English

مدیر عامل جامعه نابینایان استان اصفهان خبر داد؛

۲ هزار عضو ثبت شده در جامعۀ اسلامی نابینایان استان اصفهان

مدیرعامل جامعه نابینایان استان اصفهان گفت: ۲ هزار عضو ثبت شده در جامعۀ اسلامی نابینایان استان اصفهان حضور دارند.

۲ هزار عضو ثبت شده در جامعۀ اسلامی نابینایان استان اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، نیک زاد در جمع اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی معلولان با اشاره به حضور ۲هزار عضو ثبت شده نابینا یا کم بینا در جامعۀ اسلامی نابینایان استان اصفهان بیان داشت: مشکلاتی که امروز به آن اشاره می‌کنیم مختص نابینایان نیست، زیرا روز ۱۲ آذر روز جهانی معلولان و مشکلات معلولان می‌باشد که اکثر ما معلولین در مشکلات با یکدیگر مشترک هستیم و با توجه به رسالتی که صاحبان قلم دارند امیدواریم بتوانند صدای هزاران نفر نابینا را امروز به گوش مسئولین کشور برسانند.

 وی افزود:رئیس جمهور محترم وقت جناب رئیسی نیز در سال جدید و در هفتۀ دولت فرمودند(ما آماده‌ایم تا هر نوع انتقاد را بشنویم و گوش شنوا برای انتقادات و اعتراضات داریم) و من امیدوارم امروز صدای ما را با قلم شما بشنوند.

مشکلات ما مربوط به این دولت نیست

مدیرعامل جامعه نابینایان استان اصفهان گفت: گرچه مشکلات ما مربوط به دولت حال نیست بلکه مربوط به ۳۰یا ۴۰ سال قبل است که آرام آرام به روی یکدیگر انباشته شده است ما در این سالها با بهزیستی و وزارت کار مکاتبات بسیاری انجام دادیم اما متأسفانه پاسخ قانع کننده‌ای از هیچکدام آنها نشنیدیم.

نیک زاد افزود: طبق مادۀ ۲۱ سازمان صدا و سیما مکلف است در هفته ۵ ساعت از برنامه‌های خود را جهت آگاه‌سازی به معلولین و تشکل‌های آنها اختصاص دهد که متأسفانه به آن عمل نمی‌شود. و اگر عمل می‌شد مردم جدا از آشنایی با مشکلات یک نابینا می‌دانستند در برخورد با او چگونه عمل کنند.

نابینایان نیاز به ترحم ندارند

وی گفت: نابینایان نیاز به ترحم ندارند، هر کدام آنها استعدادهایی دارند که در صورت توجه می‌توانند به صورت قابل توجه در زندگی خود و هم‌نوعان خود تأثیر‌گذار باشند، ما جوانان تحصیل کرده تا مقطع فوق لیسانس داریم که اکثراً بیکار هستند. نبود شغل مناسب، مشکلات اقتصادی، نامناسب بودن امکانات شهری و نبود امکانات فرهنگی، ورزشی، درمانی، بزگترین چالش ماست.

مدیرعامل جامعه نابینایان استان اصفهان بیان داشت:در راستای توانمند‌سازی و اشتغال سازی، کارگاه ساخت تی نخی داریم اما به دلیل عدم تبلیغات، فروش‌مان خیلی محدود است.

نیک زاد افزود: ما در اصفهان کارگاه ساخت تی‌های نخی با بهترین کیفیت را داریم که تعدادی مشغول و با آن امرار معاش می‌کنند اما به دلیل عدم تبلیغات مناسب فروش‌مان بسیار ناچیز است و از همین جا می‌خواهم شرکت‌ها، سازمان‌ها و بخش خصوصی با خرید از مجموعه، بچه‌های ما را حمایت کنند.

خواستار بازگشایی مجتمع‌های توانبخشی هستیم

نیک‌زاد در ادامه سخنان خود گفت: متأسفانه نزدیک به ۲۰ سال پیش  از طرف سازمان بهزیستی کشور چارت اداری و مالی مراکز توانبخشی معلولین حذف گردید و به واسطه آن مراکز آموزشی معلولین سراسر کشور از جمله ۴ مجتمع مربوط به آموزش نابینایان ( مجتمع‌های توانبخشی  شهدای هفتم تیر – مجتمع فاطمه زهرا ) و ناشنوایان تعطیل شد و مکاتبات و مذاکرات این جامعه با مسئولین گذشته و فعلی نتیجه‌ای در بر نداشت.گرچه  قانون جامع حمایت از معلولین از طرف مجلس شورای اسلامی تصویب و در سال ۱۳۹۷ به دولت مربوطه ابلاغ شد ولی تعداد زیادی از مواد و  تبصره‌های مهم این قانون تاکنون اجرایی نشده  و برخی به علت عدم اعتبار یا به علت عدم پیگیری  اقدامی روی آنها صورت نگرفته است.حدود ۲۵۰۰ مجوزمرکز(مثبت زندگی) صادر شد که (منفی زندگی )‌باید نام گیرند.

وی با اشاره به این موضوع که تا حدود ۲۰ سال بعد از پیروزی انقلاب مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی در حد توان هر چند  محدود به مشکلات معلولین می‌پرداختند گفت:  ولی متأسفانه  بعد از حذف شدن چارت مراکز، حدود دو یا سه سال قبل سازمان بهزیستی کشوربه حدود 2500 مرکز تحت عنوان مراکز( مثبت زندگی) به صورت خصوصی مجوز داد و پرونده‌های معلولین ضعیف تر را که مستمری بگیر بودند به آنها واگذار کرد که در هر منطقه کل معلولین باید به نزدیکترین مرکز مراجعه کنند که این مراکز‌ها فاقد کارشناس برای معلولین مختلف هستند.

مدیرعامل جامعۀ نابینایان گفت: در گذشته نابینایان تجهیزاتی مانند عصا- ماشین تایپ - ساعت مخصوص و غیره را به راحتی دریافت می‌کردند که اکنون  این ملزومات مانند عصا با چندین مراجعه و نامه‌نگاری  نامرغوب است و از  ماشین تایپ-  پرکینز... خبری نیست.

نیک زاد ادامه داد:یکی از اقدامات غیر فرهنگی دیگر این بود که کتابخانه نابینایان که زیر نظر سازمان بهزیستی در مجتمع توانبخشی شهدای هفتم تیر پابرجا بود به دلیل  حذف چارت، تعطیل شد و نابینایان از نعمت مطالعه هم محروم شدند. 

ناوگان اتوبوس‌ها می‌بایست به سیستم گویا برای ایستگاه مجهز شوند

وی با اشاره به این موضوع که شهرداری با نصب موانع فلزی در پیاده‌رو‌ها و با صرف هزینه‌های زیاد نه تنها زیبایی شهر را مخدوش نموده بلکه عبور و مرور معلولین جسمی و حرکتی و نابینایان را نا امن کرده، در صورتی که برای جلوگیری از پارک اتومبیل در پیاده‌رو‌ها پلیس می‌تواند با رویکرد دیگری عمل کند، وی افزود: در قانون حمایت از معلولان ذکرشده، پایانه‌ها و ایستگاه‌های عمومی برای معلولین می‌بایست مناسب‌سازی شوند، حداقل می‌دانیم در اصفهان تعدادی از ایستگاه‌های اتوبوس مناسب‌سازی نشده و همین امر باعث شد که چند سال قبل ما همکارمان را به نام جواد ایزدی نابینا که در اثر نامناسب بودن ایستگاه، از اتوبوس سقوط و فوت نمود از دست بدهیم یا معلمی که در تهران در ایستگاه مترو به درون خط ریل مترو سقوط کرد و فوت نمود.

 نیک زاد گفت: یکی از کارهای خوبی که می‌توانند برای نابینایان در راستای مناسب سازی ناوگان عمومی انجام دهند این است که اتوبوس‌های شهری مانند مترو برای اعلام ایستگاه‌ها به صورت گویا مجهز شوند. همچنین ما امیدواریم که با توجه به مشکلات معلولین، خدمات پزشکی مانند فیزیوتراپی رایگان شود ما هزینه کافی برای کمک‌های درمانی یا تأمین اعتبار به اندازۀ کافی نداریم. در بعضی جاها پرداخت حق پرستاری یا گرفتن مددکار برای افراد دو معلولیتی در قانون اجرا نمی‌شود. به عنوان مثال خانم پویا کاظمی نابینا و جسمی حرکتی به بهانه اینکه در آزمون( وسع خانواده) آنها را بالا دانستند با توجه به اینکه صرفاً پدرشان یک حقوق بازنشستگی می‌گیرد مورد حمایت قرار نگرفت.

با واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی معلولان از دریافت خدمات محروم شدند

مدیرعامل جامعه نابینایان استان اصفهان اظهار کرد:از دریافت خدمات ورزشی  ما محروم مانده ایم و به علت واگذاری استخر ها و سالن های ورزشی از طرف شهرداری و تربیت بدنی به بخش خصوصی رایگان شدن این خدمات برای نابینایان و معلولین  ممکن نیست.

نیک زاد افزود: همچنین خدماتی که مربوط به اشتغال می باشد با توجه به ماده ۱۱ قانون واگذاری خدمات از جمله اپراتوری تلفن به شرکت‌های خصوصی واگذاری اپراتوری تلفن به معلولین بینایی عمل نمی گردد.

 وی گفت: دولت موظف است که کارگاه‌های معلولین بینایی را در رابطه با اشتغال حمایت کند اما متاسفانه در این زمینه هم مساعد مساعدتی انجام نمی‌شود .

وی بیان داشت:در رابطه با مسکن برای معلولین قوانینی وضع شده که ما اطلاع کامل و جامعی از آن نداریم اما امیدواریم که بهزیستی اطلاع‌رسانی کند. در خصوص فعالیت‌های فرهنگی مسئولیت‌هایی که مربوط به فرهنگ‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی است ما اطلاع کاملی نداریم. ما امیدواریم که سازمان فنی‌حرفه‌ای بنا به ماده ۱۴ قانون جامع حمایت از معلولین آموزش‌های لازم را به معلولین ارائه و رشته‌های مورد نیاز مورد نیاز را با هماهنگی و در اختیار گرفتن مربیان کارشناس افزایش دهد تا مجتمع هفتم تیر  و مجتمع فاطمه (زهرا س)را از حالت رکود خارج کند. ما  نیز با همۀ توان آمادگی داریم که با سازمان فنی‌حرفه ای، بهزیستی در خصوص مشاوره و کارهایی که می‌توانیم جهت آموزش معلولین انجام دهیم همکاری کنیم.

سازمان فنی‌حرفه‌ای در راستای مهارت‌آموزی به نابینایان وارد عمل شود

نیک زاد بیان داشت: لاس‌هایی مانند آموزش رایانه، جهت یابی اپراتورتلفن، تایپ بینایی، مهارت‌های روزانه، آشپزی، بریل‌آموزی، آموزش زبان، مداحی، سخنرانی حرفه‌ای و... که البته اگر از افراد صاحب نظر نظرخواهی شود کلاس‌های دیگری نیز جهت آموزش به این لیست اضافه می‌گردد می‌تواند در ایجاد امید و نشاط اجتماعی به این عزیزان کمک شایانی کند.

مدیرعامل جامعه اسلامی نابینایان استان اصفهان در پایان سخنان خود گفت: همانطور که دولت مراکز اقتصادی و کارخانه‌های تعطیل شده را به چرخۀ تولید باز می‌گرداند، ما نیز امیدواریم در دولت جدید این مجتمع‌ها که نقش حیاتی در زندگی نابینایان دارند دوباره فعال شوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه