English

شهردار بندر سیریک خبر داد؛

نقش آفرینی فعالان سیریک در هندسه دیپلماسی شهری

شهردار بندر سیریک از برگزاری رویداد ِتعاملی و مشارکتی مردم‌شهرِ بندرِ سیریک در قالب مجموعه رویدادهای هفته نوآوری اجتماعی «شهر بندرسیریک» همزمان با روز جهانی شهرسازی خبر داد

نقش آفرینی فعالان سیریک در هندسه دیپلماسی شهری

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، مجید زرهی زاده شهردار بندر سیریک در حاشیه ی برگزاری مجموعه رویدادهای هفته نوآوری اجتماعی سیریک به مناسبت روز جهانی شهرسازی، اظهار داشت: توسعه پایدار منطقه تمدن ساحلی مکران زمین از اولویت های سالیان اخیر مقامات ارشد کشور و برنامه ریزان توسعه در سطح ملی با رویکردهای منطقه‌ای و بین‌المللی(کشورهای حوزه دریای عمان و اقیانوس هند) بوده است؛ به تبع آن شهر بندر سیریک دارای اهمیت ویژه ای به لحاظ مدیریت شهری و رونق بخشی به معیشت و رفاه زیستی ساحل نشینان است.

وی از شهر بندر سیریک واقع در انتهای خط الراس تنگه هرمز به عنوان دالان ارتباطی و راهگذر تعامل چندجانبه بین جغرافیای خلیج فارس، سواحل عمان و منطقه تمدنی مکران سخن به میان آورد و افزود: این شهر ساحلی به دلیل فاصله کمتر از ۶۰ کیلومتری تا جزایر کشور عمان، در پروژه های راهبردی دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی شهری بین ایران و عمان نقش آفرینی موثر و‌ کارآمدی داشته باشد.

زرهی زاده با اشاره به اینکه شهر سیریک یکی از قطب های مهم این پهنه ی جغرافیایی است، گفت: حرکت کُند، ناهماهنگی ها سبب تاخیر و تعویق در اجرای برنامه  شده بود.

وی تصریح کرد: رویداد مردم‌شهر بندر سیریک در راستای ایجاد زیست بوم نوآوری اجتماعی با کمک شهروندان خلاق توسط استودیو نوآوری شهری شتاب دهنده ماموت (MUIS) و با حمایت شهرداری و شورای اسلامی از ۱۵ آبان‌ماه آغاز و شامگاه جمعه ۲۰ آبان‌ماه به کار خود پایان داد.

شهردار بندر سیریک خاطرنشان کرد: مجموعه رویدادهای هفته نوآوری اجتماعی در این شهر ساحلی مورد استقبال گسترده و چشمگیر مردم، نخبگان و فعالان اقتصادی و کنشگران فرهنگی و اجتماعی سیریک قرار  گرفت؛ این رویدادها در دو بخش کارگاه های آنلاین و برنامه های حضوری برگزار شد.

وی در ادامه گفت: ایده اولیه این رویداد استارتاپی با ایجاد تشکیلات تحقیق و توسعه( R&D) در ساختار شهرداری سیریک از اوایل مهرماه مطرح و پس از تصویب در شورای اسلامی شهر، سازوکارهای اجرایی آن توسط تیم مشاوران دانشگاهی مدیریت شهری سیریک طراحی و برنامه ریزی شده بود.

به گفته شهردار بندر سیریک، در این مدل از باز برنامه ریزی، ایده های نوآورانه کنشگران حوزه مدیریت شهری و شهروندی به منظور شتاب‌دهی به پیشرفت جامعه‌ی محلی و منطقه‌ای با شیوه های علمی گردآوری شده، بر اساس اولویت بندی نیازها این ایده ها جهت حل مسأله چالش های فناورانه در قالب تدوین بسته های سرمایه گذاری سوق هدایت خواهد شد؛ موضوع اصلی این اقدام جلب مشارکت جامعه شهروندی برای خلق و توسعه کسب و کارهای پایدار است. 

این مقام مسئول استفاده از دانش بومی، فرآوری استعدادها و ظرفیت های محلی، کشف شبکه مسائل شهری و در نهایت طراحی مشارکتی راه حل های اجرایی و تحقق پذیر به همراه نظارت بر اجرای بهینه برنامه و ایده ها از موضوعات مهم مورد نظر در پیاده سازی پلتفرم مردم‌شهر بندر سیریک برشمرد.

زرهی زاده تصریح کرد: در تجربه های موفق جهانی برای دستیابی به پیشرفت و توسعه پایدار در حکمرانی محلی داشتن نگاه درست به وضع موجود با نگاهی آینده پژوهانه از طریق تدوین شبکه مسائل، الویت بندی و استخراج یک چارچوب کاربردی در قالب «برنامه اقدام» مبتنی بر سرمایه اجتماعی و راه اندازی پویش مردمی با استفاده از ظرفیت های مشارکتی به عنوان ارکان مهم مدیریت و راهبری موفق شهرها و روستاها محسوب می شود.

وی همچنین خلق بسته های سرمایه  گذاری با هدف بسترسازی جهت نیل به پیشرفت محلی، ایجاد درآمدهای پایدار و پایبندی به پیوست های اجتماعی و فرهنگی و مدل های صحیح حفظ منابع را به عنوان اهداف کلیدی مجموعه رویدادهای نوآوری اجتماعی و پلتفرم مردمشهر بندری سیریک اعلام کرد.

شهردار بندر سیریک در پایان گفت: طی دو روز نخست مجموعه رویدادهای هفته نوآوری اجتماعی شهر بندر سیریک( ۱۵ و ۱۶ آبان ماه)، در مجموع ۱۲ عنوان کارگاه آموزشی آنلاین با با محوریت موضوعاتی همچون توسعه پایدار جوامع محلی، برندینگ شهری، نوآوری اجتماعی، بازطراحی راه حل برای پیشرفت، توسعه استارتاپ ها و کسب و کارهای محلی، گردآوری تاریخ شفاهی بندر سیریک، نوآوری در تجاری سازی ایده های فرهنگی و اقتصادی با ارایه مباحث علمی کاربردی توسط متخصصان و صاحب نظران استانی و ملی برگزار شد که چنین کارگاه های آموزشی در فرایند گفتمان سازی، رسیدن به یک زبان مشترک بین مردم و مدیران شهری در زمینه حل مسأله خلاق چالش ها و ایجاد سرمایه اجتماعی برای شهرداری، نقش موثری دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه