English

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد عنوان کرد؛

ورود به حوزه بهره وری با تغییر ساختار بودجه و نظام مالیاتی

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با تاکید بر اینکه کشور نیاز به تغییر رویکرد دارد تا بهره وری منفی را افزایش دهد، گفت: اقتصاد ما در حوزه بهره وری رشد خوبی نداشته است، ورود به حوزه بهره وری با تغییر ساختار بودجه و نظام مالیاتی در دستور کار است.

ورود به حوزه بهره وری با تغییر ساختار بودجه و نظام مالیاتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج یزد، جعفر رحمانی شمسی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در نشست خبری عنوان کرد: آمارگیری از ضروریات رصد پیشرفت برنامه ها است  و سالانه طرح های مختلفی در معاونت آمار و اطلاعات انجام می شود.

وی در ادامه به انواع طرح هایی که در طول سال توسط معاونت‌ آمار و اطلاعات انجام می شود، اشاره کرد و افزود: طرح آمارگیری از نیروی کار که از سال ۸۴ با تعریف سازمان جهانی کار محاسبه می شود نرخ بیکاری، نرخ مشارکت و نسبت اشتغال را به عنوان مهمترین شاخص های حوزه اشتغال بررسی می کند.

رحمانی گفت: در آخرین نتایج طرح تابستان ۱۴۰۱ که توسط مرکز آمار ایران منتشر شد نرخ بیکاری ۷.۷ است و کاهش قابل قبولی را نسبت به سال گذشته و حتی بهار ۱۴۰۱ نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه تعداد شغل از متقاضیان کار در استان یزد بیشتر است، بیان کرد: طبق آمار اشتغال بهار ۱۴۰۱ نرخ بیکاری مردان ۵.۷ و نرخ بیکاری زنان استان یزد ۲۲ درصد ضمن اینکه در همه دوران نرخ بیکاری استان یزد تک رقمی بوده و جزو استان‌هایی هستیم که

ساختار بیکاری ما را زنان تحصیلکرده تشکیل داده اند.

رحمانی گفت: نرخ بیکاری پایین برای استان یزد نگرانی هایی را هم ایجاد می کند چرا که استان یزد هنوز مسیر توسعه صنعتی و معدنی دارد و نیروی کار بومی برای ورود به این شغل ها نداریم و باید شاهد مهاجر پذیری باشیم ولی با توجه به سند آمایش شغل هایی که به تازگی ایجاد خواهد شد در حوزه فناوری خواهد بود.

وی در ادامه به طرح هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی به عنوان طرح دیگر آمارگیری اشاره کرد و افزود: این طرح برای هزینه و درآمد و رفاه خانوار و محاسبه ضریب جینی مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد گفت: طرح شاخص قیمت شهری و روستایی طرح مهم دیگر در معاونت آمار  است که به دنبال محاسبه تورم می باشد.

رحمانی توضیح داد: شاخص قیمت در کشور ۵۲۵ و در استان یزد ۵۳۰  محاسبه شده است و این نشان می دهد یزد از ۱۸ استان کشور ارزان‌تر است براین اساس آخرین نرخ تورم سالانه استان یزد که در شهریور ماه ۱۴۰۱  اعلام شد ۴۴.۹ می باشد که این عدد در کشور ۴۲.۱ است.

وی با اعلام اینکه استان یزد کمترین نرخ های تورم روستایی را دارد، گفت: نرخ تورم روستایی در کشور ۴۵.۳ و در استان یزد ۴۲.۴ است.

رحمانی با اشاره به اینکه هر سال بالغ بر ۳۵ طرح آماری انجام‌ می‌شود، افزود: طرح دیگری که اجرا می شود آمارگیری از معادن و صنایع است که تمام صنایع و معادن استان شمارش می شوند و حتی ارزش افزوده، اشتغال و میزان مصرف سوخت آنها محاسبه می شود همچنین کارگاه های تولیدی بالای ۱۰ نفر نیز پایش می شوند ضمن اینکه طرح های آماری کشاورزی نیز اجرایی می شوند.

وی با بیان اینکه در آمارگیری ها در حال تغییر رویکرد نظام آماری از سنتی به ثبتی مبنا هستیم، توضیح داد: مرکز آمار ایران در نظر دارد سرشماری را از سال ۱۴۰۵ به شکل ثبتی مبنا یعنی بر پایه اطلاعات موجود بانک های آماری کشور انجام دهد هرچند عدم تکمیل و شفافیت در برخی بانک های اطلاعاتی‌ همچون املاک‌ مشکلات پیش روی این نظام سرشماری هستند.

وی از  مشکلات سرشماری سنتی به به کارگیری تیم های آماری بزرگ با چندین هزار نفر نیروی انسانی در ۲۵ روز فعالیت برای آمارگیری اشاره کرد و اظهارداشت: لازمه توسعه نظام آماری وجود بانک های اطلاعاتی کامل و به روز همچنین امکان اشتراک گذاری آمار است.

رحمانی با اشاره به اینکه سه سند بالادستی اعم از سیاست های کلی برنامه هفتم، سند آمایش ملی و استانی که مسیر توسعه را نشان می دهد و در نهایت سند تحولی دولت سیزدهم تعریف شده است، گفت: بخشنامه بودجه ۱۴۰۲ دارای سه شعار ثبات رشد اقتصادی، عدالت محوری و کارآمد سازی نظام حکمرانی است و سیاست های ۲۶ گانه برنامه هفتم توسعه که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده و در اولین بند آن بر رشد اقتصادی ۸درصد بر اساس بهره وری و سرمایه گذاری تاکید شده و این در حالی است که رشد اقتصادی ۱ درصد و بهره وری منفی را تا کنون در کشور تجربه کردیم.

وی افزود: رشد اقتصادی دنیا هم اکنون ۴ درصد است و به علت جنگ اکراین ۱ درصد کاهش داشته است.

سرمایه‌گذاری ۲۸ هزار میلیاردی استان یزد در سال گذشته

رحمانی با بیان اینکه یزد دومین استان متعادل در درآمد است، افزود: سال گذشته ۲۸ هزار میلیارد تومان در استان سرمایه‌گذاری شده است.

وی با تاکید بر اینکه کشور نیاز به تغییر  رویکرد دارد تا بهره وری منفی را افزایش دهد، گفت: مصرف ایران در حوزه انرژی بالاتر از استاندارد جهانی است و این با بهره وری مغایر است و اقتصاد ما در حوزه بهره وری رشد خوبی نداشته است.

رحمانی در این نشست خبری گفت: فعالیت هایی که برای قدم گذاشتن در حوزه بهره وری انرژی پیش بینی شده است شامل تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، تغییر ساختار بودجه، نظام مالیاتی و الگوی کشت، صرفه جویی ۵ درصد آب‌ در حوزه کشاورزی، بازچرخانی آب در صنایع است.

تحول، رویکرد اصلی سیاست های کلی برنامه هفتم

رحمانی با اشاره به اینکه رویکرد اصلی سیاست های کلی برنامه هفتم، تحول است، بیان کرد: مسیر پیش رو با رشد ۱ درصد امکان‌پذیر نخواهد بود بر همین اساس دانش بنیان شدن، تحکیم بنیاد خانواده و اثر بخشی رسانه جزو موارد مهم در برنامه هفتم توسعه هستند.

وی با اشاره به برنامه چهار ساله تحقق رشد اقتصادی ۸.۳ برای استان یزد، گفت: با توجه به اینکه رشد اقتصادی استان یزد همواره بالاتر از میانگین کشوری بوده است این مهم دست‌یافتنی است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه