English

سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان پیشرو در ارائه تسهیلات به ناوگان تاکسیرانی

حمل‌ونقل عمومی یکی از مهمترین فعالیت‌های انسانی در جهان است .این امر یک بخش حتمی از اقتصاد به شمار می‌رود و نقش مهمی در روابط فضایی بین مکان‌ها دارد. حمل‌ونقل، پیوندهای ارزشمندی بین مناطق و فعالیت‌های اقتصادی بین مردم ایجاد می‌کند.لذا یک فعالیت چند وجهی است که از حیث رویکرد اجتماعی، زیست‌محیطی و فرهنگی حائز اهمیت است.

سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان پیشرو در ارائه تسهیلات به ناوگان تاکسیرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، حمل‌ونقل به مثابه شریان‌های اصلی یک شهر اهمیت به‌ سزایی در نظم و انضباط عمومی شهر و رفاه و آسایش شهروندان دارد. امروزه نقش و سهم چشمگیر حمل و نقل در برنامه‌های توسعه پایدار برای کلانشهرهای بزرگی همچون اصفهان انکارناپذیر و قابل تأمل است.

در کشور ما تاکسی دارای جایگاه ویژه‌ای در سیستم حمل‌ونقل شهری است و شخصیت یک شهر را می‌توان از روی تاکسی‌های آن حدس زد؛ تاکسی‌های هر شهر و رانندگان آن میزان قانونمندی و شخصیت اجتماعی شهروندان را نشان می‌دهند و اهمیت این سامانه در شهر اصفهان از آنجایی نشئت می‌گیرد که بالغ بر 25 درصد از سهم حمل‌ونقل، یعنی یک میلیون سفر را به خود اختصاص داده است.

سازمان تاکسیرانی درمرداد سال ۱۳۷۶ تأسیس شد که 69خط ویژه و ۳۱ مسیر ساماندهی شده تاکسیرانی در شهر اصفهان وجود دارد .ارکان سازمان تاکسیرانی شامل سه قسمت است که نخست شورای سازمان تاکسیرانی مشتمل بر استاندار اصفهان، رئیس پلیس راهور، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری و شهردار اصفهان است.

اهداف سازمان تاکسیرانی با رویکرد برنامه ۱۴۰۵ شهرداری تعیین شده است که از آن جمله می‌توان به افزایش سهم سفر و بهبود کیفیت خدمات، پاسخگویی به نیازهای شهروندان با انواع جامعه هدف، بازنگری شبکه خطوط تاکسیرانی با هدف هم‌پوشانی و توسعه زیرساخت‌های فناورانه اشاره کرد .

عمر ناوگان تاکسیرانی شهر اصفهان بیش از ۱۰ سال و بالاتر از میزان استاندارد کشوری است. در حال حاضر ۷۳۰۰ خودروی تاکسی زرد شهر اصفهان فرسوده است، لذا موضوع نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون شهری مطالبه جدی اکثر رانندگان تاکسی است .

فرسودگی ناوگان تاکسیرانی‌های فعال، دیگر چالش پیش‌رو است که به‌رغم تلاش‌های بسیار زیاد در این زمینه باید اقدامات موثرترو بسته‌های حمایتی از طریق نهادهای بالادستی در این زمینه صورت بگیرد و انتظار می رود از منابع استانداری و شهرداری، تسهیلات لازم برای نوسازی تاکسی های فرسوده فراهم شود که در صورت تحقق، اثرات و دستاوردهای متعددی در حوزه زیست محیطی و کاهش آلایندگی خواهد داشت .

157049230-575x323

در دوره مدیریت جدید تاکسیرانی شهر شاهد هستیم که اولویت سازمانی خود را به : نوسازی ناوگان، تسهیل در امور رفاهی، پیگیری بیمه رانندگان و تسهیل در دریافت خدمات خودرو و هوشمندسازی معطوف کرده است . 

متاسفانه به علت برخی مشکلات اقتصادی، اختلاف خودرو ساز با گمرک، کمبود قطعات، بدقولی های خودرو سازها، افزایش قیمت خودرو و عمل نکردن خودرو ساز به تعهداتش موجب شده است که بارها روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی نه فقط در اصفهان که در تمام کلانشهرهای کشور، کند و یا متوقف شود و یا اینکه دوباره با سرعت کمتر روند نوسازی ادامه یابد.

طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی که در حمل و نقل عمومی شهری، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و با نوسازی ناوگان تاکسیرانی به خصوص در کلان شهرها می تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

از آنجایی که رانندگان تاکسی از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند و توان پرداخت قیمت بالای خودرو در بحث نو سازی ناوگان تاکسیرانی را ندارند و از سویی دیگر شیوع کرونا و رعایت پروتکل ها ی بهداشتی وکاهش رفت و آمد در جامعه موجب کسادی کسب کارشان شد و همچنین نبود تسهیلات بانکی با سود قابل قبول همه دست به دست هم داده است تا طرح نوسازی تاکسی ها خیلی کند ادامه یابد و تا جایی که موجب شده است که اتحادیه تاکسیرانی با صدور اطلاعیه ای نسبت به افزایش  قیمت تمام شده خودرو اعتراض کند.

اما با همه این شرایط سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان که بار اصلی این وظیفه بر دوش آن قرار گرفته توانسته در این زمینه تسهیلاتی را برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر اصفهان در نظر بگیرد و در اختیار رانندگان قرار دهد .

در کشور از تاکسی به عنوان وسیله شبه حمل و نقل همگانی استفاده می‌کنیم، کرایه این ناوگان را به دلایل مختلف اجتماعی و تأثیر آن بر زندگی مردم همواره کنترل کرده و چارچوب نظارتی بر آن حاکم است اما متاسفانه در بخش حمایت از تاکسیران در زمان خرید خودرو همانند خرید خصوصی و خودرو شخصی با آن برخورد می‌کنیم و در این بین نکته‌ای که مغفول مانده حمایت از قشر زحمتکش تاکسیرانانی است که دارای تاکسی فرسوده بوده و امیدوار به تعویض و نوسازی خودرو خود هستند.

خوشبختانه سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان توانسته با توجه به تمامی مشکلاتی که در این گزارش به آن اشاره شد ، در کنار دو شهرداری کلان کشور ( تهران – مشهد ) تسهیلاتی را در اختیار رانندگان قرار دهد با توجه به این موضوع که هیچ تسهیلاتی از سوی بانک ها اختصاص نمی یابد .

با افزایش تلاطم‌های بازار ارز و مشکلات اقتصادی  فرآیند نوسازی تاکسی‌های فرسوده به کندی پیش می رود و تقریبا حوزه تاکسیرانی دچار انباشت فرسودگی شده است که سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان مصمم است تا به این فرآیند سرعت ببخشد و از انباشت فرسودگی جلوگیری کند که شاهد آن نیز ارائه تسهیلات به رانندگان تاکسی شهر اصفهان است .

در پایان این گزارش نباید از این نکته غافل شد که تاکسی به عنوان سریع‌ترین سیستم حمل ونقل عمومی در شهرهای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما با توجه به مشکلات اقتصادی عمر بیشتر این ناوگان از ۱۰ سال عبور کرده و این زردرنگ‌ها که قرار است به کاهش آلودگی هوا و ترافیک کمک کنند، معظلی برای شهرها تبدیل شده از این رو دولت در مقام نخست اجرایی ، جهت رفع این مشکل و نوسازی ناوگان تاکسیرانی باید نگاه جدی به این موضوع داشته باشد.

تاکسیرانی 2

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه