English

معاون وزیر صمت:

وجود ۱۰۰ میلیارد دلار خلا بازار کالایی در روسیه/۸۰ درصد کد تعرفه تجاری با کشورهای اوراسیا صفر می شود

معاون وزیر صمت در نشست با برخی فعالان تجاری و اقتصادی گیلان گفت: حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار خلا بازار کالایی در روسیه وجود دارد و جذابیت صادراتی فوق العاده ای ایجاد شده است که باید از این فرصت استفاده شود و این بازار به دست گرفته شود.

وجود ۱۰۰ میلیارد دلار خلا بازار کالایی در روسیه/۸۰ درصد کد تعرفه تجاری با کشورهای اوراسیا صفر می شود

به گزارش خبرگزاری موج گیلان، علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت در نشست با برخی فعالان تجاری و اقتصادی در منطقه ازاد انزلی گفت: از پتانسیل‌هایی که وجود دارد این است که بازارهای جدید برای کشور به وجود آمده و اتفاقاتی که در چهار ماه اخیر در حوزه کشورهای اتحادیه اوراسیا خصوصا روسیه اتفاق افتاده این است که اخلاق تجاری آنها تغییر کرده و بعد از اتفاقات چند ماه گذشته جهان، اقبال به سمت کشور ما زیاد شده است و کشور روسیه نیاز خود را به کشور ما برای ۵ تا ۱۰ سال آینده در نظر گرفته است و به این نتیجه رسیده اند که باید یک تغییر رفتار ژئوپولیتیکی بدهند و از ایران به عنوان بهترین مسیر ترانزیتی جایگزین استفاده نمایند.

معاون وزیر صمت

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران که به دعوت اداره کل صمت جهت رسیدگی به چالش های تجاری به گیلان آمده بود، در این نشست اظهار داشت: تکمیل راه آهن رشت - بندر کاسپین و رشت- بندر آستارا باید به طور جدی پیگیری شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار خلا بازار کالایی در روسیه وجود دارد و جذابیت صادراتی فوق العاده ای ایجاد شده است که باید از این فرصت استفاده شود و این بازار به دست گرفته شود.

معاون وزیر صمت

معاون وزیر صمت در این نشست با بیان اینکه صندوق ضمانت صادرات پس از این همانند LC گشایش اعتبار اسنادی عمل خواهد کرد، به تجار اطمینان داد: صندوق ضمانت صادرات را مکلف کرده ایم که با صندوق های متناظر خود در همه کشورهای هدف؛ قرارداد امضاء کند و تضمین صادرات باشد.

علیرضا پیمان پاک افزود: در بحث مشارکت های صنعتی در حوزه لوازم خانگی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار مشارکت مالی با طرف روسی در حال انجام است که برند های خوب ما جایگزین طرف‌های اروپایی خواهند شد و در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معاون وزیر صمت

وی تصریح کرد: در حوزه خودرو در هفته گذشته بزرگترین رویداد تاریخ نمایشگاه ایران رخ داد که کل زنجیره خودرو در این نمایشگاه حضور داشتند و ۸ تا ۹ برابر میزان صادرات در سال گذشته ما قرار داد جدید در حوزه قطعات خودرو داشتیم.

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص توسعه  تجارت خارجی تشریح کرد:  ماه به ماه رشد صادراتی داریم و به جز فروردین ماه که کاهش صادرات داشتیم در تیرماه ۱۲۰ درصد و در مرداد ماه ۱۹۰ درصد رشد صادراتی داشتیم و با برنامه هایی که در دستور کار داریم، این روند تداوم خواهد داشت.

وی گفت: بازار منطقه آزاد انزلی ظرفیت مطلوبی برای توسعه‌ی مبادلات تجاری است و حیف است که از این ظرفیت استفاده نشود و نیاز داریم که ناوگان خزر تجهیز شود و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کشتی نیاز داریم که بتوانیم تقاضای کشور روسیه را مرتفع نماییم و می بایست فرصت بسیار خوب پیش آمده را استفاده نماییم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: موضوع بسیار مهمی که در بحث روسیه و اتحادیه اوراسیا در حال انجام است پیمان تجارت آزاد اوراسیا میباشد و با این روند برنامه ریزی و تعاملات صورت گرفته؛پیش بینی می شود که ۸۰ درصد کدهای تعریف شده در تجارت با کشورهای اوراسیا صفر شود.

دکتر پیمان پاک افزود: طی سه سال گذشته ما فقط چهار تا پنج نشست با اوراسیا داشتیم و در حالی که در  ۱۰ ماه گذشته ۹ نشست برای اوراسیا برگزار کرده ایم و توانستیم به یک جمع‌بندی خوبی برسیم و پیشنهاد طرف روسی این است که ۹۳ درصد کلیه کدهای تعرفه تجاری صفر شود که اگر در دولت مصوب شود یک فرصت خوبی است و در حال حاضر ۷ درصد این کدها صفر است.

معاون وزیر صمت

وی در پایان تصریح کرد: ما در حال حاضر در حوزه گمرک و حمل و نقل زمینی مشکلات عدیده ای را داریم و بنابراین ترانزیت دریایی مسئله مهمی است که باید بیشتر به آن توجه شود در خصوص کارت بازرگانی، تعهد ارزی و مسائل متعدد مرتبط در حال تلاش هستیم تا بتوانیم به توفیقات و گشایش هایی در حوزه تجارت دست یابیم و سهم بسزایی را در بازارهای بین المللی به دست آوریم.

گفتنی است؛ علیرضا پیمان پاک؛ معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در سفر یک روزه خود به استان گیلان پس از حضور در مراسم افتتاح واحد صنعتی نوین پینک و بازدید از شرکت داروسازی کاسپین تامین؛  نشستی را با مدیران حوزه های مختلف اداره کل صمت استان و شرکت شهرکهای صنعتی در محل اداره کل صمت برگزار نمود و در ادامه برنامه ضمن دیدار با مدیر عامل منطقه آزاد انزلی از ظرفیتهای بندری این منطقه و همچنین دو واحد صنعتی صادراتی دانش بنیان دیگر در انزلی بازدید به عمل آورد و در پایان نیز طی نشستی صمیمانه با برخی از فعالین تجاری و اقتصادی استان و ارائه راهکارهای عملی به ماموریت یک روزه خود پایان داد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه