English

رؤیای خانه اولی های کرمانشاه در مسیر واقعیت

نهضت ملی مسکن پروژه‌ای برای خانه‌دار کردن مردم به‌ویژه اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه توسط دولت بود و قرار است بر اساس برنامه طی چهار سال که در استان کرمانشاه ساخت ۱۷ هزار و ۹۰۱ واحد در سال اول در این استان آغاز و به بهره‌برداری برسد.

رؤیای خانه اولی های کرمانشاه در مسیر واقعیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، این روز‌ها ازدواج جوانان به یکی از معضلات بزرگ جامعه بدل شده است. اوضاع بد اقتصادی باعث شده است که جوانان از ابتدایی‌ترین هزینه‌ها تا تهیه مسکن با مشکل روبه‌رو باشند.

در شرایط فعلی اگر از یک پسر با سنی بین ۲۵ تا ۳۰ سال سؤال شود که چرا از ازدواج فراری است؟ خرید مسکن را دیگر یک آرزوی دست‌نیافتنی دانسته و می‌گوید: «قیمت بالای تهیه مسکن چه به‌صورت رهن و چه اجاره بالاست» او در کل این موارد را عاملی برای دلسردی خود نسبت به ازدواج بیان می‌کند. همچنین بیکاری و عدم امنیت شغلی جوانان، باعث شده بیشتر از گذشته این پدیده‌ عاملی برای فشار در زندگی مشترک آن‌ها شوند.

دراین‌بین نهضت ملی مسکن پروژه‌ای برای خانه‌دار کردن مردم به‌ویژه اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه توسط دولت بود و قرار است بر اساس برنامه طی چهار سال اجرایی ‌شود، پروژه‌ای که استان کرمانشاه نیز از آن بهره‌مند شده و ساخت ۱۷ هزار و ۹۰۱ واحد در سال اول در این استان آغازشده است.

واقع امر این است که "داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آن‌ها که نیازمندترند به‌خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند."

متن بالا اصل ۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که حق هر فرد و خانواده ایرانی را در خصوص داشتن مسکن مطرح می‌کند که بر اساس این اصل، دولت‌ها موظف به تأمین آن شده‌اند"نکته مهمی که در خصوص ازدواج جوانان جزء مسائل مهم و بنیادی‌ترین چالش‌های هر جوان امروزی به شمار می‌رود و تا به‌صورت بنیادی مرتفع نگردد، قطعاً آمار افراد مجرد و همچنین سن ازدواج در ایران هرروز بالاتر خواهد رفت.

همان‌طور که بیان شد دولت وظیفه قانونی‌اش سالیان گذشته تحت عنوان مسکن مهر و در دولت سیزدهم با نام "نهضت ملی مسکن" قصد دارد که عملیاتی کند و این اوصاف باید این دغدغه مطرح گردد که این طرح تا چه حد می‌تواند جوابگوی نیاز واقعی جامعه باشد؟

طرح نهضت ملی مسکن بازار ۶۰ هزار میلیارد تومانی برای استان کرمانشاه فراهم می‌کند

"رئیس انجمن صنعت ساختمان استان کرمانشاه با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن یک فرصت طلایی برای رونق کسب ‌وکار در استان کرمانشاه است، گفت: طبق برآوردهای انجام‌شده، اجرای طرح نهضت ملی مسکن یک بازار ۶۰ هزار میلیارد تومانی برای استان کرمانشاه فراهم می‌کند.

آرش شادفر با اعلام اینکه ۳۰ درصد مشاغل استان در حوزه صنعت مسکن و ساخت‌وساز است، افزود: امروز برای اشتغال و رونق اقتصادی استان یک فرصت به نام نهضت ملی مسکن داریم و اگر درست از این فرصت استفاده کنیم ۶۰ هزار میلیارد تومان در بازار مسکن کرمانشاه و اشتغال استان ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه باید به فکر پویایی اقتصاد و اشتغال استان کرمانشاه باشیم و این با شعار دادن درست نمی‌شود، گفت: اگر بتوانیم از این فرصت نهضت ملی مسکن برای استان استفاده کنیم هم بحران مسکن کرمانشاه، هم اشتغال و بیکاری استان، هم بحث امنیت و هم امیدواری که امروزه بسیار موردنیاز جامعه ماست، درست می‌شود.

این کارشناس حوزه ساختمان‌سازی در ادامه با بیان اینکه در بحث نهضت ملی مسکن هدف اصلی خانه‌دار کردن اقشار ضعیف جامعه است، گفت: پس ابتدا باید نیاز مردم و توان آن‌ها که چه جور واحد مسکونی برای آن‌ها باید ساخته شود سنجیده شود سپس دست به ساخت‌وساز بزنیم، زیرا در برخی از پروژه‌های مسکن مهر متقاضیان از آن استقبال نکردند و همین‌طور مانده است.

شادفر در ادامه رنج تعریف خانه در طرح نهضت ملی مسکن را ۷۰ تا ۱۰۰ متر زیربنا اعلام کرد و افزود: امروز باید به جنبه فرهنگی این واحدها نیز توجه کنیم و واحدهای پروژه‌های نهضت ملی مسکن حتماً ۲ خوابه باشد."

حال سهم کرمانشاهی‌ها از نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم چقدر است؟

در پاسخ باید گفت که "بر اساس سهمیه‌بندی وزارت راه و شهرسازی قرار است طی چهار سال آینده ۱۱۶ هزار واحد مسکونی در استان کرمانشاه ساخته شود. عملیات اجرایی ۱۸ هزار و ۴۷۷ واحد آن روز ۲۴ بهمن‌ماه سال 1400 با رستم قاسمی، حضور وزیر راه و شهرسازی در استان کرمانشاه کلید خورد.

وزیر راه در کرمانشاه البته از رفع اشکالات طرح مسکن مهر در نهضت ملی مسکن نیز خبر داد و گفت: هم‌زمان با ساخت مسکن تمام زیرساخت‌های لازم نیز ساخته می‌شود و ما درواقع به‌جای ساخت واحد مسکونی صِرف، «شهر» می‌سازیم.

به گفته رستم قاسمی، تراکم مسکن مهر ۱۲۰ واحد در هکتار بود که ما آن را در طرح نهضت ملی مسکن به یک‌سوم کاهش داده‌ایم و فاصله بلوک‌ها را زیاد کرده‌ایم تا فضای تنفس و زندگی راحت‌تری را برای مردم به وجود بیاوریم."

چه تعداد کرمانشاهی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند؟

"مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در پاسخ به این سؤال گفت: بر اساس آخر آمار ثبت‌نامی تیرماه سال جاری از مجموع ۱۷ هزار و ۹۰۱ واحدی که برای سال اول قرار است احداث و در اختیار متقاضیان قرار گیرد، قرارداد ۱۵ هزار و ۸۵۹ واحد آن با سازنده بسته‌شده و سه هزار و ۱۷ واحد نیز با بانک انعقاد قرارداد شده است.

مهرداد آهکی تصریح کرد: هم‌اکنون سه هزار و ۱۷ واحد در مرحله فونداسیون، یک هزار و ۴۱۲ واحد در مرحله اسکلت، یک هزار و ۱۰۰ واحد در مرحله سفت‌کاری و ۹۰۰ واحد نیز در مرحله نازک‌کاری قرار دارد.

وی ادامه داد: برای این پروژه درمجموع ۱۹۷ هزار و ۹۹۹ نفر در استان کرمانشاه ثبت‌نام کردند که ۶۸ هزار و ۱۹۹ نفر تاکنون حائز شرایط شناخته شدند، از این تعداد هم ۳۴ هزار و ۹۴۱ نفر تائید نهایی شدند که هشت هزار و ۱۱۰ نفر تائید نهایی شدند و هفت هزار و ۸۱۰ نفر واریز وجه داشته‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه یادآور شد: از مجموع متقاضیان پروژه‌های نهضت ملی مسکن یک هزار و ۵۹۰ نفر آن‌ها دارای سه فرزند و بیشتر و ۱۸ هزار و ۹۰۳ نفر هم مجرد بالای ۲۳ سال بودند.

آهکی بیشترین تعداد ثبت‌نام کننده را متعلق به شهر کرمانشاه با ۱۱۹ هزار و ۳۴۷ نفر عنوان کرد و افزود: اسلام آبادغرب با ۱۷ هزار و ۴۹۶ متقاضی، جوانرود با ۹ هزار و ۶۳ متقاضی و کنگاور با ۷ هزار و ۹۵۹ متقاضی در رده‌های دوم و سوم از60 درصد زمین‌های وعده داده‌شده 

۶۰ درصد زمین مسکن ملی کرمانشاه تأمین‌شده است

"وعده‌ای که امروز در شورای مسکن کرمانشاه استاندار کرمانشاه با بیان اینکه برای استان کرمانشاه در نهضت ملی مسکن احداث ۱۲۰ هزار واحد مسکونی تعیین‌شده است، گفت: برای بیش از ۶۰ درصد این واحدها در استان کرمانشاه زمین تأمین‌شده و تأمین زمین مابقی واحدهای مسکونی نیز در دست اجرا است.

بهمن امیری‌مقدم افزود: بر اساس سیاست‌های دولت و دستور رئیس‌جمهور باید در نهضت ملی مسکن ۱۲۰ هزار واحد مسکونی در کرمانشاه برای متقاضیان ساخته شود اما آنچه در استان ثبت‌نام‌شده ۱۹۱ هزار نفر است.

وی در ادامه با بیان اینکه باید طبق شرایط سه‌گانه متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه پالایش شوند، گفت: در کمیته تأمین مسکن استان کرمانشاه بر اساس داده و آماری که از متقاضیان مسکن در استان داریم باید برای ۲۰۰ هزار نفر در کرمانشاه مسکن و تأمین زمین پیش‌بینی کنیم که در دستور این کمیته است تا در اجرای طرح نهضت ملی مسکن جلوتر از پروژه‌های تعریف‌شده پیش رویم.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه تاکنون برای ۵۶ هزار واحد پروانه ساخت صادرشده است، گفت: در بخش صدور پروانه در این پروژه کرمانشاه جزو رتبه‌های پایین کشور بود اما با تشکیل کمیته مسکن و برگزاری جلسات متعدد آن الآن در رتبه‌های متوسط کشوری قرار داریم."

تکلیف مدرک ناقص‌های ثبت‌نامی در مسکن ملی چه می‌شود؟

" امیری‌مقدم در این خصوص اظهار داشت: یک سری از متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن در تکمیل پرونده خود در ارائه مستندات و مدارک دچار نقص در پرونده هستند که باید با مراجعه به اداره کل راه و شهرسازی استان موضوع ثبت‌نام خود را تعیین تکلیف کنند.

وی همچنین بیان داشت یک سری دیگر از متقاضیان باید سهم آورده خود را برای پشتیبانی مالی از احداث واحدهای مسکونی بیاورند که آن‌ها نیز باید اقدام کنند.

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت: در کنار احداث مجتمع‌های نهضت ملی مسکن باید یک سری بسته‌های فرهنگی آپارتمان‌نشینی نیز تدوین کنیم تا خانواده و افراد در همسایگی هم به‌خوبی در کنار هم و همراه هم زندگی کنند.

امیری مقدم در ادامه رونق ساخت‌وساز و صنعت مسکن را عامل بسیار مهمی برای ایجاد اشتغال در استان عنوان کرد که می‌توانند بسیاری از رسته‌های شغلی دیگر را نیز به حرکت درآورد"نظر کثرت متقاضی قرار دارند"

شیما فتحی 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه