English

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان:

سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی و مهاجر در کردستان آغاز شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: با شروع پاییز و سرد شدن تدریجی هوا مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی وکنار آبزی از عرض های شمالی که هوای سردتری دارند به طرف عرض های جنوبی که دمای هوا گرمتر است آغاز می‌شود.

سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی و مهاجر در کردستان آغاز شد

به گزارش خبرگزاری موج کردستان ،اقبال حمیدی،  با اشاره به اینکه سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی براساس زمان بندی از ۱۱ دی ماه سال جاری در کردستان آغاز و تا ۱۱ بهمن ادامه دارد اظهار کرد: این سرشماری در منابع آبی و سدهای استان و به ویژه در تالاب بین‌المللی زریبار مریوان که بدلیل(برخورداری از شرایط زیستی مناسب ، امنیت و آب و غذای کافی، به یکی از زیستگاه‌های امن برای بسیاری از پرندگان مهاجر تبدیل شده است) توسط کارشناسان این اداره‌ کل، محیط بانان و تعدادی از پرنده شناسان متخصص انجام می‌شود.

وی افزود:سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی به منظور دستیابی به آمار دقیق، تعداد گونه‌ها، ترکیب جمعیتی گونه‌ها، بررسی تغییرات احتمالی در کانون‌های جمعیتی پرندگان و اطلاع از شیوع بیماری‌ها مانند بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و همچنین بررسی میزان سلامتی زیستگاه‌ها انجام می‌شود.

حمیدی یادآور شد: تالاب بین‌المللی زریباربا ۷۴۷۹ قطعه پذیرای بیشترین جمعیت پرنده مهاجر آبزی در سال ۱۴۰۰ بوده و بیشترین تنوع پرنده در تالاب‌ زریبار با ۲۸۳ گونه خانواده مرغابی سانان و غازسانان هستند.

در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۴۰۰۰ قطعه پرنده در کل منابع آبی استان سرشماری گردیدو دراین سرشماری تجهیزاتی مانند دوربین چشمی، تلسکوپ، دوربین فیلمبرداری ، قایق موتوری و ... استفاده می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه