English

ارسلان ازهاری:

تعیین تکلیف و تکمیل پروژه های نیمه تمام کردستان در اولویت است

رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کردستان گفت: اولویت دولت سیزدهم در کردستان، اتمام و یا تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام است.

تعیین تکلیف و تکمیل پروژه های نیمه تمام کردستان در اولویت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، ارسلان ازهاری صبح امروز در نشست با خبرنگاران رسانه‌ها در سنندج اظهار کرد: یک سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد دولتی که با شعار عدالت سرکار آمد و امیدهایی را برای مردم ایجاد کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان افزود: وعده‌های دولت داشتن نگاه یکسان به مردم به عنوان ولی‌نعمتان نظام و پررنگ کردن نقش مردم و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور و اجماع‌سازی همه نیروها در مسیر خدمت با برداشتن ضابطه‌های دست و پاگیر و مبارزه جدی با فساد، جهش در تولید و تقویت کسب و کار و توجه جدی به دیپلماسی اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی در آینده از اهداف و شعارهای دولت است.

وی به مشکلات دولت در آغاز فعالیت آن هم گریزی زد و گفت: وجود تورم در اقتصاد، کسری بودجه، تلفات کرونا، کمبود اعتبار لازم برای کالاهای اساسی، کاهش رشد اقتصادی و شکاف طبقاتی از چالش‌های دولت در شروع فعالیت بود.

ازهاری در ادامه اضافه کرد: اقدامات مثبت و سازنده‌ای از جمله سفرهای استانی، حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی و هدفمندی کامل یارانه‌ها، توسعه ارتباط تجاری با همسایگان، توسعه ارتباطات تجاری، افزایش 68 درصدی ترانزیت، افزایش 36 درصدی صادرات غیرنفتی، تدوین سند تحول مردمی و انجام اصلاحات در بودجه 1401 از اقدامات دولت سیزدهم در این یکسال بوده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان محور توسعه استان و دستگاه‌های پیشران توسعه رسالت‌هایی مهمی را بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های راکد و چرایی راکد شدن آنها را از دستگاه‌های اجرایی خواسته‌ایم که برخی از دستگاه‌ها خوب عمل کرده و پاسخ داده‌اند و برخی از دستگاه‌ها هم در حال پاسخگویی هستند.

ازهاری گفت: امسال با عنوان سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین نامگذاری شده که دستگاه‌های مختلف باید در راستای تحقق این شعار تلاش کنند.

وی با بیان اینکه در همین راستا رشد اقتصادی 8 درصدی به عنوان اولویت مورد توجه قرار گرفته و در هین راستا سهم مشخصی با توجه به ظرفیت‌های مختلف مشخص شده است اذعان کرد: در بخش کشاورزی 13.2 دهم درصد، صنعت 9.8 دهم درصد، معدن 21 درصد و خدمات 6.9 دهم درصد در راستای تحقق این مهم تکلیف تعیین شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اذعان کرد: 62 درصد واحدهای صنعتی در استان با ظرفیت اشتغالزایی 13 هزار نفر در سطح استان فعال هستند.

وی با بیان اینکه 198 واحد تولیدی و صنعتی نیمه فعال در سطح استان وجود دارد عنوان کرد: 65 واحد غیرفعال هم در سطح استان داریم که 61 واحد آن قابلیت برگشت به چرخه تولید دارند.

به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان، در سال گذشته با اقداماتی که انجام شده 9 واحد راکد به چرخه تولید بازگشتند.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: ارزش شرکت‌های دانش بنیان در سطح استان 32 میلیارد تومان است که تقویت و توسعه این شرکت‌ها از اولویت‌های استان است که در این راستا دستورات لازم به دستگاه‌های اجرایی داده شده است.

سازمان مدیریت کردستان

ازهاری ادامه داد: براساس قانون معادن باید حساب‌های بانکی خود را در استان محل فعالیت افتتاح کنند اما واحدهای تولیدی و معادنی در کردستان فعالیت می‌کنند که حساب‌ بانکی در استان باز نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها این موضوع را به عنوان یک مطالبه جدی دنبال کنند چرا که تحقق این مهم می‌تواند در توسعه استان نقش‌آفرین باشد و اگر لازم باشد اسامی آنها را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

ازهاری اضافه کرد: فروش اموال مازاد دستگاه‌های اجرایی براساس دستورالعمل صادر شده باید عمل شود واحدهای مازاد به اختیار کمیته مشخص به ریاست استاندار کردستان تصمیم‌گیری می‌شود.

وی عنوان کرد: سال گذشته 149 مجوز فروش صادر شده که 31 مورد با 60  میلیارد تومان به فروش رسید و در حوزه سرمایه‌گذاری هزینه شد و مابقی هم در دست اقدام است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان در ادامه به میزان تسهیلات پرداخت شده از طریق بانک‌ها هم گریزی زد و گفت: 994 میلیارد تومان تسهیلات با اشتغال 14 هزار و 890 نفر در دو حوزه مشاغل خانگی و تبصره ماده 18 در استان پرداخت شده است.

به گفته وی، 624 میلیارد تومان با اشتغال بیش از 4 هزار نفر از این میزان مربوط به تسهیلات تبصره 18 بوده است.

ازهاری در ادامه به مشکلات و چالش‌های حوزه آب و اقداماتی که در این حوزه انجام شده گریزی زد و گفت: 90 میلیون مترمکعب آب پشت سد گاران وجود دارد اما مردم مریوان به شدت با مشکل آب مواجه هستند.

وی عدم مدیریت واحد و جامع را از مشکلات مهم در دریاچه زریبار عنوان کرد و گفت: ورود فاضلاب به داخل زریوار از مشکلات اساسی است که از شرکت آب خواسته‌ایم هرچه زودتر در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: جلوی برداشت‌های بی‌رویه از دریاچه زریوار باید گرفته شود تا این سرمایه عظیم ملی بتواند نفس بکشد و خود را احیا کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان توجه به توسعه روستایی را از اولویت‌های مهم این سازمان عنوان کرد و گفت: زمانی ما می‌توانیم به توسعه پایدار در روستاها دست پیدا کنیم که بتوانیم جمعیت روستایی را در روستاها حفظ کنیم.

وی اضافه کرد: اقتصاد روستاها در کنار انجام پروزه‌های عمرانی و خدماتی از نکات مهمی است که مورد توجه قرار گرفته و براساس ظرفیت‌های مختلف در روستاها برای توسعه آنها برنامه‌ریزی‌های لازم باید صورت بگیرد چرا که نمی‌توانیم یک نسخه واحد را برای تمام روستاها بپیچیم.

ازهاری افزود: با توجه به ظرفیتی که هر روستا دارد باید در حوزه توسعه و اشتغالزایی و رونق اقتصادی آنها گام‌های اساسی برداشته شود تا شاهد خروجی مثبت در برنامه ریزها باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه