English

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی:

۵۲ درصد از ظرفیت صنعت آذربایجان شرقی خالی است/ نرخ تورم استان بالاتر از متوسط کشوری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: حدود ۵۲ درصد ظرفیت خالی در صنعت استان وجود دارد که اگر وارد عرصه شوند در جذب سرمایه گذاری می‌توانند بسیار موثر باشند.

 ۵۲ درصد از ظرفیت صنعت آذربایجان شرقی خالی است/ نرخ تورم استان بالاتر از متوسط کشوری

به گزارش خبرگزاری موج آذربایجان شرقی، محمد فرشکاران رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی در دومین جلسه هماهنگی طرح شهید باقری و مجمع بسیج استان، اظهار کرد: قید محدودیت اعتبارات قطعی است ولی ثروت و توانایی‌های بالقوه فنی، اجرایی و انسانی در استان هم فراوان است.

وی افزود: سهم جمعیتی استان ۴.۶ درصد اما سرانه درآمدی و GDP استان چیزی حدود ۳.۲۵ درصد از GDP کل کشور است.

وی یادآور شد: در بخش خدمات فقط حدود ۵۳ درصد ارزش افزوده، در کشاورزی ۷.۶ درصد، در معدن ۲.۰۲ درصد و در صنعت ۳۶.۴ درصد ارزش افزوده استان محقق شده و تقریبا از میانگین کشوری عقب هستیم؛ در واقع سرعت حرکت اقتصاد کشور نسبت به استان بیشتر است.

فرشکاران خاطرنشان کرد: در سپرده گذاری و تسهیلات بانکی دچار مشکل هستیم و آمار رسمی سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد ۵۳ درصد نرخ تسهیلات به سپرده در استان محقق می‌شود؛ در حالی که این رقم برای متوسط کشور حدود ۷۴ درصد است.

فرشکاران اعلام کرد: نرخ تورم استان بالاتر از متوسط کشور و از ۳.۵ تا ۵ درصد متغیر است؛ نرخ بهره وری استان نیز منفی بوده و نسبت به کشور وضعیت مناسبی ندارد؛ بیشترین نیروی کار استان در بخش کشاورزی فعالیت می‌کند، اما نرخ بازدهی این بخش بسیار پایین است.

وی با بیان این‌که حدود ۵۲ درصد ظرفیت خالی در صنعت استان وجود دارد که اگر وارد عرصه شوند در جذب سرمایه گذاری می‌توانند بسیار موثر باشند، اضافه کرد: ارزش افزوده‌ای که در استان ایجاد می‌شود و باید به خلق ثروت و درآمد در استان بی‌انجامد، بنا به دلایل مختلف از استان خارج می‌شود.

وی اذعان کرد: صحنه گردان و بازیگر اصلی حوزه اقتصاد و تولید بخش خصوصی است که باید فعالانه ورود یابد تا کریدور سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف ایجاد و برای تحرک GDP سرمایه گذاری‌های ثابت در استان تقویت شود. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی مدعی شد: اگر حرکت‌های منطقی انجام گیرد و بخش خصوصی فعال شود در سه سال آینده می‌توانیم نه تنها GDP استان را رشد دهیم؛ بلکه صاحب یک سری از تکنولوژی‌ها و پیشرفت‌ها در حوزه کشاورزی و صنعت می‌شویم.

 وی افزود: رشد اقتصادی هشت درصدی اتفاق نمی‌افتد مگر این‌که فعالان، آگاهان و متخصصان امر روی هدفگذاری‌های عملیاتی و برنامه ریزی شده متمرکز شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه