English

واگذاری بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری اهواز به شورای شهر

در نود و هفتمین جلسه علنی شورای شهر اهواز بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۱، تقدیم اعضای شورای شهر شد.

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، رضا امینی شهردار اهواز در نود و هفتمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (۵ بهمن‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: آنچه بیش از همه چیز شهر و شهرداری اهواز را رنج می‌دهد، پراکندگی موضوعات و وجود چالش‌های متعدد و مکرر است که این مساله تکلیف ما را صد چندان می‌کند و باید با وحدت و با تمام وجود در خدمت مردم باشیم.

 

تذکرات شورای شهر از سر دلسوزی است

 

وی افزود: اظهارات و بیانات مختلف و همه تذکرات اعضای شورای شهر به دلیل دغدغه‌مندی و دلسوزی است. امیدوارم تا پایان دوره ششم شورای شهر این وحدت و همدلی وجود داشته باشد.

شهردار اهواز گفت: امروز چشم دشمنانی که نمی‌توانند موفقیت در شهر اهواز را ببینند، کور شده و به دلیل کینه و حسد سعی می‌کنند با سمپاشی و آلوده کردن فضا، شورا و شهرداری را از مسیر درست خود خارج کنند اما قطعا با اراده و عزم همکاران شهرداری و اعضای شورای شهر قطعا شکست خواهند خورد.

امینی بیان کرد: اگر چه ممکن است اختلاف سلیقه و نظر وجود داشته باشد اما مردم مطمئن باشند تا آخرین لحظه این مسیر را ادامه می‌دهیم. از اعضای شورای شهر که هر از گاهی تذکراتی را ارائه می‌دهند نیز تشکر می‌کنم.

 

اهوازی‌ها دنیایی از چالش‌ها و مشکلات در شهر را می‌بینند

 

وی افزود: فشاری که بحق از سوی مردم به اعضای شورای شهر وارد شده است نتیجه چالش‌های سال‌های گذشته است که موجب شده اهواز هنوز در شان و جایگاه خود قرار نگرفته باشد. زمانی که شهروندان اهوازی وضعیت شهر خود را با شهرهای دیگر کشور بررسی می‌کنند، می‌بینند دنیایی از چالش‌ها و مشکلات وجود دارد که باید با همت مضاعف و هم‌افزایی، مشکلات را کاهش دهیم.

شهردار اهواز گفت: تلاش مضاعف با وحدت و همدلی تنها راه نجات از وضعیت موجود است. خوشبختانه در حال حاضر همدلی و وحدت بین شورا و شهرداری در سطح مطلوبی است و امیدواریم در آینده نیز این گونه باشد.

 

جزئیات برنامه افق ۱۴۰۵

 

امینی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تدوین برنامه اهواز ۱۴۰۵ از آبان ماه سال گذشته عنوان کرد: برای فاصله گرفتن از مشکلات اهواز، نیازمند تدوین برنامه و حرکت بر اساس این برنامه هستیم که در این راستا برنامه اهواز ۱۴۰۵ با استفاده از ظرفیت فکر جمعی و نخبگان شهر و با تکیه بر دانش مدیران شهری با برگزاری بیش از ۱۰۰ جلسه کارشناسی و مدیریتی تدوین شده است. شنیده‌ها حاکی از این است که در گذشته برنامه‌ها توسط مراکز علمی تدوین می‌شد و بیشتر به مجلدهای کتابخانه‌ای شباهت داشتند اما این برنامه از دل شهرداری تدوین شده است و می‌تواند درصد عملیاتی بودن برنامه را افزایش دهد.

وی بیان کرد: این برنامه در دو سطح راهبردی شامل چشم‌انداز، سیاست‌ها، ارزش‌ها و مقاصد راهبردی و عملیاتی شامل طرح‌ها، پروژه‌ها و شاخص‌ها تدوین شده است.

شهردار اهواز عنوان کرد: سنجش‌پذیری و نتیجه محوری دو محور مهم این برنامه هستند بنابراین باید برنامه‌ها از قالب تئوری و حرف خارج شوند و به نتیجه برسند. در این برنامه به موضوعات کلیدی شهر از جمله آب‌های سطحی، پسماند که با کارشکنی‌های متعددی مواجه است، سرمایه انسانی به عنوان یکی از ارکان اجرای برنامه‌ها، شفافیت و انضباط مالی و ارتقای محله محوری پرداخته شده است.

امینی تصریح کرد: گاهی گفته می‌شود در حوزه سرمایه انسانی دچار اشکالاتی هستیم و این مساله به قدری که سیاه‌نمایی می‌شود صحت ندارد اما قدری از آن طبیعت کار است. شایسته‌سالاری، تخصص‌گرایی و سلامت در بدنه شهرداری، لازمه اول کار برای مردم است. نظام تشویق و تنبیه نیز برای تفکیک خوب و بد و مبارزه با فساد بسیار مهم است تا حاصل این برنامه، رضایت‌مندی مردم اهواز باشد.

شهردار اهواز با اشاره به اهمیت شفافیت و انضباط مالی، گفت: هر جایی دست مدیریت و سلایق شخصی در منافع مردم دخیل شود کانون فساد شکل می‌گیرد و دچار ابهامات و مشکلات زیادی می‌شویم که امیدواریم با اجرای سامانه‌های مختلف مالی به شفافیت برسیم و روزی برسد که همه اقدامات مالی و اداری را به سمع و نظر مردم برسانیم.

 

اگر محلات چالش داشته باشند، انگار کاری انجام نشده است

 

وی عنوان کرد: آنچه موجب رضایت‌مندی مردم در بخش‌های مختلف شهر می‌شود این است که نتیجه اقدامات را در محله سکونت خود ببینند. اگر همه کالبد شهر را زیبا کنیم اما محیط پیرامونی و محلات دچار چالش شود مانند این است که کاری نکرده‌ایم بنابراین یکی از رویکردهای اصلی برنامه اهواز ۱۴۰۵، محله محوری است.

 

تحقق ۵۴ درصد بودجه امسال شهرداری تاکنون

 

شهردار اهواز با اشاره به تدوین بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری با برگزاری ۱۳۵ جلسه گفت: بودجه سال ۱۴۰۱، ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود و نسبت به سال گذشته ۸۳ درصد افزایش داشت که تا ۹ ماهه امسال ۵۴ درصد آن محقق شده است و امیدواریم در ادامه سال با مطالبه جدی حقوق شهرداری از بخش‌های مختلف به ویژه بخش عوارض آلایندگی، بودجه امسال محقق شود.

امینی بیان کرد: بودجه سال ۱۴۰۲ نیز بر همین مبنا و با مطالبه بیشتر حقوق مردم از حاکمیت نه فشار بیشتر به مردم، ۱۰ هزار میلیارد تومان به شورای شهر اهواز پیشنهاد داده شده است. ۴۸.۷ درصد معادل ۴ هزار و ۸۷۲ میلیارد تومان بودجه در بخش جاری و ۵۱.۳ درصد معادل ۵ هزار و ۱۲۸ میلیارد تومان در بخش عمرانی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: معمولا در بودجه سنواتی شهرداری‌ها بخش عمرانی مظلوم واقع می‌شود و ممکن است با کنترل نکردن و بهره‌برداری نکردن درست از منابع، مرز بین بودجه جاری و عمرانی به هم زده شود اما تلاش بر این است که نسبت بودجه جاری به عمرانی تغییر کند و مانند سایر کلانشهرها بودجه بخش عمرانی افزایش یابد.

 

ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۲ شهرداری اهواز

 

شهردار اهواز با اشاره به ویژگی‌های بودجه سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: یکسان‌سازی رفاهیات در مجموعه شهرداری، کمی‌سازی اعتبارات جاری، تخصیص اعتبارات بر اساس نظام مدیریت پروژه و مدیریت زمان، راه‌اندازی سامانه بودجه برای تسریع و شفافیت فرآیندها و تخصیص اعتبارت بر اساس برش‌های یک ساله برنامه ۱۴۰۵ از ویژگی‌های این بودجه هستند.

 

آخرین وضعیت پروژه‌های مصوب شده از محل عوارض آلایندگی

 

امینی در خصوص ۱۸ پروژه مصوب شده از محل اعتبارات عوارض آلایندگی عنوان کرد: در بخش عمرانی تکمیل تقاطع غیرهمسطح میدان دانشگاه شهید چمران یکی از این پروژه‌ها است. مسیر رفت از امانیه به گلستان در ۱۲ مهرماه امسال و مسیر گلستان به امانیه در ۲۰ آبان‌ماه به بهره‌برداری رسید. بهره‌برداری از دو خط باقی مانده این پروژه در مسیر امانیه به پل پنچم و پل پنجم به گلستان نیز که قرار بود تا پایان دی‌ماه به بهره‌برداری برسد به دلیل بارندگی با تاخیر روبه‌رو شده است. تلاش می‌شود این تقاطع به طور کامل در دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

شهردار اهواز ادامه داد: اجرای خط ال ۴۰۰ میدان شهید بندر (چهار شیر) نیز با سرعت در حال انجام است که امیدواریم تا شب عید به بهره‌برداری برسد.

امینی عنوان کرد: تکمیل خیابان شهید علاف نیز از دیگر طرح‌های تعریف شده در بخش عمرانی است که باید با بهبود شرایط جوی، آسفالت این مسیر انجام شود.

وی با اشاره به اقدام شهرداری برای خرید قیر و مصالح آسفالت افزود: رفع چاله‌های خیابان‌ها با استفاده از آسفالت سرد در دستور کار قرار گرفته است که در این راستا ۲۷ هزار کیسه آسفالت سرد خریداری و بین مناطق توزیع شده و کار در این خصوص آغاز شده است.

شهردار اهواز با بیان اینکه با تکمیل اعتبارات امسال کار در زیرگذر کیان‌آباد آغاز شود، ادامه داد: قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) با سرعت در حال انجام محرومیت‌زدایی است. در حوزه شهرسازی مطالعه ساماندهی ورودی‌های شهر اهواز نیز تا پایان بهمن‌ماه امسال تکمیل و پس از آن کار آغاز می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی طرح‌های زیباسازی شب عید اهواز، گفت: به منظور تقویت روشنایی معابر برای خرید و نصب یک هزار و ۲۰۰ چراغ برق، تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری و شرکت توزیع برق اهواز منعقد شده است که باید با سرعت این پایه‌ها نصب شوند. تا پایان امسال ۲۴ میدان شهر نیز از وضعیت کنونی خارج می‌شوند.

شهردار اهواز تصریح کرد: طرح‌های باز زنده‌سازی چهار پهنه ساحل رودخانه کارون با مساحت ۱۰۵ هکتار نیز در دستور کار است و امیدواریم با تامین منابع مالی این کار اجرایی شود. پیش از این نیز پارک ریحانه با وسعت ۵ هکتار آماده بهره‌برداری شده است که باید با جمع‌آوری کارگاه شرکت آب و فاضلاب در دهه فجر به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: در ادامه کار هر هفته یک پروژه شهرداری اهواز، در ۱۰ روز دهه فجر ۱۰ طرح به بهره‌برداری می‌رسد. تا پایان امسال نیز هر سه‌شنبه یک پروژه افتتاح خواهد شد.

شهردار اهواز با اشاره به پروژه‌های شهرداری در حوزه ترافیکی، تصریح کرد: تکمیل پارکینگ طبقاتی طالقانی، ترمیم یک هزار ایستگاه اتوبوس و خرید ۱۰۰ ایستگاه اتوبوس، انعقاد قرارداد پنج ریل باکس راه آهن در آینده نزدیک، انجام مطالعات احداث خطوط بی آر تی نیز در حال انجام است. قرارداد خط بی آر تی شمال به جنوب تا پایان امسال منعقد و ظرف هفت ماه احداث خواهد شد.

امینی با اشاره به فعالیت شهرداری برای رفع مشکل آب‌گرفتگی معابر اهواز در فصل بارندگی عنوان کرد: بیشتر تمرکز پروژه‌های دفع آب‌های سطحی بر رفع مشکل کوی علوی است و تاکنون ۱.۲ کیلومتر از سه کیلومتر این طرح اجرایی شده و ادامه کار با سرعت در حال انجام است.

 

برنامه‌ریزی برای اجرای طرح میانی دفع آب‌های سطحی

 

شهردار اهواز تصریح کرد: اجرای کامل طرح دفع آب‌های سطحی اهواز ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که طرح میانی برای رفع ۷۰ درصد مشکلات آب‌گرفتگی معابر اهواز با اعتبار یک هزار و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و تامین اعتبار این طرح از محل اعتبارات دولتی در حال پیگیری است تا هر چه زودتر این پروژه عملیاتی شود.

وی با اشاره به اقلیم خاص اهواز، افزود: اینکه انتظار داشته باشیم شرایط اقلیمی را تغییر دهیم اشتباه بزرگی است بنابراین باید همه تلاش‌مان این باشد که کمترین عارضه ناشی از بارندگی وارد شود. شناسایی و رفع نقاط آبگیر، جلوگیری از ورود آب به منازل و کاهش مدت زمان ماندآب یک اصل است اما اینکه ادعا کنیم با اجرای طرح جامع دفع آب‌های سطحی ماندآبی در شهر نخواهیم داشت، اشتباه است. اکنون مشاهده می‌شود در کشورهای پیشرفته که بارش حجیم در زمان کم رخ می‌دهد ماندآب حداقلی وجود دارد.

وی عنوان کرد: راه‌اندازی شبکه آب خام برای آبیاری و احیای فضای سبز در دستور کار شهرداری است و کار در حال انجام است.

شهردار اهواز با اشاره به بهسازی ۴۰ زمین ورزشی روباز اهواز تا پایان امسال گفت: تاکنون  ۲۰ زمین ورزشی روباز ترمیم و بازسازی شده‌اند و به بهره‌برداری رسیده‌اند. ۱۰ زمین دیگر نیز در دهه فجر و ۱۰ زمین دیگر نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

امینی با اشاره به سرقت تجهیزات فرهنگ‌سراهای نیمه کاره و دوباره‌کاری در این زمینه، افزود: تکمیل سه فرهنگ‌سرای ملاشیه، آخر آسفالت و پردیس اهواز در حال پیگیری است که متاسفانه هر سه مورد با اشکال فنی یا حقوقی روبه‌رو هستند. فعلا مشکلات فرهنگ‌سرای پردیس حل شده و در مرحله انعقاد قرارداد است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه