English

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان:

۹۰ درصد طرح اصلی ارگ جهان‌‎نما اجرا شده است/ اقدامات دوره ششم برای رونق ارگ

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ۹۰ درصد از طرح ارگ جهان‌نما به‌کار بسته شده است و حتی پیش‌بینی خروجی برای ایستگاه متروی امام‌حسین (ع) برای آن انجام نشده بود اما در سال‌های گذشته تلاش کردیم این ایستگاه از روبه‌روی میدان به داخل برج منتقل شود که با توجه به اینکه مالکیت بخشی از آن مربوط به شهرداری نبود، به‌رغم طی زمانی که حدود یک‌سال طول کشید، اما این موضوع اتفاق نیفتاد.

۹۰ درصد طرح اصلی ارگ جهان‌‎نما اجرا شده است/ اقدامات دوره ششم برای رونق ارگ

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان،  محمد نورصالحی درباره دارگ جهان‌نما اظهار کرد: ساختمان جهان‎‌نما نیز همچون بسیاری از ساختمان‌های شهر، با کاربری تجاری و اداری احداث شده که یک هتل نیز در کنار آن در نظر گرفته شده است.

وی معتقد است: ۹۰ درصد از طرح طراح به‌کار بسته شده است و حتی پیش‌بینی خروجی برای ایستگاه متروی امام‌حسین (ع) برای آن انجام نشده بود اما در سال‌های گذشته تلاش کردیم این ایستگاه از روبه‌روی میدان به داخل برج منتقل شود که با توجه به اینکه مالکیت بخشی از آن مربوط به شهرداری نبود، به‌رغم طی زمانی که حدود یک‌سال طول کشید، اما این موضوع اتفاق نیفتاد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بیش از یک دهه قبل بنیاد تعاون فراجا هتل ارگ جهان‌نما را از شهرداری خریداری کرد تا بتواند آن را به‌بهره‌برداری برساند که به دلایلی منصرف شد، تاکید کرد: در دوره گذشته مدیریت شهری و پس از حدود ۱۰ سال، شهرداری توانست این هتل را از این بنیاد تملک کند؛ در حال حاضر تاکید شورا نیز بهره‌برداری از این هتل است.

وی با بیان اینکه در روزهای گذشته فراخوانی برای دریافت سرمایه‌گذار برای بهره‌برداری از این هتل منتشر شد، گفت: تاکنون کسی برای این موضوع مراجعه نکرده است اما مذاکرات با چند سرمایه‌گذار توسط حوزه مشارکت‌های شهرداری در حال انجام است.

نورصالحی تصریح کرد: فازهای یک و دو ارگ جهان‌نما، بهره‌برداری از هتل و تأسیسات مرتبط شامل سالن‌های همایش و نمایش، استخر و اتاق‌های مختلف است و فازهای سه و چهار نیز از سال‌های گذشته در حال بهره‌برداری است و کسبه در آن مشغول به‌کار هستند.

"کارفروشگاه" ایده‌ای خام برای جهان‌نمای اصفهان

وی با بیان اینکه برای طبقات بالایی جهان‌نما پیش‌بینی‌هایی شده است، تاکید کرد: به‌عنوان مثال برای طبقات فوقانی واحدهای تجاری، پیش‌بینی شده است که کارفروشگاه‌های صنایع دستی ایجاد شود تا استادکارها در این واحدها مستقر شوند و علاوه بر تولید، محصولات خود را به فروش بگذارند که به نظر می‌رسد ایده بدی نیست اما با توجه به هزینه بالای خریداری واحدهای مجموعه جهان‌نما، فعالان حوزه صنایع دستی توانایی مالی لازم را نداشتند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه جهان‌نما در چند طبقه زیرین به‌صورت صددرصدی سطح را اشغال می‌کند، اما پس از طبقه همکف، به‌شکل مخروطی احداث شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه میراث فرهنگی به ارتفاع زیاد ارگ جهان‌نما واکنش نشان داد، دو طبقه از آن در سال‌های گذشته تخریب شد و بنایی که در حال حاضر مشاهده می‌شود، یک بنای اصلاح شده است.

وی با بیان اینکه نمای ارگ جهان‌نما، همان نمایی است که از سوی طراح، طراحی شده است، تاکید کرد: در حال حاضر عمده مالکیت این بنا متعلق به شهرداری نیست اما با توجه به اینکه نمای آن بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است، با افراد مجرب صحبت کردیم تا با تغییرات بسیار جزئی، نما از توده پرحجم آجر خارج شود و انطباق بیشتری با نماهای اصفهان داشته باشد.

نورصالحی با بیان اینکه با انجام این اقدامات ساختمان جهان‌نما رونق خواهد گرفت، اضافه کرد: جانمایی ساختمان، طرح ساختمان، انتخاب مشاور و دیگر موارد مربوط به سه دوره گذشته است؛ در زمان طراحی مجموعه جهان‌نما استانداری متولی تأیید طرح‌های شهرداری بوده است که تاییدیه‌های لازم توسط استاندار، معاون وی و کمیسیون ماده ۵ انجام شده است و پس از زمان اجرا توسط شورای اسلامی شهر مدیریت شده است.

وی گفت: طراحی ارگ جهان‌نما مربوط به دهه ۷۰ است و مباحثی در خصوص کاربری آن در آن زمان مطرح است که به تأیید استاندار وقت رسیده است، لذا این پروژه تاییدیه‌های لازم را از استانداری دریافت کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: پیگیر هستیم تا یک سرمایه‌گذار برای بهره‌برداری از هتل ارگ جهان‌نما که در ضلع شرقی آن قرار دارد، انتخاب شود و از ویژگی‌های آن همچون نزدیکی به چهارباغ و مجاورت در میدان امام حسین (ع) استفاده شود و در خصوص نمای این ساختمان نیز اقداماتی انجام شود تا از مشکلات آن بکاهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی