English

اجرای‌ طرح توزیع نان کامل در ۱۷ واحد نانوایی در شیراز

طرح آزمایشی توزیع نان کامل به صورت سیستمی و یکپارچه در ۱۷ واحد نانوایی از نیمه دوم بهمن ماه به مدت ۱۰ روز در شیراز اجرا می‌شود.

اجرای‌ طرح توزیع نان کامل در ۱۷ واحد نانوایی در شیراز

به گزارش خبرگزاری موج فارس، محمدجواد راعی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز در نشست خبری با موضوع «اهمیت مصرف نان سالم در ارتقا سلامت جامعه و توزیع نان سالم در استان فارس» گفت: در حوزه معاونت غذا و دارو مدیریت های مختلفی مشغول به کار هستند که با توجه به حساسیتی که در جامعه جهانی و به طبع در کشورمان در حوزه دارو وجود داره، بعضا بسیاری از انرژی و توجهات معطوف می شود به حوزه دارو و درمان، در صورتی که اگر به مقوله مواد خوراکی و تغذیه بیشتر پرداخته شود به طبع درگیری کمتری با حوزه دارو و درمان خواهیم داشت، تلاش می کنیم تا این رسالت را در پیش بگیریم.

مهدی جمالی رییس اداره غله و خدمات بازرگانی فارس گفت: اولین اقدام برای اجرای این طرح راه اندازی خط تولید مجزا برای تولید آرد کامل بود که در زمان حاضر این خط با ظرفیت تولید ۳۰ تن آرد راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه این آرد به صورت یارانه ای در اختیار نانوایی های مشمول طرح قرار می گیرد افزود:یک نوبت پخت به منظور تولید نان کامل به پخت های متداول این نانوایی ها افزوده شده که در هر نوبت حدود ۸۰ کیلو آرد مصرف می شود.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی فارس با اشاره به اینکه پخت نان کامل ساده نیست، تاکید کرد: رنگ تیره نان، نشان‌دهنده ارزش غذایی بالا و سالم بودن آن است.

موسی صالحی متخصص تغذیه در این نشست خبری گفت: اگر قرار باشد کسی از غذای خوب و سالم و تعیین کننده وضعیت سلامت، صحبت کند باید از نان کامل حرف بزند. چون نان قوت قالب مردم است اگر وزنش خوب باشد، ینی نان سالم است. کما اینکه سالهاست برای سفید کردن گندم، جوانه را از آن گرفته‌ایم که با هیچ منطق علمی سازگار نیست‌. جوانه مهمترین بخش گندم، یک عامل اصلی در غذای مردم و مهمترین عامل ضد سرطان  است.

وی اضافه کرد: با حمایت استاندار فارس و دیگر دستگاه‌های ذیربط، با پخت نان کامل سلامت به سفره مردم بازگشته است و اولین گام برای تولید نان با ارد کامل،  خمیر برآمده با دمای پایین است که این اصول حتما باید رعایت شود.

صالحی بیان کرد: نان کامل از گندم کامل به دست می‌آید و حاوی سبوس، جوانه و... به طور کامل است؛ اگر نان کامل جایگزین نان سفید شود، می تواند در پیشگیری از بیماری‌های مختلف و کاهش مرگ و میر نقش مهمی ایفا کند.

نان

سید محمد مظلومی، مدیر نظارت و ارزیابی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این نشست با بیان اینکه نان کامل از گندم کامل تولید می‌شود، گفت: در نان سفید بخش مهمی از سبوس جدا می‌شود. او همچنین با بیان این نکته که در آرد کامل میزان نیاسین ٢٥ میکروگرم است و  در آرد سفید به ٣.٥ کاهش پیدا می‌کند، بیان کرد: آرد سفید از نظر فیبر و ویتامین‌ها، فقیر است.

مظلومی با اشاره به اجرای طرح تولید و عرضه نان کامل گفت: این طرح برای اولین بار در کشور به مدت ١٠ روز  اجرا می‌شود.

سیاوش بابا جعفری رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تقریبا ۳۰_۴۰ درصد از توانایی و انرژی روزانه افراد از غلات تامین می شود که نان عمده این غلات است. یک تغییر کوچک در کیفیت نان تغییر بزرگی در سلامت جامعه ایجاد می‌کند.

وی افزود: نان کامل حاوی پروتئین و ویتامین‌های زیادی  است که اگر بتوانیم نان سالم و کامل در اختیار جامعه قرار بده‍یم، مراجعه به سیستم  سلامت، بیماری و مصرف دارو کاهش پیدا می یابد.

بابا جعفری گفت: ١٧ نانوایی به عنوان پایلوت انتخاب شده اند و طی ۱۰ روز بازرسی مداوم  از  واحدها انجام می‌شود.

احمد اسدسنگابی معاون اتحادیه صنف نانوایان شیراز گفت: نان کامل در تمام دنیا به عنوان یک مواد غذایی اصلی و ارزشمند است و گرانتر از نان معمولی محسوب می‌شود.

وی افزود: پخت نان کامل در کشور به صورت پراکنده و خودجوش در حال انجام بوده اما به طور کامل اجرایی نشده است، این طرح به عنوان یک طرح ازمایشی اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: نان کامل در چهار نانوایی سنگک، تافتون، نان‌های فانتزی و بربری طبخ می شود.

معاون اتحادیه صنف نانوایان شیراز گفت: این طرح  به مدت ۱۰ روز، از ۱۶ بهمن ماه، هر روز از ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ در نانوایی های انتخاب شده پخت می شود و اگر با استقبال مردم روبه رو شویم ساعات و تعداد نانوایی ها به تدریج  افزایش می‌یابد.

نان کامل سفید در نانوایی‌ها واقع در «تپه تلویزیون، میدان جام‌جم، نبش خیابان چنچنه»، «فردوسی، خیابان رودکی»، «میانرود، شهرک بهارستان، خیابان روزبهان، جنب درمانگاه»، «خیابان قصردشت، باشگاه افسران، نبش کوچه ۶۲»، «خیابان لطفعلی خان زند، روبه‌روی مسجد آقا احمد»، «خیابان قصرالدشت، کوچه ۶۳»، «چوگان، نبش خیابان سبحان»، «کمربندی معالی‌آباد، شهرک شهید باهنر، بلوار شهید زارعی»، «معالی‌آباد خیابان خلبانان، کوی جماران»، «بلوار گلستان، روبه روی تاکسی‌رانی»، «شهرک گلستان، خیابان رایحه»، «دباغی، بلوار شهدای ارتش»، «چهارراه چنچنه_باغ ناری»، «خیابان مبعث، بلوار پاسداران، جنب درمانگاه محمد رسول‌الله»، «شهرک فرهنگیان، کوچه ۱۱رشد جنوبی»، «دروازه اصفهان، کوچه چاپارخانه» و «خیابان نیایش، روبه‌روی مجموعه ورزشی علوم پزشکی» عرضه می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه