English

تجلیل از پیرغلامان حسینی در دانشگاه کاشان برگزار شد

تجلیل از پیرغلامان حسینی به همراه اجرای نوا‌ها و نغمه‌های عاشورایی در دانشگاه کاشان برگزار شد.

تجلیل از پیرغلامان حسینی در دانشگاه کاشان برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت برگزاری مراسم تجلیل از پیرغلامان حسینی در روز شهادت حضرت امام سجاد (ع) گفت: عاشورا تجلیگاه دلدادگی و جانفشانی و تابلو بزرگ حماسه و ایثار برای درس‌آموزی و عبرت‌گیری همه بشر در ادوار گوناگون است

در پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که توسط علی تمنایی سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان قرائت شد، آمده است:

 کاشان خاستگاه های اصلی تشیع است

محمدمهدی اسماعیلی با صدور پیامی به همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی در کاشان برگزار شد، تاکید کرد: این منطقه فرهنگی یکی از خاستگاه‌های اصیل تشیع است و کاشانی‌ها از دیرباز به انجام و اجرای آئین‌ها و مناسک اسلامی مشهور و در آن‌ها پیشرو بوده‌اند.

اسماعیلی دراین پیام تصریح کرد: واکاوی ابعاد قیام عاشورای همیشه جاوید و آنچه اشتیاق و علاقه عمومی شیعیان به این ساحت مقدس و معنوی شکل گرفته است. ضمن یادکرد و شناساندن پشتوانه‌ها و پیشینه‌های این باورمندی و مناسک شکل گرفته پیرامون آن، فرصتی برای مرور و تعمیق نقش و موفقیت تشکل‌های مردمی عاشورایی و هیأت‌های مذهبی در جامعه و زیست بوم ماست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام خود به همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی منطقه شمال استان اصفهان افزود: منطقه فرهنگی کاشان یکی از خاستگاه‌های اولیه و اصیل تشیع در ایران بوده است و کاشانی ها از دیرباز به انجام و اجرای آئین‌ها و مناسک اسلامی مشهور و در آن‌ها پیشرو بوده‌اند.

وی هم چنین عنوان کرد: در این میان آئین‌های عاشورایی به عنوان مرکز ثقل مناسک دینی در این منطقه باشور و شوقی وصف‌ناپذیر و با مشارکت گسترده و تقریباً همگانی مردم این دیار پیوسته برگزار می‌شده است.

محمد مهدی اسماعیلی گفت:تحقیق در بن‌مایه‌ها و کارکرد‌های دیروز و امروز آئین‌های عاشورایی می‌تواند محملی برای درس آموزی و عبرت‌گیری از این حماسه جاوید، بررسی دلایل ماندگاری و استقبال و اشتیاق گسترده از این آئین‌ها، تحلیل جلوه‌ها و نماد‌های هنری و ماهیت‌شناسی آن‌ها در حوزه‌های اسلامی و ایران بازشناسی و کارکرد و رسالت آئین‌ها در زندگی و جامعه کنونی و ... باشد و در این میان تقدیر از موسپیدان و عاشقانی که سال‌ها با اعتقاد و اشتیاق به صورت خودجوش و مردمی در بارگاه حسینی خدمت و فعالیت کرده‌اند، انگیزه‌ای برای تکریم ایشان و ترویج فرهنگ اصیل هیأت‌های و اجتماعات حسینی است.

شایان ذکر است؛ سنج‌زنی، نخل‌گردانی، ذوالجناح‌گردانی، تعزیه‌خوانی و سقاخوانی، چاوش عزا و نوحه‌ها و نوا‌های سقایی از جمله برنامه‌های این همایش بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه