English

نماینده ولی فقیه دراستان مرکزی:

استان مرکزی مهد پرورش علمای دینی وشخصیت های نامداری درکشور بوده است

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: استان مرکزی همواره مهد پرورش علمای دینی و روحانیون و شخصیت های نامداری هـمچون شیخ علی ملقب به ضیاالدین فرزند آخوند ملامحمد کبیر عراقی (اراکی ) بـوده است.

استان مرکزی مهد پرورش علمای دینی وشخصیت های نامداری درکشور بوده است

به گزارش خبرگزاری موج مرکزی، آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» روز شنبه در نخستین پیش کنگره بین المللی آیت الله العظمی آقا ضیاء الدین عراقی، افزود: شخصیت های بزرگ تاریخ که منشاء تحولات عظیم بودند امروز باید برای جوانان به خوبی تبیین شوند و برگزاری کنگره آقا ضیاالدین عراقی مقدمه ای برای این مهم است.

وی در ادامه بیان داشت: شخصیت های تاریخی الگوساز و اسوه وچراغ راه آیندگان هستند و باتوجه به شرایط امروز کشور، مکتب آنان که درس و پیامدهای فراوانی دارد برای جوانان و جامعه بازتعریف شود.

آیت الله دری نجف آبادی گفت: حوزه های علمیه باید خود را در خصوص تبیین تاریخ اسلام و انقلاب توانمند و غنی کنند تا تحریف و توطئه های دشمنان نتواند تاریخ افتخار آفرین ایران را مورد آسیب و هجمه قرار دهد.

امام جمعه اراک خاطرنشان کرد: تدوین تاریخ به شکل ساده، با بیانی روان و قابل فهم و گویا یک ضرورت مهم و از تاکیدات قرآن کریم است، زیرا شخصیت های بزرگ تاریخ ساز باید برای تقویت هویت به خوبی معرفی و تبیین شوند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی یادآور شد:  آیت الله ضیاء الدین عراقی فقیه برگزیده و عالم برجسته و وارسته جهان اسلام بود و ایشان مردی کم توقع، ساده زیست، پر کار، اندیشمند و نابغه ای بزرگ بوده که در خانواده ای ریشه دار تربیت شد و منشاء تحولات عظیم در جهان اسلام شد.

آیت الله دری نجف آبادی خاطرنشان کرد: این عالم برجسته مذهب مقدس تشیع و جهان اسلام از شاگردان آخوند خراسانی و یکی از علمای برجسته اصول است که همانند نگینی در شهر اراک می‌درخشد.

امام جمعه اراک گفت: سید محمد تقی خوانساری، سیدالهادی شیرازی، سید محسن حکیم، شیخ عبدالنبی عراقی، میرزامهدی آشتیانی، آیت الله گلپایگانی و بسیاری از فقها و مجتهدین دیگر از جمله شاگردان این عالم بزرگ به شمار می روند.

آیت الله دری نجف آبادی اظهار داشت: اصول پر برکت شخصیت های بزرگ دینی در مدت یک صد سال اخیر بسیار متحول شده و منشاء این تحول وجود شخصیت های بزرگی همچون آیت الله ضیاالدین عراقی است.

وی ادامه داد: این عالم بزرگ اوایل سال ۱۳۰۸ به سامرا مرکز ثقل طلاب مهاجر و به دارالعلم آن زمان وارد شد که از اساتید وی حاج میرزاخلیل تهرانی، آقاسیدمحمد فشارکی و شیخ شریعت اصفهانی را می توان نام برد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی یاد آور شد: آیت الله ضیاالدین عراقی ۲۸ ذی القعده سال ۱۳۶۱ هجری قمری از دنیا رفت و وی را در صحن امیرالمومنین (ع) در باب سلطانی به خاک سپردند.

فرزاد مخلص الائمه، استانداری مرکزی، نیز در این مراسم بیان داشت: این استان زادگاه ۲۵ درصد مشاهیر کشور بوده که سرآمد تمامی آنها امام خمینی(ره) است که شخصیت والای ایشان با تمام مشاهیر و مفاخر کشور برابری می کند.

وی افزود: این استان مهد پرورش علمای دینی و بزرگمردانی تاثیرگذار در لایه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور بوده است.

استاندار مرکزی گفت: استان مرکزی، سرزمین عالم خیز و فرهنگی است که باید از ظرفیتهای علمی این خطه در جهت تقویت علوم اسلامی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

مخلص الائمه خاطر نشان کرد: توجه به مولفه هویتی و موجودیت جامعه از جمله مولفه های مهم پیشرفت و توسعه جامعه است و تا هویت نباشد پیشرفت صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس حسب فرمایشات مقام معظم رهبری تدوین و نظام مند کردن ساختار هویتی استان مرکزی در دستور کار قرار دارد.

استاندار مرکزی اظهار داشت: حوزه علمیه اراک که به فرموده رهبر معظم انقلاب مادر حوزه علمیه قم است و شاکله اصلی شخصیت امام (ره) در حوزه علمیه این شهر شکل گرفته است.

مخلص الائمه افزود: تدوین ساختار نظامند و هویتی استان مرکزی با کمک اهل علم و اندیشه در دستور کار قرار دارد که بهره‌گیری از ظرفیت‌های بزرگی همچون حوزه علمیه اراک در این مهم برنامه‌ریزی شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: بسیاری از علمای بزرگ مذهب مقدس تشیع از جمله امام خمینی(ره)، آقاضیاالدین اراکی، آیت الله العظمی اراکی در استان مرکزی متولد و پرورش یافته‌اند و از این رو می‌توان این استان که به سرزمین آفتاب مشهور است را مرکز جهان تشیع عنوان کرد.

آیت الله سید «محمدرضا علم‌الهدی» افزود: منطقه ای که بزرگان دین و جهان تشیع از آن برخواسته اند عراق عجم بوده که نام قدیم استان مرکزی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: قرآن کریم تمام خصوصیات تورات و انجیل را داشته و با وجود قرآن نیازی به این کتاب ها نیست.

آیت الله علم‌الهدی ادامه داد: اگر می خواهیم شرق و غرب متحیر شوند، استوانه قرآن و عتریت را باید حفظ کنیم.

آقاضیاالدین فرزند آخوند ملامحمد کبیر عراقی (اراکی ) در سال ۱۲۷۸ هجری قمری در محله حصار سلطان آباد(اراک) متولد و در ۲۸ ذی القعده سال ۱۳۶۱ هجری قمری از دنیا رفت و در باب سلطانی صحن امیرالمومنین (ع) در نجف به خاک سپرده شد.

در پایان این همایش باحضور نماینده ولی فقیه، استاندار و برخی مسئولان استان مرکزی از کتاب آیت الله العظمی آقا ضیاء الدین عراقی رونمایی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه