English

وضعیت طاعون نشخوارکنندگان در البرز

مدیرکل محیط زیست البرز از تلف شدن ۱۲۰ کل و بز وحشی بر اثر شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در طالقان خبر داد.

وضعیت طاعون نشخوارکنندگان در البرز

به گزارش خبرگزاری موج البرز، مجید درگی با اشاره به آخرین وضعیت تلفات طاعون نشخوارکنندگان کوچک در طالقان اظهار کرد: بر اساس آخرین پایش‌های صورت گرفته تاکنون ۱۲۰ لاشه کل و بز وحشی در طالقان مشاهده شده است.

وی ادامه داد: در طول سه هفته‌ای که از شیوع این بیماری در طالقان می‌گذرد، سه کمیته بحران شهرستان و یک کمیته بحران استان برگزار شده است.

وی تاکید کرد: با مشارکت گروه‌های جهادی و جوامع محلی در قالب ۱۰ گروه، پایش‌ها هنوز ادامه دارد و هر دو سه روز یک بار منطقه برای شناسایی تلفات جدید بررسی می‌شود.

این مسئول تاکید کرد: خوشبختانه طی چند روز گذشته هیچ مورد ابتلای جدیدی مشاهده نشده و می‌توان امیدوار به فروکش کردن این ویروس باشیم.

مدیرکل محیط زیست البرز اظهار کرد: در حال حاضر دو کمپ ثابت و یک کمپ سیار در ارتفاعات کوه‌های طالقان به صورت شبانه روزی از صبح پایش منطقه را آغاز کرده تا از گذار گله‌های بیمار به منطقه و تداخل آنها با گله‌های سالم جلوگیری کنند.

این مسئول با بیان اینکه طی پایش‌های جدید تنها دو سه مورد لاشه قدیمی متلاشی شده شناسایی شده‌اند، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از این لاشه‌ها توسط گوشتخواران خورده شده بود.

درگی ادامه داد: این لاشه‌ها غذای سالمی برای گوشتخواران محسوب می‌شوند و هیچ خطری برای آنها ندارند چون ویروس طاعون نشخوارکنندگان کوچک تنها در ۷۲ ساعت در لاشه می‌ماند و بعد از آن هیچ خطری نه برای گوشتخواران نه سایر نشخوارکنندگان کوچک دارد.

مدیرکل محیط زیست البرز با اشاره به تاثیرسیل اخیر طالقان در شدت شیوع این بیماری گفت: سیل اخیر طالقان به گفته کسانی که چند دهه از عمرشان گذشته، در ۱۰۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: بدون شک تغییرات ناگهانی آب و هوا، حوادث طبیعی مثل سیل نقش به سزایی در بالا رفتن سرعت بیماری در حیات وحش دارد چون در زمان وقوع چنین حوادثی به دلیل استرس و شوک ناگهانی، ایمنی بدن و سد دفاعی حیوان به شدت کاهش می‌یابد.

این مسئول افزود: ۷۰ درصد تلفات طاعون بزغاله‌های کوچکی بودند که به خاطر سیل و طوفان و شرایط جوی نامساعد از مادر و گله خود جدا شده و با این اتفاق احتمال ماندگارشان در حیات وحش به شدت کاهش یافت.

درگی اظهار کرد: بدون اغماض ۵۰ درصد تلفات طاعون اخیر ناشی را می‌توان به سیل تعمیم داد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یکی دیگر از دلایل شیوع طاعون در طالقان را ورود دام‌های اهلی عمدتا غیر مجاز به منطقه اعلام کرد و توضیح داد: دامپزشکی و اداره کل منابع طبیعی نقش به سزایی در پیشگیری از این ویروس در گله‌های حیات وحش دارند.

درگی گفت: در پروتکل‌های دامپزشکی واکسیناسیون ۷۵ درصد گله ایمنی لازم را ایجاد می‌کند و لازم نیست تک تک دام‌ها واکسینه شوند.

وی اظهار کرد: در شهرستان طالقان ۸۵  هزار راس دام غیر از دام‌های عبوری وجود دارد که در برنامه واکسیناسیون دامپزشکی باید بین ۵۵ تا ۶۰ هزار راس آنها واکسینه شوند.

مدیرکل محیط زیست البرز ادامه داد: مشکل محیط زیست با ۲۵ هزار راسی است که در برنامه واکسیناسیون قرار ندارند به دلیل تداخلی که با حیات وحش دارند خطر آفرین هستند.

وی تاکید کرد: با این اوصاف باید پوشش واکسن در خصوص این بیماری را به صد در صد رساند تا از ابتلای حیات وحش به این بیماری جلوگیری کنیم.

وی گفت: در کنار این اقدام، منابع طبیعی هم باید از ورود دام‌های غیرمجاز به عرصه‌های طبیعی جلوگیری کند تا شاهد وقوع چنین تجربه‌های تلخی در حیات وحش نباشیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه