English

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

زبان فارسی عامل وحدت ملی ایرانیان و میراث مشترک همه فارسی زبانان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به همایش گرامیداشت استاد شهریار، گفت:زبان فارسی عامل مهم وحدت ملی ایرانیان و میراث مشترک همه فارسی زبانان است.

زبان فارسی عامل وحدت ملی ایرانیان و میراث مشترک همه فارسی زبانان است

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به همایش گرامیداشت استاد شهریار، با بیان اینکه زبان فارسی عامل مهم وحدت ملی ایرانیان و میراث مشترک همه فارسی زبانان است، گفت: تاریخ این کهن‌دیار از پندها، آموزه‌ها و لطایفی نهفته در نهاد این زبان فاخر سرشار گشته که در سالیان متمادی کام دوستداران فرهنگ و حکمت را شیرین و دلنشین ساخته است.

در این پیام که توسط سیدقاسم ناظمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد آمده است:

"دلم جواب بلی می‌دهد صلای تو را

صلا بزن که به جان می‌خرم بلای تو را

زبان فارسی عامل مهم وحدت ملی ایرانیان و میراث مشترک همه فارسی زبانان است و تاریخ این کهن‌دیار از پندها، آموزه‌ها و لطایفی نهفته در نهاد این زبان فاخر سرشار گشته که در سالیان متمادی کام دوستداران فرهنگ و حکمت را شیرین و دلنشین ساخته است.

از این رو حفظ، تقویت و گسترش این زبان تمدن‌آفرین، وظیفه‌ای ضروری و ارزشمند برای پاسداری از استقلال و کیان سرزمین‌ و ملت‌مان به شمار می‌رود.

هویت فردی و اجتماعی هر یک از ما در گرو زبان فارسی است که همچون منشوری اساس فرهنگی تمامی ایرانیان را شکل می‌دهد و باید پاسداشت و پیشبرد این گنجینه‌ی دیرپا به دور از هر گونه تنگ‌نظری و نگاه باستان‌گرایانه، قومی و نژادی دنبال شود.

در این میان نام ایران پیوسته با شعر، ادب و فرهنگ همراه و همزاد بوده و مردم این مرز و بوم در طول تاریخ و ادوار دیرین و کهن،‌ همواره با نظم و نثر پیوند داشته‌اند و مرد و زن، کوچک و بزرگ،‌ برنا و پیر و عالم و عامی، جان و دل خود را صفا و جلا می‌بخشیده‌اند و شعر در واقع در متن زندگی مردم ساری و جاری بوده است.

شاعر برجسته معاصر، استاد سیدمحمدحسین بهجت‌تبریزی معروف به شهریار ، در گستره تاریخ ادبیات ایران جایگاه ممتازی دارد. آنچه شهریاری بلامنازع و صفت بی‌همتای او را بر اریکه‌ی شعر معاصر مسلم می‌کند و راز بزرگ شهرت و محبوبیتش، شاهکارهای ادبی او و تسلط و تبحرش بر هر دو زبان فارسی و آذری است.

شعر شهریار روشن‌ضمیر، روایت دغدغه‌های بشری فارغ از تعلق زمان و مکان و تجلی مکاشفات و دریافت‌های عمیق این شاعر عارف و جواهرکلام است که در کنار مردم باصفا و وفادار زیسته و از زبان آنان داد سخن داده است.

اینک بر ماست تا با همتی بلند، ستارگان درخشان آسمان شعر و ادب این سرزمین عظیم را بیش از پیش پاس بداریم و عقد ثریا را بر نظم شاعرانی چون شهریار شیرین سخن که غزل گفته و دُر سفته‌اند بیافشانیم.

ضمن گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت است سیدمحمدحسین شهریار بر خود لازم می‌دانم که از مردمان قهرمان، نیکومرام و دین‌مدار آذربایجان و بویژه تبریز صمیمانه سپاسگزاری نمایم که این روزهای میزبان آیین گرامیداشت شعر و ادب فارسی و بزرگداشت منزلت عرفان و معنویت شهریار هستند و دست متولیان و دست‌اندرکاران برپایی این همایش خجسته را به گرمی بفشارم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه