English

مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه:

۱۰۰ تن توتون در مزارع گلوگاه تولید شد

مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه از تولید 103 تن برگ خشک توتون از مزارع این شهرستان خبر داد.

100 تن توتون در مزارع گلوگاه تولید شد

به گزارش خبرگزاری موج مازندران، مهدی باباجانی مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه با اشاره به کشت توتون در 53 هکتار اراضی زراعی شهرستان گلوگاه، از تولید 103 تن برگ خشک توتون در مزارع این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: رقم ویرجینیا و باسما دو رقم غالب کشت شده در این سال هاست که به دلیل عملکرد بالاتر رقم ویرجینیا، 95 درصد سطح زیر کشت توتون این شهرستان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: سطح برگ از مهم­ترین خصوصیات برگ است که پتانسیل عملکرد، اختلاف ارقام و میزان رشد گیاه را تعیین می­ کند، از آن­جایی که برگ ­ها در این گیاه بخش اقتصادی آن را تشکیل می­ دهند، بنابراین برگ­ های پهن ­تر، بزرگ­تر و با کیفیت خوب، دارای ارزش بالایی در بازار هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه با بیان برخی از خواص توتون مانند خاصیت آفت کشی، از بین بردن قارچ های طبیعی، تهیه اسید سیتریک، تهیه ویتامین B6، تسکین درد، خاصیت ضدعفونی کننده، صنایع دارویی، افزود: عملکرد این ارقام بین یک تا دو تن در هکتار است و برداشت برگ های گیاه معمولاً در فاصله ماه‌های مرداد و شهریور انجام می شود.

وی تصریح کرد: کنجاله توتون حاوی 3.5 درصد نیتروژن است که بعد از استحصال روغن، به عنوان غذای مناسب برای دام و کود آلی می‌تواند استفاده شود.

باباجانی با اشاره به وجود انیستیتو تحقیقات توتون تیرتاش در این شهرستان، بیان داشت: این مؤسسه تاکنون توانسته 30 محصول جدید و ارگانیک مانند کود پتاسیم 40 درصد، حشره کش بیولوژیک، کربن اکتیو و خاک بستر را از ضایعات توتون تولید کند و حدود 8 محصول نیز در دست تولید است.

وی به نیاز کم آبی و اهمیت اقتصادی توتون و وجود دانش بومی کشت این گیاه اشاره کرد و گفت: توتون می تواند گزینه مناسبی در کشت تناوبی و اصلاح الگوی کشت باشد، ضمن اینکه باید از حالت سنتی خارج شده و حمایت از شرکت های عمل آوری کشت این گیاه تسهیل شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه