English

مدیر ارشد کرمانشاه پای درد دل هنرمندان نشست؛

برگزاری روزی از جنس دغدغه سینما در کرمانشاه

نور... صدا... تصویر ... حرکت.... جمعی که در سالن بیستون هتل پارسیان کرمانشاه دورهم جمع شده بودند، همگی باوجود تفاوت دید هنری، به یک دلیل آمده بودند؛ دغدغه‌ای به نام " سینما " در کرمانشاه.

برگزاری روزی از جنس دغدغه سینما در کرمانشاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، یکدیگر را که می‌دیدند، باهم خوش‌وبش می‌کردند، حرف می‌زدند و نگاهشان همچنان به پرده روبرویشان بود و حال گرامیداشت روز ملی سینما با نماد "روز مهر سینما " بهانه‌ای شده بود که به گفته رئیس انجمن سینمای کرمانشاه برای اولین بار استاندار کرمانشاه در جمعشان قرار بگیرد و آن‌ها از درد دل‌هایشان بگویند .

از حرف تا عمل به مصوبات سینمایی دیواری به نام برنامه‌وبودجه وجود دارد

کامران ملکی، رئیس انجمن سینمای کرمانشاه در این نشست هنری ضمن ابراز خرسندی از اینکه برای نخستین بار مدیریت ارشد استان از نزدیک در جمع اهالی سینمای کرمانشاه حضور یافته است، بزرگ‌ترین دغدغه امروز انجمن استان را عملی شدن وعده‌های دولتی در سفر رئیس امور سینمایی کشور به کرمانشاه عنوان کرد و افزود: واقعیت این است که خیلی‌ها درگذشته ارج نهاد به هنر سینما را به‌عنوان شعار بیان می‌کردند اما اینکه استاندار کرمانشاه برای اولین بار خودش از نزدیک در جمع هنرمندان این حوزه قرار بگیرد، جای بسی خوشحالی است.

وی ادامه داد: درست است چند ماه پیش در سفر رئیس امور سینمایی کشور به استان وعده‌ها و مصوبات خیلی خوبی برای پیشرفت و توسعه سینما در استان بر روی کاغذ آمد و خود شما جناب امیر مقدم، واقعاً قول‌های مساعدی برای کمک به این حوزه دادید ولی حدفاصل دستورات شما و مصوبات وزارتخانه‌ای تا سازمان برنامه بودجه سد بزرگی به نام کمبود بودجه وجود دارد که هرگاه برای پیگیری کار به آن‌ها مراجعه می‌کنیم به نحوی سخنان یکدیگر را متوجه نمی‌شویم و به همین خاطر از شما خواهش می‌کنیم که توجه ویژه‌ای برای عملیاتی شدن آن وعده‌ها به سینماگران کرمانشاهی داشته باشید.

خصوصی‌های سینمای کرمانشاه درد دلشان بیشتر بود

در ادامه تعدادی از فیلم‌سازان بخش خصوصی سینمای کرمانشاه بی‌تکلف و خیلی خودمانی از دردها و دغدغه‌هایشان به استاندار کرمانشاه گفتند؛ از اینکه بخش بزرگی از اتفاقات اخیر استان به نبود فضاهای شاد برای نوجوانان و جوانان.

نبود سینما، کمبود مراکز تفریحی، تئاتر، موسیقی و ... که جوانان بیکار ما بتوانند بخشی از اوقات فراغت خود و هیجاناتشان را آنجا تخلیه کنند و حال جامعه فیلم‌ساز کرمانشاه هم اگر بخواهد اقدامی فرهنگی و ساخت فیلم را انجام دهد، در بروکراسی‌های پر پیچ‌وخم مجوز دادن‌ها گیر خواهد کرد و لاجرم سرخورده فکر کار قانونی را باید از سر بیرون کند.

در اکثر قریب به‌اتفاق این درد دل‌ها درخواست بودجه و تأمین امنیت مالی برای انجام کار بود که در سالن و یا پشت تریبون به گوش می‌رسید و استاندار با نکته برداری فقط گوش می‌داد.

2 میلیون کرمانشاهی فقط چهار سینما دارند

سخنران بعدی رئیس حوزه هنری کرمانشاه بود که با اشاره به وجود تنها چهار سینما در استان کرمانشاه، تأکید کرد: این استان با دو میلیون نفر جمعیت نیازمند ساخت سینماهای بیشتری است و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال کلنگ پردیس سینمایی "پیروزی" را زمین بزنیم.

افشین آزادی در جشن "مهر سینما" ، با اشاره به وجود چهار سینما در سطح استان گفت: متأسفانه کرمانشاه علی‌رغم جمعیت دومیلیون‌نفری خود تنها چهار سینما دارد که آن‌ها هم از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

وی افزود: این تعداد سینما در کرمانشاه که به‌عنوان قطب غرب کشور شناخته می‌شود در حالی است که بر اساس استانداردها باید به ازای هر 10 هزار نفر یک سالن سینمایی داشته باشیم و این یعنی باید ده‌ها سینمای دیگر در کرمانشاه ساخته شود.

آزادی گفت: متأسفانه از مجموع سینماهای کشور 80 درصد آن‌ها در تهران و 15 درصد دیگر در چهار استان برخوردار متمرکزشده است و سهم 26 استان دیگر کشور از این تعداد تنها پنج درصد است.

وی با اشاره به نیاز کرمانشاه به ساخت سینماهای بیشتر، از پیگیری شروع ساخت پردیس سینمایی "پیروزی" تا پایان سال خبر داد و افزود: اگر قدری در این زمینه حمایت شویم و ردیف بودجه برای ساخت این سینما اختصاص داده شود، می‌توانیم با مشارکت بخش خصوصی تا پایان سال این مجموعه فرهنگی را کلنگ زنی کنیم.

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه بابیان اینکه در سایر کلان‌شهرها، شهرداری‌ها و شوراهای شهر نقش فعالی در ساخت سینما دارند، گفت: در کرمانشاه حداقل انتظار ما این است که شهرداری در این زمینه نگاه درآمدی نداشته و کمک کند تا هرچه سریع‌تر سینما پیروزی کلنگ زنی شود.

آزادی اشاره‌ای هم به درآمدهای سینماهای استان در سال جاری داشت و افزود: امسال تاکنون بیش از دو میلیارد و 350 میلیون تومان بلیت در سینماهای استان فروخته‌شده است.

تقویت "فیلم و سینما" می‌تواند نقش مؤثری در ایجاد اشتغال داشته باشد

کامران رضایی رئیس انجمن سینمای جوان استان کرمانشاه نیز در این مراسم با تأکید بر لزوم حمایت هرچه بیشتر از سینما و سینماگران گفت: در حال حاضر صنعت فیلم‌سازی و انیمیشن نقش مؤثری در ایجاد اشتغال دارد و شاید اشتغال‌زایی که در این حوزه شاهد آن هستیم و تقریباً در کمتر آماری مشاهده می‌شود به‌مراتب از اشتغال‌زایی سوله‌های صنعتی که با صرف میلیاردها تومان اعتبار احداث می‌شود، بیشتر باشد.

وی افزود: در همین راستا می‌طلبد که در بحث اشتغال و توزیع اعتبارات آن تجدیدنظر شده و به فعالیت‌های فرهنگی با دید بازتری نگاه شود.

وی در ادامه به مصوبات سفر رئیس سازمان سینمایی کشور به استان اشاره کرد و با تأکید بر لزوم اجرای این مصوبات گفت: بخشی از این مصوبات شامل کمک به تجهیز دفاتر سینمای جوان، کمک به تجهیز سینما آزادی، حمایت از تولید مستند در استان و کمک به تجهیز سه سالن سینما در اسلام آبادغرب است.

وی افزود: همچنین در این سفر مصوب شد که یک فیلم سینمایی با اولویت استان ساخته شود که امیدواریم این مصوبه نیز هرچه زودتر اجرایی شود.

باید از "زبانِ هنر" برای جهاد تبیین استفاده شود

استاندار کرمانشاه با تأکید بر لزوم ایجاد شادی و نشاط در جامعه گفت: معتقدیم در کنار برنامه‌های هنری و فرهنگی و ورزشی، آنچه شادی و نشاط در کرمانشاه ایجاد می‌کند، ایجاد اشتغال است.

بهمن امیری مقدم با تأکید بر لزوم جهاد تبیین گفت: زبان هنر بهتر از هر چیزی می‌تواند در تبیین واقعیت‌های جمهوری اسلامی کارساز باشد و بهتر از همه می‌تواند پیام انقلاب اسلامی را به نسل‌های آینده منتقل کند.

وی با اشاره به توجه جدی دولت سیزدهم به حوزه فرهنگ و هنر گفت: متأسفانه مردم طی سال‌های گذشته با سینما بیگانه شده‌اند و ما باید این ارتباط را برقرار کرده و مردم را با سینما آشتی دهیم.

امیری مقدم گفت: جامعه ما به شادی و نشاط نیاز دارد و یکی از تفریحات سالم و درعین‌حال ارزان‌قیمت همین سینما است که باید آن را توسعه داده و مردم را به سینما رفتن ترغیب کنیم.

استاندار کرمانشاه گفت: همچنین از راه‌های دیگر شادی و نشاط در جامعه برگزاری مسابقات و جشنواره‌های مختلف در سطح استان است که در این زمینه هم پیگیر هستیم و قرار است برخی مسابقات ورزشی در استان برگزار شود.

امیری مقدم بر زیباسازی شهر هم به‌عنوان عامل دیگر ایجاد نشاط در جامعه تأکید کرد و افزود: اگر محیط شهری ما زیبا باشد، روی نشاط عمومی بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: در کنار این‌ها ما معتقدیم آنچه شادی و نشاط واقعی در استان ایجاد می‌کند، ایجاد اشتغال است و در همین راستا قرارگاه اشتغال در استان آغاز به کارکرده است و به‌طور جد پیگیر هستیم تا بتوانیم آمار ایجاد اشتغال در استان را بالابرده و نرخ بیکاری را کاهش دهیم.

امیری مقدم گفت: اگر جوان شغل و درآمد داشته باشد می‌تواند تشکیل خانواده داده و نشاط هم به زندگی می‌آید و در همین راستا ما این مسئله را با جدیت دنبال می‌کنیم.

استاندار کرمانشاه با تأکید بر اینکه نمی‌توان مشکلات چندین ساله را یک شبه حل کرد، افزود: دولت سیزدهم در آغاز راه است و قطعاً نمی‌توان ظرف مدت کوتاه مشکلاتی که طی سال‌های گذشته انباشته شده را حل و رفع کرد، اما ما تمام عزم خود را جزم کرده‌ایم که تا حد توان گام مؤثری برای رفع مشکلات موجود برداریم.

وی افزود: برای حل مشکلات استان تنها همت دولت کافی نیست و هر که در این استان است باید بداند که سهمی در توسعه کرمانشاه دارد و باید به وظایف خود عمل کند، وگرنه کارها پیش نمی‌رود.

امیری مقدم خاطرنشان کرد: استان کرمانشاه به دلیل هشت سال دفاع مقدس عقب‌ماندگی‌های بسیاری نسبت به سایر استان‌های مرکزی دارد و برای همین همه باید تلاش مضاعف برای رفع مشکلات داشته و پای‌کار باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه