English

رئیس کل دادگستری هرمزگان:

میزان قاچاق سوخت در هرمزگان ۵۰ میلیارد تومان برآورد شد

رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: قاچاق سوخت چالش جدی هرمزگان است حجم قاچاق سوخت در استان روزانه حدود 2 تا 5 میلیون لیتر است که حدود 50 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

میزان قاچاق سوخت در هرمزگان ۵۰ میلیارد تومان برآورد شد

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، نشست تخصصی با موضوع فراخوان نقد برتر قوه قضاییه با حضور جمعی از نخبگان، صاحب‌نظران، فعالین مسائل اجتماعی، دانشگاهیان، فرهنگیان، نمایندگان اقشار و اصحاب رسانه در دادگستری کل استان هرمزگان برگزار شد.

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان درجلسه فراخوان نقدبرتر خاطرنشان کرد: در 6 ماهه نخست سالجاری بالغ بر90 هزارتن کاغذ از بندرعباس خارج شده است و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، نسبت به سال گذشته دو برابر بیشتر خواهد بود.

وی در ادامه بیان داشت: هم اکنون بالغ بر 56 هزارتن کاغذ در انبارهای کاغذ بندرعباس داریم و این تعداد بالغ بر 25 هزارتن کاغذ درحال طی تشریفات گمرکی است.

قهرمانی اظهار داشت: در راستای موضوع ارسال محموله های کاغذ به سایر شهرستان های کشور اطلاع رسانی کردیم و توسط دادستانی استان، پلیس امنیتی و تعزیزات حکومتی و.... به واحدهای متناظر در سراسر کشور خروجی ها را اعلام کردیم و همچنین به صورت فکس درباب موضوع پیش آمده به رئیس کل قوه قضاییه کشور نامه ای را ارسال کردیم.

رئیس دادگستری استان هرمزگان ابراز داشت: همکاران ما اخبار مربوط به خروج کاغذ از استان را منتشر کردند تا بدین وسیله صاحب کاغذ فکر نکند که هیچ گونه نظارت و پیگیری به لحاظ قانونی صورت نمی گیرد.

وی عنوان کرد: دستگاه قضایی با استفاده از ابزار رسانه ها این موضوعات را به جدیت تمام پیگیری می کنند و خواست ما از اصحاب رسانه این است که در راستای گسترش عدالت اجتماعی هرمزگان به قوه قضاییه کمک بیشتری کنند.

قهرمانی با انتقاد از عملکرد رسانه های در پرداختن به شاخص فقر استان‌تصریح کرد: سوالی که برایمان پیش می آید این است که چرا در صنایع مستقر در استان نیروهای بومی استخدام نمی شوند؟ ذخایر معدنی در این استان به وفور یافت می شود چرا مالیات در استان های دیگر پرداخت می شود؟ چرا قبل از وقوع هر مشکلی، مسائلتان را بازگو نمی کنید؟

رئیس دادگستری استان هرمزگان درباره پرونده بازارماهی فروشان مطالبی را عنوان کرد وگفت: مطابق با ماده 18 قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب، پرونده بازارماهی فروشان با پذیرش معاونان قوه قضاییه به دیوان عالی کشور ارجاع داده شد و با توجه به بررسی های لازم، پرونده بازار ماهی فروشان بدون اعلام جرم، مختومه اعلام شد.

یکی از اصحاب رسانه با اشاره به موضوع بازار دستفروشی ماهی فروشان بندرعباس درخطاب به دستگاه قضایی استان گفت: باتوجه به عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی در محدوده بازار دستفروشی ماهی فروشان بندرعباس تا دو بار مطلع هستم که برای پاکسازی بازار دستفروشی ماهی فروشان دستور قضایی انجام شده اما متاسفانه این دستور هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.

این خبرنگار در ادامه گفت: اگر دستور قوه قضاییه بدون اطلاع از عواقب آن بوده، مگر می شود که حکم قضایی برای مردم یک شهر اجرایی شود اما برای چنین مسائل مهمی که پای سلامت و جان مردم در میان است این حکم اجرایی نشود.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در پاسخ به انتقادات این خبرنگار اذعان داشت: من با همکاری خیران استان، بالغ بر 100 البسه برای خانم های ماهی فروش تهیه کرد و در اختیار آنان قرار دادیم.

وی اظهار داشت: دستگاه قضاییه استان به ماهی فروشان دستفروش، غرفه هایی را به صورت رایگان در بازارجدید ماهی فروشان اختصاص دادند تا آنها در این مکان مستقر شوند اما متاسفانه ماهی فروشان دستفروش قبول نکردند.

قهرمانی بیان داشت: زمین در مجاورت بازار ماهی فروشان را تخریب کردند و قرار بود که شهرداری زمین را با چمن، گل پر کنند، اما ستاد اجرایی فرمان امام‌ «ره» به عنوان متولی از این کار ممانعت کرد و پروژه متوقف شد اما با دستور قوه قصاییه، موافقت از ستاد اجرایی فرمان امام «ره» گرفت شد تا این زمین آکنده از گل و چمن شود.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در بخش دیگری از سخنانش به موضوع «قاچاق سوخت» اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته، مسئولان می گفتند که موضوع قاچاق سوخت تنها راه معیشت مردم است، اما تامین معیشت از طریق قاچاق سوخت بدترین ظلم در آنها محسوب می شد.

وی بیان داشت: قاچاق سوخت را بزرگ‌ترین معضل هرمزگان است و هرکسی از قاچاق سوخت به بهانه اشتغال‌زایی دفاع کند به مردم و جوانان هرمزگان خیانت کرده است.

این مقام قضایی از مبارزه و پیگیری جدی در امر مبارزه با قاچاق سوخت سخن گفت و افزود: در خصوص قاچاق سوخت زیاد صحبت شده است و مسئولان استان به‌خصوص استاندار با دیدگاه منطقی، قانونی و مقتدرانه به قاچاق سوخت پای‌کار آمدند و پیگیر این معضل هستند.

قهرمانی افزود: راه پیشگیری مبارزه با قاچاق صرفاً قضایی و انتظامی نیست بایستی برای این موضوع و چالش جدی استان علاوه بر پیشگیری و مقابله قضایی و انتظامی، تدبیر اجرایی هم اندیشیده شود تا از طریق سوخت درآمد خوبی نصیب استان شود.

وی بیان داشت: بانکرینگ یکی از این تدابیر مورد قبولی است که به‌جای اینکه از طریق قاچاق سوخت خسارت داشته باشیم روزی 40 میلیارد تومان سود و درآمد ناشی از بانکرینگ سوخت به دست می‌آوریم.

قهرمانی با اشاره به طرح رزاق اذعان داشت: این طرح را نمی‌پسندم و در خیلی از استان‌ها که طرح رزاق به اجرا درآمد به شکست خورد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: اگر بگوییم قاچاق جز معیشت مردم است تنبلی ما را می‌رساند که نمی‌خواهیم در امر مبارزه با این معضل جوابگو باشیم ظاهر این کار شاید پسندیده باشد اما عمق کار از هرجهتی آسیب و بحران است.

وی اذعان داشت: دادگستری با قاطعیت تمام در این راه قدم برداشته و حتی دادستان بندرعباس یکی از معاونان خود را مسئول ویژه پیگیری پرونده‌های قاچاق سوخت هستند.

قهرمانی از نگاه هوشمندانه در امر قاچاق سوخت نیز مطالبی ایراد کرد و گفت: پرونده زیادی در خصوص قاچاقچیان سوخت داشتیم که با نکته‌بینی دریافتیم مثلاً 50 بار فقط از یک ایستگاه پمپ‌بنزین سوخت‌گیری شده و... پس از بررسی و مشخص شدن جرم وی، مجازات سنگینی هم به جایگاه دار سوخت مانند پلمپ و هم متهم در نظر گرفته شد.

وی بابیان اینکه قاچاق سوخت چالش جدی استان است، گفت: حجم قاچاق سوخت در استان روزانه حدود 2تا5 میلیون لیتر است که حدود 50 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در ورود دستگاه قضایی به‌خصوص محیط‌زیست دریایی نیز گفت: محیط‌زیست جز حقوق عامه است که دستگاه قضایی به‌صراحت با آسیب‌زدگان محیط‌زیست برخورد می‌کند.

قهرمانی گفت: اولین روزی که حکم مدیرکلی را دریافت کردم دستور ممنوعیت صید ترال که باعث از بین رفتن محیط‌زیست دریایی می‌شود صادر کردم.

وی درپایان افزود: به قاطعیت به پرونده فاضلاب بندرعباس و... که موجب آلودگی دریا و محیط‌زیست ورود کردیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه