش‌ها نیز شده است.

زلفی‌گل با بیان اینکه همکاری‌های علمی و فناوری یکی از این حوزه‌ها است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد، گفت: اگر قبول کنیم علم و فناوری و آموزش و نوآوری پیش‌نیاز رشد، توسعه پایدار، تغییر و پیشرفت جوامع است باید به همکاری‌های این حوزه توجهی شایسته داشته باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با یادآوری اینکه دولت‌های عضو اکو چالش‌هایی مشترک از جمله معضلات زیست‌محیطی، آب و انرژی دارند، بیان داشت: دولت‌های عضو تاکنون در حوزه اقتصاد قدم‌های مهمی برداشته و دولت سیزدهم نیز در چارچوب سیاست همسایگی اقداماتی قابل توجه برای افزایش مبادلات تجاری با کشورهای عضو اکو انجام داده اما برای افزایش و هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی راهی طولانی در پیش داریم.

وی خاطرنشان کرد: گام اول در این مسیر شناخت وضعیتی است که در آن قرار داریم و در این راستا وزارت علوم ایران پیشنهاد می‌کند بنیاد علمی اکو به‌عنوان نقطه ثقل همکاری‌های علمی و فناورانه میان دولت‌ها، بانک اطلاعاتی درباره وضعیت علوم، فناوری و آموزش کشورهای منطقه ایجاد کند و این بانک، اقدامی کلیدی است.

زلفی‌گل اظهار داشت:  این کار در گام بعدی می‌تواند به انتشار گزارش‌های ادواری از وضعیت پیشرفت علمی و فناورانه کشورهای منطقه اکو و میزان همگرایی دولت‌های عضو در این حوزه کمک کند و جمهوری اسلامی با تاسیس پایگا‌ه‌ اطلاعاتی علمی و سامانه نظام ایده‌ها و نیازها در این زمینه تجربه لازم را دارا است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: همکاری جوامع علمی و فناورانه کشورهای عضو اکو، نتایجی به مراتب موثرتر، عمیق‌تر و پایدارتر از کشورهای عضو اکو خواهد داشت و پیشنهاد دارم روند همکاری کشورهای عضور را به‌عنوان یک برنامه، با تعریف پارامترهای عملیاتی از جمله طرح‌های چندجانبه پیگیری کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه