English

فرصت سرمایه‌گذاری در نصف جهان؛

۸ بنای تاریخی اصفهان به مزایده گذاشته می‌شود

تعدادی از بناهای تاریخی استان اصفهان به‌عنوان یکی از استان‌های پر جاذبه گردشگری و میراثی کشور توسط صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی به مزایده گذاشته می‌شود.

۸ بنای تاریخی اصفهان به مزایده گذاشته می‌شود

به‌گزارش خبرگزاری موج اصفهان، در روزهای پیش‌رو ۸ بنای تاریخی استان اصفهان از طریق صندوق توسعه و احیا به‌منظور واگذاری به بخش خصوصی به مزایده گذاشته می‌شود.

«مجموعه خانه فاطمی» به نشانی اصفهان، شهرستان نائین، محله نوآباد، میدان شریعتی، جنب مسجد خواجه نائین بنایی تاریخی با شماره ثبت ملی ۴۷۰۲ و تحت مالکیت میراث فرهنگی قرار دارد. عرصه این بنای سه طبقه ۳۲۷۰ متر مربع و اعیان آن ۲۲۵۰ متر مربع است. براساس کاربری مصوب طبق کمیته تشخیص نفایس، کاربری مورد نظر آن فرهنگی، اقامتی و پذیرایی در نظر گرفته شده است.

«خانه منعمیان» واقع در خیابان چهارباغ پائین، حدفاصل میدان شهدا و چهارراه تختی، کوچه پردیس، بنایی قاجاری است که در فهرست آثار ملی ثبت شده و تحت مالکیت اداره کل میراث‌فرهنگی قرار دارد. عرصه این مجموعه حدود ۳۹۵ متر مربع، اعیان آن حدود ۲۴۵ متر مربع و تعداد طبقات آن دو طبقه است و حریم آن هنوز تعیین نشده است. این بنا در گذشته کاربری مسکونی داشته و امروز دارای کاربری مصوب صندوق خانه خلاق (با تاکید بر صنایع دستی و فرش دستباف) است.

«خانه شیبانی» واقع در شهر کاشان خانه‌ای تاریخی متعلق به دوران قاجار و دارای بافت تاریخی و سکونتی و مذهبی در اطراف خود است. عرصه این بنای دو طبقه ۴۷۰ متر مربع و اعیان آن ۵۶۰ متر مربع است که مجوز واگذاری آن توسط مقام عالی وزارت در در سال ۹۶ صادر شده است. کاربری مصوب آن طبق کمیته تشخیص نفایس خانه خلاق (با تاکید بر صنایع‌دستی و فرش دستباف) ارزیابی شده که قسمتی از عرصه اصلی بنا در خیابان کشی‌های دوره پهلوی قسمتی از بین رفته است.

«خانه اخباری» به نشانی کاشان، خیابان غیاث‌الدین جمشید کاشانی،کوچه جنب تکیه سر سنگ خانه اخباری یک بنای متعلق به دوره صفوی در فهرست آثار ملی ثبت شده و تحت مالکیت اداره کل میراث‌فرهنگی قرار دارد. عرصه این بنای دو طبقه حدود ۱۳۰۰ متر مربع و اعیان آن حدود ۹۵۰ مترمربع و تعداد طبقات آن ۲ طبقه است. خانه اخباری با کاربری مصوب فرهنگی هنری، اقامتی، پذیرایی است و تعدادی از فضا های طبقه فوقانی ضلع جنوبی آن تخریب و بخش‌های دیگر به شدت فرسوده و در حالت تخریب هستند.

«خانه حکیم باشی» میراث قاجاری در خیابان فاضل نراقی کاشان و با فاصله کمی از مسجد آقابزرگ واقع شده است و بنای ثبت ملی و تحت مالکیت میراث‌فرهنگی است. عرصه این بنای سه طبقه حدود ۲۶۵۰ مترمربع و اعیان آن نیز حدود ۱۸۰۰ مترمربع است که کاربری فرهنگی هنری، اقامتی، پذیرایی- طب سنتی خواهد داشت.

«کاوانسرای ظفرقند» متعلق به دوره صفوی به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کاروانسرای بین‌راهی به جا مانده در منطقه در روستای ظفرقند است که به شماره ثبت ۱۲۲۳۶ در فهرست آثار ملی قرار دارد. این بنا ۲۸۶۰ مترمربع عرصه و ۲۱۰۰ متر مربع اعیان دارد و کاربری امروزی تعریف شده برای این بنا نیز فرهنگی، اقامتی، پذیرایی(مجتمع گردشگری بین راهی ) است.

«کاروانسرای بقم» واقع در استان اصفهان متعلق به دوره قاجاری است. عرصه آن ۴۳۰ متر مربع و اعیان آن ۳۴۵ متر مربع است. این بنای دو طبقه که در گذشته کاربری مسکونی داشته است، امروزه کاربری فرهنگی، اقامتی پذیرایی (مجتمع گردشگری بین راهی) دارد.

«خانه یدالهی» به‌عنوان یک اثر تاریخی متعلق به دوران قاجار در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. این بنای ارزشمند تاریخی در مجاورت خانه تاریخی طالب قرار دارد که در گذشته تخریب و نوسازی شده است

گفتنی است؛ قرار است در روز‌های آینده این ۸ بنای تاریخی در استان اصفهان از طریق صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از بنا‌های تاریخی به منظور واگذاری به بخش خصوصی به مزایده گذاشته شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه