English

آغاز مسابقه‌های کشوری قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در قم

چهل و پنجمین دوره مسابقه‌های سراسری قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در قم آزاد شد.

آغاز مسابقه‌های کشوری قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در قم

به گزارش خبرگزاری موج قم، چهل و پنجمین دوره مسابقه‌های سراسری قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه روز شنبه با حضور مدعوین در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی امام‌زاده سید علی (ع) قم آغاز شد.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن در این آیین با بیان اینکه باید مفاهیم تمدن اسلامی از درون قرآن استخراج شود گفت: داشتن تمدن‌ نوین اسلامی بدون توجه به قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه امکان پذیر نخواهد بود.

حجت‌الاسلام سید محمد نقیب افزود: قرآن کریم حرکت تاریخ بشری را برخلاف برخی مفاهیم و آموزه‌های غربی، یک حرکت غیرقابل تکرارو مستقیم به سمت خدا می‌داند.

وی بیان داشت: اگر مفاهیمی که از قرآن می‌گیریم در یک خط حرکتی مستقیم قرار بگیرد، که ما را به تمدن اسلامی و حکومت مهدوی برساند، کار را درست انجام داده‌ایم، اما اگر پژوهش‌ها و مفاهیم متفرق انجام شد و ما را به هدف نرساند، معلوم است جایی از کار ایراد دارد.

نقیب خاطرنشان کرد: خط دهی به پژوهش‌ها و تحقیق‌هایی که انجام می‌شود، اگر درست باشد باید در جامعه تاثیر بگذارد و ما را به سمت تمدن نوین حرکت دهد.

رئیس دانشگاه معارف قرآن همچنین با ذکر اینکه علومی که در دانشگاه‌ها به عنوان علوم انسانی تدریس می‌شود، غالبا برگرفته از مفاهیم غربی است افزود: علوم انسانی باید مفاهیم خود را از قرآن بگیرد،

وی با بیان اینکه به دنبال استخراج نظامات قرآنی هستیم بیان داشت: برای رسیدن به یک حکومت مهدوی به یک نظام اقتصادی توانمند نیاز داریم، باید همه فعالان، دانشجویان و استادان قرآنی، مفاهیم را از قرآن استخراج و در اختیار دیگران قرار دهند.

وی در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اهمیت موضوع جاری سازی مفاهیم قرآن یادآور شد: قرائت و مباحث صوت و لحن و زیبایی خوانی قرآن کار بسیار خوب و ارزشمندی است، ولی نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید دارند، قرار گرفتن قرآن در متن زندگی جامعه است.

نقیب اظهار کرد: باید تلاش کنیم، تعداد بیشتری از مردم به مسابقه‌های قرآنی ورود نموده، مفاهیم آن در زندگی ساری و جاری شود و عموم افراد با قرآن سر و کار داشته باشند، اگر این امر را محقق کنیم قدم مهمی برداشته‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در ادامه گفت:‌ این دانشگاه وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه و دارای ۱۸ دانشکده در کشور است و حدود ۶ هزار دانشجو نیز در رشته تفسیر و علوم قرآن تحصیل می‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم نیز در این مراسم توجه به دین را از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی دانست و گفت: قبل از پیروزی انقلاب، در بین سران کشورها به‌ویژه گروه‌ها حتی گروه‌های تحول‌گرا دین را افیون جامعه می‌دانستند.

حجت‌الاسلام عباس اسکندری ادامه داد: انقلاب اسلامی این افکار پوشالی را نه تنها از رونق انداخت، بلکه همه آنانی که چنین نگاهی به دین داشتند را نیز به حاشیه راند و اثبات کرد که دین نه اینکه افیون جامعه نیست بلکه عامل پیشرفت و تعالی و ترقی است و می‌تواند جامعه جهانی را اداره کند.

وی تجلی مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه در جامعه به برکت انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: ما باید پیام قرآن را در وهله نخست به جامعه خود، بعد جامعه جهان اسلام و سپس جامعه جهانی بشریت برسانیم تا زمینه برای ظهور امام زمان (عج) فراهم شود

وی همچنین با اشاره به اهمیت مسابقه‌های قرآنی در قم بیان کرد: پیشنهاد ما این است که دبیرخانه دایمی مسابقات در این استان مستقر شود، همچنین در آینده شاهد انجام این رویداد قرآنی در سطح جهان تشیع و کل دنیای اسلام باشیم‌، تا قاریان از کشورهای مختلف اسلامی به‌واسطه درک و مفهوم مشترکی که از این کتاب آسمانی دارند، حضور پیدا کنند.

مرحله پایانی چهل و پنجمین دوره مسابقه‌های سراسری قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه تا یازدهم بهمن‌ماه در قم ادامه دارد.

در این دوره از مسابقه‌ها ۳۵ هزارنفر در چهار مرحله به رقابت پرداختند که ۷۴ نفر از داوطلبان شامل ۳۷ نفر از بانوان و ۳۷ نفر از مردان به مرحله کشوری راه یافتند که در این میان پنج نفر آنان از قم هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه