English

استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان :

مصرف بالای گوشت قرمز خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد/ اجرای طرح غربالگری در استان اصفهان

استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف بالای گوشت قرمز در هفته که بطور معمول کمتر از 200 گرم گوشت قرمز توصیه می شود، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

مصرف بالای گوشت قرمز خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد/ اجرای طرح غربالگری در استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، الهام تابش در از اجرای طرح غربالگری سرطان روده بزرگ از سال 95 تاکنون خبر داد و اظهار داشت: امروزه با افزایش و شیوع سرطان روده بزرگ و کاهش سن ابتلا مواجهیم که عوامل متعددی در بروز آن نقش دارد از جمله تغییر سبک زندگی،  بی تحرکی، مصرف زیاد فست فود و گوشت قرمز، مشروبات الکلی و چاقی از ریسک فاکتور سرطان روده بزرگ است.

وی از اجرای طرح غربالگری سرطان روده بزرگ در استان اصفهان همزمان با کشور خبر داد و افزود: در هر استانی یک شهرستان به عنوان پایلوت برای اجرای طرح غربالگری انتخاب گردیده که در استان اصفهان، شهرضا انتخاب شد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به چگونگی اجرای طرح اشاره کرد و افزود: در این طرح افراد نرمال بین 50 تا 70 ساله‌ای که سابقه فامیلی و ارثی از سرطان را نداشته باشند و افراد با ریسک متوسط جامعه از نظر این سرطان شناسایی شدند که بالغ بر 870 هزار نفر از جمعیت استان در این محدوده سنی مشمول طرح غربالگری می شدند.

وی گفت : از این تعداد بالغ بر 39 و نیم درصد در طرح غربالگری سرطان روده بزرگ شرکت کردند که در گام اول تست fit یا آزمایش خون مخفی مدفوع از آنها گرفته شد ودر  شش درصد این جمعیت  تست مثبت گزارش شد.

دکتر تابش با اعلام اینکه برای افرادی که تست fit آنها مثبت شده است ، کولونوسکوپی تجویز وتکرار تست توصیه نمی گردد، افزود: 110 نفر بیمار مبتلا به  سرطان روده بزرگ از این راه شناسایی شدند.

وی اشاره کرد: پولیپ روده  ضایعاتی هستند که در روده بزرگ  بین 5 تا 10 سال طول می کشد که به سرطان تبدیل شود و در این طرح از ۱۹ درصد افراد با فیت مثبت که کولونوسکوپی شدند، حدود ۳۰ درصد پولیپ داشته اند وحدود ۲درصد سرطان روده بزرگ تشخیص داده شده است .

استادیار دانشگاه با اشاره به اینکه در صورت تشخیص زودهنگام پولیپ و خروج آن از ابتلا به سرطان روده بزرگ پیشگیری شده است، افزود: با توجه به شیوع سرطان روده بزرگ در کشورهای غربی، سن غربالگری از 50 به 45 سالگی کاهش داده شده است.

وی دردشکم، تغییر اجابت مزاج، خونریزی از مقعد و یبوست مزمن به ویژه در افراد بالای ۵۰ سال را علائم خطر نامید وتوصیه کرد این افراد با توجه به‌ شرایط، کاندید انجام کولونوسکوپی می باشند.

استادیا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تابش افزود: مصرف دخانیات، مشروبات الکلی، گوشت قرمز زیاد و بی تحرکی  در بروز سرطان روده بزرگ نقش دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه